Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 28-09-2023
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
Vraag;
Is het mogelijk met een schakelaar in de auto de achterklep te ontgrendelen. Buiten de cpu of bsi om.
Via een directe stroombron van de accu, bij wijze van spreken. Ik vraag dit, omdat het rubber op de achterklep onder het ijs zat en bevroren was en ik de achterklep dus niet goed kon openen.
Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 28-09-2023
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
Antwoord gevonden.
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Hier op dit forum?
Het kan inderdaad, maar waarom zou je dit allemaal aan de hand halen?
Voor die ene keer per jaar?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 28-09-2023
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
Er zijn aan de Plu. een klein aantal dingen, die ik een gemis vind.
De achterklep bijv. Die je maar op één manier kan openen. Ook jij had daar eens een probleem mee, dacht ik. Dat, doordat het tandwieltje van de dakkabel versprong.
Ik las op een van de fora, dat ze een knop voor het openen van binnenuit hadden gemaakt. Wel zo prettig.
Ik mis ook een temperatuurmeter. Jammer dat die wel in de vroegere versie zit en niet in de latere. Een koelvloeistofsensor zou prettig zijn.
Een aantal forumleden zullen situaties herkennen.
Het moet een Pluriel blijven, maar sommige problemen wil ik bvb voorkomen.
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Voor het openen van de achterruit zijn meerdere voorwaarden wat de stand van het dak betreft.
Om die reden kan het af fabriek alleen met de knop op de ruit.
Wanneer je dit gaat bypassen met een knop binnen kan je in elke stand van het dak de ruit openen en als deze dan of niet helemaal dicht of niet helemaal open is sloop je de duw/trek-kabels van het dak.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 28-09-2023
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
Dat zou zeker iets zijn om rekening mee te houden. Maar als het dak dicht is, zou het geen probleem zijn.
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Let op, er zit verschil in de kabelboom op de achterruit tussen de CAN/VAN-versie en de volledig CAN-versie.
Aangezien je geen temperatuurmeter in de tellerpartij hebt heb je de laatste.
Laat via PM even een mailadres weten, dan stuur ik jou wat info over de werking van het complete dak.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 28-09-2023
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
Pm verstuurd.
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
De toegezegde informatie per mail toegestuurd, succes met het bestuderen ervan.
Wat de andere door jou gewenste modificaties betreft:
1. tweede ontgrendelingsknop achterruit, deze zou parallel aan de drukknop aan de buitenzijde van de achterruit aangesloten moeten worden op de dakcomputer, ik bezit helaas niet het schema van de CAN-versie. Het is mij dan ook niet bekend of de originele drukknop een maak- dan wel verbreekcontact heeft, maar dat is met een multimeter wel vast te stellen.
2. niveaucontact in kvs-expansietank, dit wordt naar mijn idee complex zo niet onuitvoerbaar, omdat alle sensoren met de BSI dan wel de BSM communiceren. En daar kan je niets bij prikken.
3. kvs-temperatuurmeter, de sensor zit in het thermostaathuis, daar is geen plek voor een tweede. Ook geldt hier het bovenstaande. Wel een oplossing is de aanschaf van een ELM 327 bluetooth module, deze prik je in de OBD2-poort. Op de mobiel dan een passende app, bijvoorbeeld Torque. Daarmee kan je zelf een dashboardje samenstellen en allerlei motorgegevens realtime uitlezen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 28-09-2023
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
Ik las in een reactie in het verleden, dat een lid zelf een oplossing had gemaakt voor het kvs niveau bij zijn C6. Zou dat toepasbaar zijn op een pluriel?
Als ik de reactie mag aanhalen:
“arnobruin
> 100 berichten
Gepost: 05 maart 2017 10:16 PM
[ Melding ] [ # 41 ]
Mazzel dat je dit vorige week niet had, en dat het thuis gebeurt.
Het is raar dat er geen niveau sensor op sommige modellen zit, zo ook op de C6.
Als je dus pech hebt en er is zo veel koelvloeistof weg dat de temperatuursensor droog staat of in een luchtbel, staat je motor te koken met alle gevolgen.
FurrieGurrie heeft op zijn C6 zelf een niveau sensor gemaakt, misschien past dat ook bij jou auto.”
Misschien zou hij het evt. willen delen
Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 28-09-2023
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
De ELM327 module is een goede tip. Je kan er veel meer mee aflezen en het kost bijna niets.
De achterklepschakelaar geeft een puls van ongeveer 1 sec. naar de ontgrendeling. Het liefst maak ik een bediening die de bsi overruled, indien mogelijk. Dus met een aparte voeding aangesloten op contact (sigaretten aansteker), met onderbreker naar de ontgrendeling. Maar ik weet niet, wat een bsi doet, als hij omgekeerd een signaal krijgt vanaf de ontgrendeling.
Is mijn idee onzinnig? Of snijdt het hout.
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Reneetje schreef:FurrieGurrie heeft op zijn C6 zelf een niveau sensor gemaakt.
FurrieGurrie heeft zelf ook een Pluriel.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Zie https://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/1985467/
Alleen de foto’s zijn intussen niet meer zichtbaar.
De 1ste generatie C3 en ook de Pluriel is leverbaar geweest met een 1.4 HDI turbodiesel motor.
Dit motortype heeft wel een niveausensor in het expansievat.
Zie https://bartebben.nl/catalog/product/view/id/324742/s/MET-NIVEAU-SENSOR-1307YT/
Maar geen idee waar en hoe dan de bekabeling aan te sluiten op de BSI.
En mocht dat mogelijk zijn dan zal e.e.a. m.b.v. Lexia ook nog even geactiveerd moeten worden.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Ook op de eerste C5’s zat die sensor.
Die is verdwenen nadat er problemen ontstonden door KVS dat door de sensor heen en vervolgens capillair via de bedrading naar de electronica lekte. Met als gevolg storingen, en in veel gevallen zelfs moeten vervangen van die electronica.
Dat probleem had uiteraard op een andere manier opgelost kunnen worden, maar men heeft toen deze simpele/goedkope weg gekozen.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 28-09-2023
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
Vanmorgen de ruiten schoonkrabben met de motor stationair. Na 5 minuten hoor ik een fan aanslaan en een piep. Lampje. Motortemperatuur te hoog en noodloop. Afgezet, even gewacht, gestart en rondje gereden. Niets aan de hand. Net nu ik naar Schiphol ga. Vervelend. De OBD module net besteld. Ik had hem nu kunnen gebruiken. Dan maar op de gok op weg. Fingers crossed.
Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 28-09-2023
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
Bij terugkomst elimineren. Temperatuursensor checken. Koelvloeistof op 28-09-2022 vervangen, net zoals de thermostaathuis en thermostaat. Distributie en waterpomp is toen ook vervangen. Wat kan het dan nog zijn. Geen lekkage. Geen sludge.