2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
citroen saxo druk blijft op het koelsysteem staan
bibberkip
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 605
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 29 januari 2024 10:00 PM
  [ # 16 ]

Wat je kunt checken zonder gereedschap zijn de waterslangen,als ze echt hard aanvoelen, kan zo hard als een plank zijn, dan zou dat een aanwijzing kunnen zijn voor een kapotte koppakking. Als je ze met een warme motor gewoon kunt inknijpen, dan is er meestal weinig loos. Als je twijfelt aan de dop dan is een nieuwe nog wel te krijgen, dat kost bijna niks. de druk moet ergens heen kunnen, en de dop is ventilerend gemaakt. Dat merk je normaal niet, die doet z’n werk onopvallend.

Als je na 2 dagen restdruk hebt, dan verdenk ik de dop, maar je moet zelf wel wat kennis hebben om de hardheid vd slangen te kunnen herkennen. Weet je het niet zeker, dan rij de wagen normaal warm, en vraag een monteur of ie even wilt voelen.

Meestal zullen ze dat wel doen , dan weet je méér. succes!

niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud

Profiel  
 
js
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 12-01-2023

Gepost: 30 januari 2024 01:04 PM
  [ # 17 ]

bedankt voor uw reactie
ik heb de slangen gevoeld met warme motor
je kunt ze gewoon soepel indrukken
voelen absoluut niet hard aan
nu nog even een andere dop bestellen
hoop dat het daar aan ligt

Profiel  
 
bibberkip
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 605
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 30 januari 2024 01:13 PM
  [ # 18 ]

Wat altijd goed is; zeker controleren of de wagen echt goed is ontlucht, dus volgens voorschrift. Een luchtbel die kan je een hoop narigheid geven, en voor onduidelijk klachten zorgen. Ontluchten is echt heel belangrijk bij een franse wagen.

Mijn bx trd turbo was ook ““goed ontlucht’’ tot we merkten dat ie in een snelle bocht ineens meer kachelwarmte gaf ! einde bocht was ie weer minder warm, toen bleek er toch, ondanks alle goede bedoelingen een luchtbel ergens te zitten!

niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25576
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 30 januari 2024 01:46 PM
  [ # 19 ]
js schreef:

bedankt voor uw reactie
ik heb de slangen gevoeld met warme motor
je kunt ze gewoon soepel indrukken
voelen absoluut niet hard aan
nu nog even een andere dop bestellen
hoop dat het daar aan ligt

Dan is er toch niks aan de hand? Als het niveau niet daalt en de slangen worden niet plank hard is het ok.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
js
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 12-01-2023

Gepost: 24 april 2024 05:09 PM
  [ # 20 ]

Hallo allemaal

bedankt voor het meedenken iedereen ik heb een andere dop besteld online
bij de dealer niet meer verkrijgbaar merk febi
probleem lag bij de dop de druk is nu na een dag helemaal weg
hoop dat het poosje rijden met continu druk op het koelsysteem niet te veel schade heeft aangebracht

groeten Jan

Profiel  
 
klever33
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 25 april 2024 12:17 AM
  [ # 21 ]

En welke schade zou dat moeten zijn ?

Profiel  
 
js
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 12-01-2023

Gepost: 25 april 2024 02:36 AM
  [ # 22 ]

mischien dat er te lang druk heeft gestaan op de koppakking

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9378
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 25 april 2024 07:47 AM
  [ # 23 ]

Die druk staat er toch ook op als de motor loopt, waarom zou er dan schade ontstaan?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
bibberkip
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 605
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 25 april 2024 08:04 AM
  [ # 24 ]

Inderdaad, het is eerder een goeie test, dat je slangenwerk in orde is, als er een twijfelachtige slang tussen zou zitten, dan had je een lekkage gezien, dus prima toch?  Mijn hdi had een lekke oliekoeler / warmte wisselaar, toen stond er 5 bar oliedruk op de waterslangen, die waren niet blij, stonden wel wat strak, maar nergens lekkage, dus op dat ogenblik een prima test ( natuurlijk was het onmundig veel werk om de olie/water mix weer uit het systeem te spoelen, maar dat is een ander verhaal.)

niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud

Profiel  
 
js
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 12-01-2023

Gepost: 11 mei 2024 01:59 AM
  [ # 25 ]

ja klopt het is een goede test
het lijkt mij bij circulerende druk
dat er minder druk op de slangen, koppakking,etc staat
dan stilstaande druk
maar geen enkele lekkage gelukkig

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook