De familie reproductie rubbertjes breidt steeds verder uit.
Ik had al de rubber hoesjes voor de stuurkogels nagemaakt, de rubber mof bij het kachelhuis van de modellen t/m ca. 1978, de rubber hoesjes voor de “koppelstang” (de stang die de voorste/bovenste wieldraagarm verbindt met de stabilisatorstang) en het rubbertje op de steun voor het reservewiel van de serie 1.
Nu komt daar het stootrubber van de motorkap uitzetter bij:
Als je de motorkap open doet, zit er een soort “schaar” die de motorkap open houdt:
In de buurt van de spiraalveer zit een rubber:
Als de motorkap dicht is, steunt de “schaar” m.b.v. dit rubbertje op het binnenspatpord. Het rubbertje voorkomt lakbeschadiging en gerammel. Ze zijn voor zowel serie 1 als serie 2 CX’en.
Dit zijn de losse rubbertjes:
Ze zijn op voorraad bij het magazijn van de CX club en kosten 3 euro per stuk. Het Citroën nummer is 7MA 5.450.027
En vers van de pers, net vanochtend de eerste rubbertjes uit de mal gehaald: de rubbers die in de carrosserie zitten bij de achterwielafdekkingen van serie 1. Deze dus:
De achterwiel-afdekkingen hebben pennen die in deze rubbertjes schuiven:
En dit zijn de losse rubbertjes, helemaal onderaan op de foto is het originele rubbertje te zien. De 6 erboven zijn reproductie:
Over twee weken zullen deze rubbertjes ook in het CX-clubmagazijn liggen. Het Citroën nummer is 7MA 5.448.859 Ik verwacht een vergelijkbare prijs als de rubbertjes van de motorkap-uitzetter.
De repro rubbertjes worden weer in kleine oplage gemaakt van tweecomponenten PU rubber. Tot nu toe blijkt dat materiaal geschikt. De stuurkogelhoesjes waarmee ik een paar jaar terug begonnen ben, houden zich goed (voor zover mij bekend). Een exemplaar wat al jaren buiten ligt in weer, wind en zon heeft nog niet de neiging tot scheuren. De reprorubbertjes voor de motorkap-uitzetter en de achterwielafdekking worden gemaakt m.b.v. een 3D-geprinte mal waardoor je in het eindproduct wel de “printlaagjes” kan zien. Maar voor dergelijke kleine onderdelen lijkt me dat niet storend.
In de serie 1 wielafdekkingen zitten twee kleine rubber propjes (vlakbij de vergrendelingsbout). Ook die ga ik namaken. Op het moment van schrijven is de 3D printer bezig met de mallen daarvoor.
Mocht het een onoverkomelijk probleem zijn om bij het clubmagazijn de rubbertjes te kopen, doe me dan maar een PB. Ik heb van het meeste reprospul thuis ook wel wat liggen.
Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980
Mooi man! Dat zijn leuke aanvullingen op het reproductieaanbod.
Heb je al eens overwogen om de rubberen doppen waar de motorkap aan de voorkant op afsteunt te reproduceren?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 27924
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dank!
Heb je al eens overwogen om de rubberen doppen waar de motorkap aan de voorkant op afsteunt te reproduceren?
Nee, nog niet overwogen. Zijn die dingen vaak stuk? Zijn ze schaars? In het clubmagazijn hebben we er volgens mij nog geen vraag naar gehad. Maar het lijkt me ook wel na te maken.
Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980
Ik zie bij veel auto’s dat die dingen krom, versleten of kapot zijn. Ik heb geen idee of ze schaars zijn, nog nooit zelf naar gezocht.
https://www.cx-basis.de/shop/karosserie/karosserie-vorne/gummianschlag-motorhaube-cx-kv-19115.html
Bij onze Duitse vrienden zijn ze niet meer leverbaar.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Dat geeft aan dat die rubbers niet meer voor het oprapen liggen. Ik houd het in gedachten!
Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Mooi werk!
En inderdaad, die rubbertjes waar Nielsje het over heeft zou ik wel aanschaffen. Daarmee laat je de motorkap weer mooi sluiten.
Totaal aantal Berichten: 9408
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Die in hoogte verstelbare rubbers hebben in meerdere modellen gemonteerd gezeten, o.a. ook in een AX.
Het onderdeelnummer is 7908F4.
Heb enkele AXen en CXen ontmanteld, er liggen ergens dus wel een paar gebruikte in de boet.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Inmiddels ben ik ook de andere rubbertjes bij de achterwiel-afdekking aan het maken:
Helemaal linksonder is een origineel rubbertje. Ik heb voor de reproductie een “staartje” eraan gemaakt zodat de rubbertjes wat makkelijker te monteren zijn. Eventueel kan de “staart” na montage worden afgeknipt voor een origineel uiterlijk.
Het gaat dus om deze rubbertjes (CX serie 1):
De stootrubbers van de motorkap lijken met het nummer wat René Jongejan aangeeft nog wel verkrijgbaar. Dus die ga ik voorlopig nog niet namaken.
Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980
Totaal aantal Berichten: 27924
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zijn die niet hetzelfde als bij een serie 2? Ze lijken er wel op.
Mijn ervaring is dat als er 1 of meerdere missen de kappen minder netjes zitten en makkelijk kunnen bewegen. Met alles op de juiste plek zit het netjes en straks (serie 2 ervaring)
Ik heb ze er nu gelukkig op zitten, maar goed te weten dat er iets is
Zou goed kunnen, maar ik weet het niet zeker. Bij de serie 1 wordt in de onderdelenboeken (die ik tot m’n beschikking heb) het nummer 5 469 719 aangegeven. Bij serie 2 wordt 95 632 552 aangegeven. Bij CX basis worden beide nummers voor hetzelfde onderdeel aangegeven.
Als ik me niet vergis zijn de wiel-afdekkingen van S2 van kunststof en S1 van staal. Ik verwacht bij kunststof een iets grotere wanddikte. Eigenlijk zou de “taille” van het rubbertje daarop aangepast moeten worden, maar in de praktijk zal het wel passen dunkt me.
Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980
Vraagje: Als je toch al een 3-D printer hebt/gebruikt waarom print je deze onderdelen dan niet met TPU? Ik doe dat namelijk ook en ben er zeer tevreden mee. Of is het repro rubber soms beter?
Elke CX heeft roest alleen wist je het nog niet.
Het begon allemaal met wat hoesjes voor de stuurkogels. Daarna een grote rubber mof voor het kachel huis. Die laatste had ik 3D laten printen in TPU om te kunnen passen ( ik had toen zelf nog geen 3D printer).
I.v.m. temperatuur bestendigheid, in het bijzonder kruip voorkomen heb ik 2 componenten PU rubber gebruikt. Daarnaast zou 3 D printen van die grote moffen veel tijd kosten en duur worden.
Sommige van deze kleine onderdelen zouden inderdaad prima gaan in TPU. Om een kleine serie te maken geef ik de voorkeur aan 2K PU rubber mede omdat het qua materiaal dichter bij het origineel komt.
Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980