114 Teletekst do 13 apr
***************************************
Kabinet wil APK om de twee jaar
***************************************
` Het kabinet wil dat auto’s pas na
vier jaar naar de eerste APK moeten.Nu
moeten ze na drie jaar worden gekeurd.
De volgende keuringen moeten,als het
aan het kabinet ligt,om de twee jaar
worden gedaan en niet meer jaarlijks.
Brussel moet nog wel instemmen met de
maatregel.Het is één van de manieren
waarop het kabinet de administratieve
lasten wil terugdringen.
Een andere maatregel in dat kader is
dat de boekhouding van bedrijven niet
meer op papier bewaard hoeft te worden,
als dat ook al elektronisch gebeurt.Ook
hoeven straks veel minder bedrijven een
milieuvergunning aan te vragen.
***************************************
Zal er niet om treuren….kun je voortaan roepen :
HOERA, weer 2 jaar erbij.
(of zou er nog een addertje onder gras zitten, bij auto’s ouder dan 12 jaar wel elk jaar, of zo)
Volgens mij gaat die APK om de 2 jaar juist gelden voor oudere auto’s. En nee, ik ben er geen voorstander van !
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
klinkt heel leuk zo’n regel
of het verstandig is??
ik denk zelf helaas van niet..
waarom?
mensen maken steeds meer km. per jaar.
30.000 a 40.000 is geen uitzondering. en na 60.000 of meer km kan de staan van je auto al heel wat veranderd zijn.
zeker bepaalde auto’s die in het bedrijfs leven aardig wat te lijden hebben (busjes enzo..)
en uiteraard is het voor de wat oudere auto’s al helemaal niet verstand.
niet iedereen geeft zoveel om een auto zoals wij hier en sommige zullen elk onderhoud dat mogelijk is uitstellen zolang dat mogelijk is
uiteraard zou deze regel voor mensen die 5.000 km per jaar rijden met een niet al te oude auto geen enkel probleem zijn.
dit zorgt ervoor dat ze een keer minder naar de garage hoeven, aangezien bij veel nieuwe auto’s interval op onderhoud toch al zo rond de 20.000 km staat.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Tja, het nut van de APK is volledig afhankelijk van de bestuurder. Er zijn voldoende mensen die pas onder de kap kijken als er iets mis is. Die niet merken dat de wagen bijna niet meer remt en het stuur gigantisch naar een kant aan het trekken is.
Voor die mensen is de APK een must om veilig te kunnen rijden.
Ik vind het geen goede ontwikkeling. Van mij mogen ze de apk wel wat soepeler maken op sommige punten (roest, gordels ed) maar om het nou om de 2 jaar te doen. Je moet er toch niet aan denken dat een auto die met de hakken over de sloot de apk haalt (banden bijna kaal, remmen bijna op) ed dat die dan weer 2 jaar mag rijden. Er kan zoveel gebeuren in 2 jaar tijd en de meeste mensen rijden zóveel km’s dat het gewoonweg niet verantwoord is.
Hoeveel mensen plegen er nou nog zelf onderhoud aan de auto of kijken naar de staat van de banden, olie, remmen ed.
Veel te weinig om een dergelijke maatregel te nemen lijkt me.
En die 45 euro per jaar zijn ook de kosten niet.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Een auto moet ten alle tijden aan de permanente eissen voldoen, niet alleen tijdens de apk keuring. Dus roepen dat je auto weer een of 2 jaar mag is natuurlijk grote onzin.
Alhoewel er meestal wel zo naar gekeken wordt.
APK is een wassen neus.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
stoterstangen90 schreef:Een auto moet ten alle tijden aan de permanente eissen voldoen, niet alleen tijdens de apk keuring. Dus roepen dat je auto weer een of 2 jaar mag is natuurlijk grote onzin.
Alhoewel er meestal wel zo naar gekeken wordt.
APK is een wassen neus.
Dat wassenneusverhaal ben ik het niet mee eens, ik ben een grote voorstander van het “franse” systeem, onafhankelijke keuringsstations die alleen keuren en niet repareren.
maar die discussie voeren we morgen pytrick hahaha!
Emiel
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
BX19trs schreef:....ik ben een grote voorstander van het “franse” systeem, onafhankelijke keuringsstations die alleen keuren en niet repareren.
Maar dat kan je toch hier in NL zelf ook zo doen? Bij de RDW kan je natuurlijk ook nog een onafhankelijke keuring laten doen.
Maar ook een andere commerciele garage kan je vertellen dat ze alleen mogen keuren.
patje74 schreef:BX19trs schreef:....ik ben een grote voorstander van het “franse” systeem, onafhankelijke keuringsstations die alleen keuren en niet repareren.
Maar dat kan je toch hier in NL zelf ook zo doen? Bij de RDW kan je natuurlijk ook nog een onafhankelijke keuring laten doen.
Maar ook een andere commerciele garage kan je vertellen dat ze alleen mogen keuren.
Dat klopt helemaal natuurlijk, maar het ging mij om het wassenneusverhaal, ik ben namelijk zelf keurmeester en ben van mening dat ik geheel onafhankelijk keur, zonder enig winstoogmerk, daarvoor ben ik ook opgeleid, als hier ooit het franse systeem ingevoerd word zal ik als eerste gaan solliciteren bij zo’n station!
Emiel
BX19trs schreef:stoterstangen90 schreef:Een auto moet ten alle tijden aan de permanente eissen voldoen, niet alleen tijdens de apk keuring. Dus roepen dat je auto weer een of 2 jaar mag is natuurlijk grote onzin.
Alhoewel er meestal wel zo naar gekeken wordt.
APK is een wassen neus.
Dat wassenneusverhaal ben ik het niet mee eens, ik ben een grote voorstander van het “franse” systeem, onafhankelijke keuringsstations die alleen keuren en niet repareren.
maar die discussie voeren we morgen pytrick hahaha!
Emiel
Ik chargeer natuurlijk , maar feit is natuurlijk dat ik na de keuring gewoon die versleten banden weer kan monteren, de verroeste koplampen, etc.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.