hallo allemaal
ik ben de trotse eigenaar van een citroen saxo 1400 vts bj 2001
ik heb een vraagje aangaande het koelsysteem
er blijft druk opstaan als ik de auto 2 dagen niet heb gebruikt
en ik draai de koelbijvuldop los staat er nog druk op
motor loopt verder keurig en blijft goed op temperatuur
iemand een idee wat het kan zijn?
mvg,jan
Hoe weet je dat ie nog druk heeft?
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
als ik de dop eraf doe borrelt het water naar boven
en hoor de druk ontsnappen
En niet te veel koelvloeistof in het expansievat ?
het koelvloestof niveau is op peil
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
begint ie dan ook over te stromen?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
als ik de dop er rustig afdraai loopt hij niet over
en staan hij weer op peil als de druk weg is
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
en als je gas geeft?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
met gas geven met de dop eraf gaat de vloeistof eruit
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Waarschijnlijk de koppakking.
Bij mij is er altijd wat onderdruk als de motor koud is. Dat is ook wel logisch want bij het afkoelen krimpt de vloeistof.
Weet je zeker dat de zaak goed ontlucht is? Geeft de kachel nog de normale warmte?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
de verwarming word gewoon goed warm en vrij snel
systeem is goed ontlucht de koppaking is 1 keer vervangen
hoefde niet gevlakt worden alleen wat olielekkage op het bekende punt
auto trekt verder ook goed
Kan wijzen op een gedeeltelijk verstopte radiateur. Nu in de winter is de motor temperatuur nog geen probleem. Als het buiten weer warm weer wordt waarschijnlijk wel.
bedankt voor uw reactie weet u zo hoe ik dat controleren kan?
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
jantje1948 schreef:Waarschijnlijk de koppakking.
Bij mij is er altijd wat onderdruk als de motor koud is. Dat is ook wel logisch want bij het afkoelen krimpt de vloeistof.
Weet je zeker dat de zaak goed ontlucht is? Geeft de kachel nog de normale warmte?
denk ik ook.
Het ding bouwt druk op. zoveel is zeker. Kan koppakking zijn of gescheurde kop, of bussen die lekken (f had allen de CXdiesel daar last van?)
met vloeistof tester kan je CO aantonen in de KVS. dan weet je meer.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Er is sprake van druk na 2 héle dagen afkoelen? Is dan toch de koppakking verdacht? Als na 2 dagen met een hele koude motor nog (zoveel?) druk aanwezig is, hoe hoog is de druk dan volgens die theorie in vol bedrijf? dan zou toch zoals bedoeld de 1.4 bar overschreden worden, en de motor zijn kvs uitspugen via de rad-dop?
Tís zomaar een idee , no offence !
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
ja dat vraag ik mij ook af
maar het de kvs spuit tijdens het rijden nergens uit
zal het proberen met een vloeistof testen
kan het ook aan een niet goed functionerende afsluitdop kunnen liggen?