Aftapbout voor koelvloeistof in het blok
Bert Roelofs
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 20-03-2014

- ID/DS ID19P
Gepost: 28 januari 2024 09:40 PM

Goedenvavond.

Ik heb een ID19P uit 1966

Uit diverse berichten begrijp ik dat de aftapbout aan de uitlaatzijde moet zitten.

Daar kan ik hem niet vinden.

Wel zie ik aan de inlaatzijde schuin onder de plaats waar de peilstok zit, direct naast de motorsteun een bout M22. Als ik deze er uitdraai zit er een koperen ring op. Er loopt echter geen koelvloetsof uit.

Is dit de juiste plaats?

 

Profiel  
 
Gepost: 28 januari 2024 09:46 PM
  [ # 1 ]

Een ID19P uit 66, die heeft nog het lange slag blok toch? Dan zit de aftapplug inderdaad onder de carburateur naast de peilstok, precies in het midden van het blok. Het kanaal dat erboven zit is meestal verstopt met kristallen en andere zut. Probeer het eens door te prikken met een stukje koperdraad of iets dergelijks.

Hier zij je de plug net boven/achter mijn eigen fabrikaat oliefiltervoet.

Profiel  
 
Bert Roelofs
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 20-03-2014

- ID/DS ID19P
Gepost: 31 januari 2024 05:31 PM
  [ # 2 ]

Dank je voor je toelichting.

Dit lijkt mij een foto van een Traction blok. bij mijn blok staat bout enigzins schuin beneden.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 31 januari 2024 07:01 PM
  [ # 3 ]

Bij mijn weten werd de langeslag motor in 1965 vetrvangen door het 5 maal gelagerde blok.
Daar zit de aftapbout vlak achter de startmotor.
Als de afstanden tussen de bougies gelijk zijn is het de motor van na 65.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 31 januari 2024 08:59 PM
  [ # 4 ]

De ID19p van 1966 heeft nog een lange slag motor.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Gepost: 31 januari 2024 10:02 PM
  [ # 5 ]
Bert Roelofs schreef:

Dank je voor je toelichting.

Dit lijkt mij een foto van een Traction blok. bij mijn blok staat bout enigzins schuin beneden.

Nee, dit is een ID-blok in een Traction. De bout staat ook hier schuin naar beneden, maar dat vertekent een beetje door het oliefilter.

Profiel  
 
Gepost: 31 januari 2024 10:03 PM
  [ # 6 ]
jantje1948 schreef:

Bij mijn weten werd de langeslag motor in 1965 vetrvangen door het 5 maal gelagerde blok.
Daar zit de aftapbout vlak achter de startmotor.
Als de afstanden tussen de bougies gelijk zijn is het de motor van na 65.

De DS kreeg in 1965 het nieuwe motorblok, de ID kreeg voor modeljaar 66 nog een tweetraps Solex carburateur op het oude blok om zo het verschil in vermogen een beetje weg te werken. Vanaf het jaar daarna hadden alle D-modellen de nieuwe motor.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 01 februari 2024 11:30 AM
  [ # 7 ]

@Yuri en Marc: bedankt! weer wat wijzer.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Bert Roelofs
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 20-03-2014

- ID/DS ID19P
Gepost: 16 februari 2024 03:25 PM
  [ # 8 ]

Hartelijk dank voor jullie informatie.

Het is onderdaad een lange-slag motor waarbij de afstand tussen cylinder 2 en 3 groter is dan tussen 1 en 2.

Achter de aftapbout zit best wel wat smurrie. Het liijkt op een zwarte-gekleurde kalkaanslag.

Ik ben deze nu handamtig en met geduld aan het weg-halen.

Als dit weer open is, radiator weer monteren en koelsysteem spoelen

Groet,
Bert

Profiel  
 
Gepost: 17 februari 2024 03:31 PM
  [ # 9 ]

Succes, Bert.

Profiel  
 
Gepost: 17 februari 2024 03:31 PM
  [ # 10 ]

Gewoon peuteren, er zit niets spannends boven.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook