Hallo
Ik had problemen met mijn egr klep van mijn jumper 2.2 hdi puma motor en na demontage bleek deze idd vast te zitten.
Na montage nieuwe klep terug alle vermogen.
Echter bij starten zowel warm of koud stottert de motor klein beetje bij optrekken echter als ik goed gas geef niet maar vooral bij constante snelheid tussen 0-100 km/h.
Eenmaal ik 5 a 10 min rij kan ik alle snelheden rijden op elk toerental , hij stottert niet meer.
Auto stilleggen en direct terug starten en deze stottert terug voor 5 a 10 min.
Kan het zijn dat de egr klep moet geprogrammeerd worden ?
Of moet de motorsturing deze nog aanleren?
Of denken jullie andere oorzaak?
Ik heb alvast een afspraak voor motorreiniging (carbon cleaning met waterstof).
Ik denk dat je beter eens op een ford transit forum kunt zoeken, want die Puma motoren zitten alleen in Jumpers/Boxers van bepaalde bouwjaren. Is de standaard motor van een Ford Transit.
EGR klep vervangen, maar heb je dan ook het hele EGR kanaal schoongemaakt, zit vaak helemaal vol met aangekoekte kool aanslag.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 625
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Ik ken deze specifieke motor niet, maar mijn ervaring is dat EGR klep idd ingeleerd moet worden
Klinkt inderdaad als een EGR klep die niet juist meewerkt of nog ingeleerd moet worden. Naarmate je meer gas geeft gaat die klep steeds verder dicht en krijgt de motor meer zuivere lucht binnen. Rij je constante snelheid (‘deellast’) dan rijd ie deels op z’n eigen uitlaatgassen.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Eén van DE grote problemen met deze puma motor zijn de injectoren. Die gaat storingen geven en helpen uiteindelijk het hele blok om zeep. Laat daarom als eerste de injectoren controleren, vooral als je niet weet hoe lang deze al in de motor zitten. Advies is namelijk om ze iedere 100.000 km te vervangen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Is mij gelukt, een Puma-blok om zeep helpen.
Lag in een huurcamper, had toen nog geen 110.000 km gelopen.
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/238105/
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Vandaag de jumper nog eens aan de computer gehangen en kreeg een foutmelding, wel niet zichtbaar op dashboard of met gewone obd lezer wel met diagbox
Eerst inleren EGR klep.
Dan onder reparaties gaan zien en daar stond het vervangen EGR klep.
Aangeklikt en Eerst inleren beging met 10s contact aan dan 30 sec contact af en inleren is gedaan.
Alle foutcodes gewist ook van vroegere defecte lampjes :p
En rijd terug als voordien. Geen gestotter meer.
Nu de vraag nog iemand ervaring met motor reinigen met carbon cleaning met waterstof ?
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
waterman schreef:Laat daarom als eerste de injectoren controleren.
Marc, neem dit advies maar even ter harte.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986