Beste forumleden, er doet zich in mijn D super5 een vreemd verschijnsel voor. Tijdens het rijden gaat zo nu en dan onverwachts de rode stoplamp branden i.c.m. het hydrlieklampje.. Na enkele seconden of een minuut gaat de lamp weer uit. Bij langer branden gaat het stuur merkbaar zwaarder draaien. Waarna als bij toverslag alles weer prima functioneert en de lamp weer dooft. Je begrijpt dat dit nogal onrustig rijden is.
Wat heb ik gedaan:
-Pomp vervangen
-Veiligheids- verdeelblokje vervangen en schoongemaakt
-Drukregelaar vervangen en schoongemaakt
-Systeem gespoeld volgens de retourmethode (slangen vanaf de ontluchtingsnippels voorremmen naar het vat)
-Hydrolisch systeem van nieuwe LHM voorzien
Deze procedure heeft een week succes gehad maar het probleem komt weer terug.
Overleg met mijn DS-specialist Jan Konijnendijk leverde geen voor de hand liggend antwoord op. Kortom; geen idee! Zou er misschien zo nu en dan lucht aangezogen worden waardoor de pomp wat minder presteert? Verder rijdt ie als een zonnetje en het primaire circuit werkt prima.
Graag jullie zeer gewaardeerde mening.
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Welk interval heeft het “aanslaan” van de pomp?
En zit de ontlastschroef op de regelaar vast?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
De inslag is rond de 7 seconden en de ontlastschroef zit dicht. Het primaire systeem werkt prima en LHM niveau is correct.
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Zit bij de super5 net manocontact op de vanne de priorite?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Het manocontact zit op de Vanne en heb deze zowel vervangen als schoongemaakt. Ik heb lang gedacht dat het wellicht een massaprobleempje was en dat daarom de lamp zo nu en dan gaat branden temeer omdat het varieert van flauw tot fel branden. Maar dat verklaart niet het wegvallen van druk in het stuurhuis.
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 19-03-2021
- GS/GSA club C-matic
- ID/DS super
- CX 25 prestige automatic
7 seconden, is er een serieuze interne lekkage, of je voorraadbol is ten einde?
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Je hebt een andere pomp geplaatst. Ook een nieuwe aanzuigslang? Daar kan nog wel eens lucht aangezogen worden.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
András schreef:7 seconden, is er een serieuze interne lekkage, of je voorraadbol is ten einde?
dus dat!
Stationair doet mijn SM ruim anderhalve minuut en in hoogste stand bijna 5 minuten…
7 seconden is veel en veel te snel. Ik zou beginnen met voorraadbol te testen en daarna de druk na de HD regelaar meten.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dit vraagt om een uitgebreide analyse van je hydr systeem. 7 sec is een erg kort interval.
DS-TT heeft een film over de analyse:
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/241190/
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
De voorraad bol is pas bij Chyparse gevuld en de hoge drukregelaar eveneens. Alles was correct. Kan het zijn dat er b.v. te veel interne lekkage in het stuurhuis zit of ergens anders. Kan de druk dan zodanig terugvallen dat de rode lamp gaat branden tijdens het rijden. De pomp zou dat toch moeten opvangen. Er zit trouwens een gloednieuwe CX pomp in.
In ieder geval al bedankt voor jullie adviezen!
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ja zeker kan dat. Er is een redelijk simpele test om je stuurhuis even af te koppelen. Dan weet je meer.
Andere tests: auto in hoogste stand: wordt het interval langer?
Stuur in uiterste stand links of rechts: wordt interval langer?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Wim beekhuis schreef:De voorraad bol is pas bij Chyparse gevuld….....
Het gebeurt wel eens dat een bol kort na het hervullen sneuvelt: membraan kapot.
Ook op dit forum zijn daar verhalen over te vinden….
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
bogaard77 schreef:ja zeker kan dat. Er is een redelijk simpele test om je stuurhuis even af te koppelen. Dan weet je meer.
Andere tests: auto in hoogste stand: wordt het interval langer?Stuur in uiterste stand links of rechts: wordt interval langer?
Met de voelermaatjes?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
yep
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
JW schreef:Wim beekhuis schreef:De voorraad bol is pas bij Chyparse gevuld….....
Het gebeurt wel eens dat een bol kort na het hervullen sneuvelt: membraan kapot.
Ook op dit forum zijn daar verhalen over te vinden….Groet,
JW
Er is mij ooit verteld, je kunt alle bollen laten vullen behalve de voorraadbol, die gaat het begeven na vullen, beter niet doen. Technisch kan je de bol natuurlijk prima vullen. Of dat een broodje aap verhaal is weet ik niet….
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
kan wel hoor als de rest druk boven de 20 bar is, gaat dat prima. Maar een nieuwe kost 32 euro.. Wat zou je tobben…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>