Dames, Heren,
Mijn Berlingo (2007 1,6 HDI diesel) heeft af en toe kuren, de symptomen zijn de volgende:
(af en toe is tot nu toe een keer in de twee maanden)
- Bij het aanzetten van het contact ziet het dashboard er uit als op de foto hieronder
- De koplampen gaan branden
- Er klinkt een piepsignaal
- startmotor draait maar motor slaat niet aan
- radio blijft spelen, koplampen en dashboard blijven actief ook na het uitzetten van het contact
Ondertussen is de COM module vervangen maar het probleem deed zich na aan maand weer voor, accuklem los en een uur of twee wachten dan is de situatie weer normaal.
Eerste indicatie dat er wat mis was was het moment dat de binnenverlichting spontaan begon te branden en de ruitenwissers een eigen leven gingen leiden tijdens het rijden, deze symptomen heb ik na het vervangen van de COM module niet meer teruggezien.
Iemand iets soortgelijks meegemaakt en een tip waar ik verder moet zoeken ?
Alvast dank
Niels
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas
Totaal aantal Berichten: 622
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Wat bij de C3 nog wel eens gebeurt dat vocht via bedrading de BSM in trekt. Je zou die 3 grote stekkers eens los kunnen halen. BSM met sluiting kan dit srt verschijnselen geven
Zit er een niveausensor op het kvs vaatje?
Eerder heb ik meegemaakt dat die er voor verantwoordelijk kan zijn dat kvs via de bedrading migreert naar de plek waar die informatie verwerkt wordt.
Met alle gevolgen van dien
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 9369
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Bij mij kwam het bij het ruitensproeierpompje vandaan, zie vanaf hier: https://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/2037277/
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Heren, bedankt voor de input,
Even snel gekeken en ik zie geen niveausensor op het koelvloeistofreservoir, hangt daar wel een losse connector, Ruitenwisserreservoir zit zover weggebouwd dat ik daarvoor waarschijnlijk op de brug moet. Connectors loshalen durf ik nog even niet na het verhaal van Rene, eerst reserveonderdelen klaar hebben liggen voor dat ik daar aan begin.
Update na het eerste bericht en een rit van ca 300 km ging spontaan de binnenverlichting weer aan en uit en even later de hele kerstboom op het dashboard weer aan, gelukkig bleef de motor lopen en na 1 of 2 minuten was alles weer normaal..
Donderdag gepland om meer onderzoek te doen dus als er nog iemand ideeën heeft zijn ze welkom.
Groet
Niels
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas
Leeuwis schreef:Heren, bedankt voor de input,
Even snel gekeken en ik zie geen niveausensor op het koelvloeistofreservoir, hangt daar wel een losse connector…..
Weet je iets van de geschiedenis van deze Berlingo?
Zou het kunnen zijn dat het kvs vaatje een keer vervangen is, en dat er voorheen eentje zat mét sensor?
Dat zou die losse connector kunnen verklaren.
En als je die connector goed bekijkt, kun je dan zien of hij ooit ergens op gezeten heeft?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 622
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Waarom zou je niet even de connectors BSM loshalen om te kijken of die gecorrodeerd zijn?
Welke onderdelen wil je daarvoor hebben?
Dat begrijp ik wel, als je René‘s verhaal daarover leest in de link hierboven.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
@ JW,
Ik heb deze Berlingo ondertussen een jaar of 5, in die tijd is er geen nieuw koelvloeistof reservoir op gekomen, dus die losliggende connector kan niet de oorzaak zijn van een vochtprobleem in de BSM.
@ Jaap
Als ik de connector lostrek en de pinnetjes breken af dan heb ik een niet rijdende auto, beter eerst die connectoren klaar hebben liggen zodat als het kapot gaat ik de boel kan repareren (van Ulft naar de dichtstbijzijnde dealer is nog wel een stukje fietsen)
@ JW
Jij snapt het
Niels
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas
Totaal aantal Berichten: 9369
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Niels, die connectoren zijn niet los te koop, ook niet bij de dealer.
Die moet je dus uit een sloper halen, heb ik destijds ook gedaan.
Bij de dealer zijn alleen complete kabelboomdelen te verkrijgen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
@Niels: Ulft? Je woonde toch in Arnhem?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
@ Rene
Dat is ook het plan
@ Jantje
Ik ben verhuisd, heb het pand van garage Berben gekocht
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas
Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Mooi!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Goed, even een update,
Alle connectoren zijn los geweest, geen vocht of corrosie aangetroffen, kan natuurlijk altijd een slecht contact geweest zijn maar over het algemeen is dat opgelost als de connectoren een keer los geweest zijn en weer in elkaar gestoken. Wel een zwaar gecorrodeerde aanhanger aansluiting gevonden die mogelijk kortsluiting veroorzaakte (en die zit weer om de BMI) deze is vervangen.
Geen harde oorzaak gevonden dus, we kijken het wel weer aan
Iedereen bedankt
Niels
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas