Jaguar met SU HD6 carburatoren
Gepost: 28 januari 2024 09:48 AM

Hallo,

Voor de Jag kenners op het forum heb ik het volgende probleem:

Probeer iemand te helpen met zijn jag 3.8 6cil bj 1965.
Deze bezit 2 SU carburatoren van het type HD6 met daartussen een elektrisch choke gedeelte.
Deze auto reed best ok maar af en toe lekte er benzine langs het choke deel.
Na onderzoek bleek dit te komen van een lekke vlotter.
Twee nieuwe vlotters erin dus.
Ook alles gereinigd, voorzien van nieuwe pakkingen en de onderste (beweegbare) sproeiers los gemaakt want die zaten vast.
Alles afgesteld volgens de specificaties in het handboek en weer gemonteerd.

Probleem is nu dat de motor niet meer wil blijven draaien.
Bij een eerste start wil hij nog wel eens enkele seconden blijven draaien maar reageert niet op gas en nadien valt hij stil. Herstarten geeft hetzelfde verschijnsel, gaat moeilijk of helemaal niet meer.

Alles al enkele malen weer uit elkaar gehaald maar geeft geen verschil.

Iemand tips want voorlopig kom ik er niet uit?

Profiel  
 
klever33
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 28 januari 2024 01:43 PM
  [ # 1 ]

Als alles volgens het werkplaatshandboek afgesteld is, gaat de verdenking naar de de gasklepsynchronisatie.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3704
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 28 januari 2024 02:07 PM
  [ # 2 ]

Je zou denken dat de elektrische choke wegvalt, ( niet genoeg benzine) of dat de schuiven niet helemaal naar beneden komen ( dan krijg je veel te veel lucht zonder benzine). Dat kun je proberen door met de lichtpennen te voelen waar deze wat weerstand hebben.
Wat je ook nog kunt controleren: Haal de “schuiven” er af en kijk of je benzine aan de naalden hebt hangen. Zo niet, dan heb je een benzine toevoer probleem.  SU’s zijn echt anders dan “gewone” carburateurs.
Start eens met startpilot/ remmenreiniger, misschien zit er een luchtbed in de benzineaanvoer naar de sproeiers?
Geen ervaring met SU’s op een jag, maar wel op Mini’s, Marina’s, en een Frogeye, maar wel lang geleden.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4913
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 28 januari 2024 06:40 PM
  [ # 3 ]

Weet je zeker dat de benzinepomp werkt? Zit er een benzinefilter onder de motorkap? Die was bij mij verstopt en dan doet ie het niet.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 28 januari 2024 07:28 PM
  [ # 4 ]
Citroensmgz schreef:

Je zou denken dat de elektrische choke wegvalt, ( niet genoeg benzine) of dat de schuiven niet helemaal naar beneden komen ( dan krijg je veel te veel lucht zonder benzine). Dat kun je proberen door met de lichtpennen te voelen waar deze wat weerstand hebben.
Wat je ook nog kunt controleren: Haal de “schuiven” er af en kijk of je benzine aan de naalden hebt hangen. Zo niet, dan heb je een benzine toevoer probleem.  SU’s zijn echt anders dan “gewone” carburateurs.
Start eens met startpilot/ remmenreiniger, misschien zit er een luchtbed in de benzineaanvoer naar de sproeiers?
Geen ervaring met SU’s op een jag, maar wel op Mini’s, Marina’s, en een Frogeye, maar wel lang geleden.

De elektrische choke is geen choke maar een elektrisch bediende startcarburateur. Deze geeft dus extra benzine, en lucht, maar werkt niet met kleppen of schuiven zoals een normale choke. In mijn topic staat ergens een foto van dat ding.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4913
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 28 januari 2024 08:46 PM
  [ # 5 ]
Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 29 januari 2024 11:03 AM
  [ # 6 ]

Bij de MG’s die ik had werden simpelweg de hoofdsproeiers iets omlaag getrokken.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4913
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 04 februari 2024 09:53 PM
  [ # 7 ]

En, is het probleem opgelost?

Profiel  
 
Gepost: 06 februari 2024 07:19 AM
  [ # 8 ]

Sinds gisteren heb ik em weer aan de praat.
Ook terug kunnen afstellen.
Hopelijk doet hij het straks ook nog.

Het lag waarschijnlijk aan de vlotter naalden die scheef kwamen en (even) bleven hangen en daardoor er te weinig benzine in de carburators kon stromen. Maar dat was niet meteen duidelijk want als je de deksels van de vlotterkamers eraf haalde stond de benzine netjes op niveau.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook