Ik ben bezig met de multiriem maar krijg hem er niet meer op. De spanner heeft geen bout aan de onderzijde en blijft dus volledige spanning geven. Met de hand lukt me dit niet.
Iemand ervaring hiermee?
DS & Xantia break excl lpg 2.0
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
En met een dopsleutel op de bout waarmee het spanwiel aan de spanner zit. Bij mijn C4 kon je hem zo terugdraaien en dan borgen met een imbussleuteltje. Maar hoe het bij jou zit weet ik niet. Of is het geen automatische?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Het spanwiel zit blind op de spanner helaas.
DS & Xantia break excl lpg 2.0
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Zie je het vierkante gat onder in de spanner? Daar zet je een ratel in en zo druk je de spanner terug.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
In dat vierkante gat past mijn halfduims ratel niet; gat te klein, maar met behulp van een opzetstuk kon ik toch mijn ratel er op krijgen.
Met mijn voet alle kracht op de ratel gezet en de rol ging maar minimaal spannen; de hefboom is te klein.
Maar ook de hefboom aan de spanner is natuurlijk zeer moeizaam met een dergelijke plaatsing van dat vierkant.
Weet niet hoe dit op te lossen; met een ratel gaat zo echt niet helaas.
DS & Xantia break excl lpg 2.0
Haal de hele spanrol eraf, en kijk of ergens een afwijking zit? evt schoonmaken en een beetje gangbaar maken. Tis een zeer eenvoudige constructie de spanrol. Heb je de juiste riemlengte?
airfryer=luchtbakker.
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Draai je hem wel de juiste richting op? In geval van nood, Spanner eraf halen in de bankschroef met een langere hefboom op spanning en borgen, daarna alles monteren riem erop leggen en borging eruit trekken.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Ongeveer twee jaar geleden bij het vernieuwen van de multisnaar brak het 3/8 vierkant af. Ik heb toen een koevoet gebruikt om de spanner te ontspannen en geborgd met een naar ik in herinnering heb met een 4mm imbussleutel.
Ontspannen is naar rechts draaien. Als de riem er op ligt controleren of de riem er goed op ligt, want je hebt al heel snel dat er bv een rip er ergens langs ligt. Daarna geleidelijk aan ontspannen en met de hand doordraaien of alles goed blijft liggen.
Ben benieuwd of deze xantia alweer op de wielen staat?
airfryer=luchtbakker.
Ja hoor; moet wel want het is mijn dagelijkse auto. Ik heb een vierkante dop zelf op maat geslepen, vervolgens een halfduims ratel er op en daar nog eens een keer de krik onder en hem zo omhoog gekrikt zodat de spanner ‘open’ bleef staan.
Haha; nogal wat handelingen maar zo is het goed gelukt; dank voor je(jullie) info en hulp!
DS & Xantia break excl lpg 2.0