Totaal aantal Berichten: 7775
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Besloten met de MINI naar onze vrienden in Schotland te gaan. Dat valt in z’n geheel niet tegen. Vooral omdat je hier eigenlijk permanent plankgas kan rijden
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7775
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Tenzij het stormt! Dan wordt het nat. Heel nat.
Of wit. Heel wit. En britten doen niet echt aan winterbanden. Zodat de enige pas van betekenis meteen een waar slagveld wordt. Voor iedereen? Niet voor de bestuurders van Mini’s die voor de gelegenheid geschoeid zijn op Goodyear Ultragrip 9+. Beetje rustig aan gedaan en het lampje van de ASC niet eens zien branden
Over de steelies heb ik meerdere complimenten ontvangen zelfs. Alleen de naafkapjes moeten nog voorbij komen. Maar al met al was het echt prima te doen, met z’n 3’en en bagage voor een week.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7775
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Lekker aan het scheuren met de MINI. Met nog één kritisch klusje dat voor de lente moest gebeuren: de weerstand van de koelvin. Je zult zien dat het in maart ineens 24 graden is en je dan achter de feiten aan loopt. Maar bij een MINI zijn weinig klusjes quick and dirty.
Afijn, bumpertje eraf, luchtfilterhuis eruit. MFE los en naar voren schuiven, koelslangen los, bakje eronder, voor de verandering een keer geen enorme bende gemaakt. AC-condenser los en aan de kant, stekker van de koelvin los en je pakt de radiateur er zo uit, met koelvin en shroud en al. Viel reuze mee, maar je bent toch zo anderhalf uur verder.
De aansluiting op de oude weerstand was domweg los geoxideerd. De nieuwe is ook van tamelijk bedenkelijke kwaliteit maar het is óf dit ding voor drie tientjes, óf meteen een heel nieuwe fan+shroud @160+ euro. Iets ertussenin (of van een Goed Merk) is niet echt mogelijk. Als die ventilator straks maar weer draait.
Afijn, die carterpan was ook al echt best schmutzig van de motorolie. Dus omdat de boel nu los is heb ik ook maar een nieuwe panpakking besteld. De olie die er uit kwam was echt vies zwart en en ik verwacht dat er nog wel wat drek in het carter zit. Na vervangen van de pakking mag er vier liter C&C 5W30 van de Action in want die is lekker goedkoop én BMW LL-04 compatibel.
De o-ring van de krukassensor is nóg beruchter om olielekkages en ja hoor, ook daar kon ik los met de Dasty. De o-ring komt bij BMW vandaan en kost een euro of drie. Daar mag ik vrijdag voor naar de andere kant van de stad fietsen. Toch is deze lekkage oplossen nu laaghangend fruit: met de koelvin weg kun je prima bij de sensor. Normaal niet!
Tenslotte haal ik deze week nog een setje nieuwe voorschijven/blokken/veren/kabeltjes op voor weinig. En dan is het wel weer even gedaan hoop ik.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7775
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Zo! Nadat ik de fan getest heb mocht alles weer netjes in elkaar. Verse olie en een filter erin, koelvloeistof afgevuld en deels ontlucht. Zo dadelijk maar eens een proefritje maken en de boel op temperatuur laten komen.
De nieuwe schijven en blokken heb ik nog niet geplaatst, een eerder voor de apk provisorisch gerepareerde ashoes lekt opnieuw zag ik (niet mijn werk of keuze overigens). Dus ga ik gewoon alle ashoezen vervangen. En aangezien de remklauwen etc etc dan los moeten plaats ik het spul te zijner tijd wel.
En dan kom ik op het punt van de versnellingsbak. Als ik de aandrijfas(sen) eruit haal, dan moet ik misschien maar gewoon de knoop doorhakken. Er zijn twee opties: ombouw naar 6 versnellingen Getrag, of low key een gebruikte Getrag vijfbak kopen, open trekken, plaatsen, uiteraard met verse koppeling.
Optie twee is waarschijnlijk een stukje goedkoper. En origineel. De zesbak is iets wat ik eigenlijk wel heel graag wil, omdat 3 en 4 wat beter gespatieerd zijn, en de zes zorgt voor een stukje meer comfort op de snelweg. Maar ja, het is niet origineel. Ook heb ik nog niet kunnen bevestigen of de cruise control nog werkt na ombouw, en als dat niet zo is dan zou dat een show stopper zijn.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Wat is de relatie tussen de bak en de CC, waarom zou de CC dan mogelijkerwijs niet meer werken?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 7775
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Er is veel geschreven over de upgrade. Ergens vond ik een comment dat de cruise control na de swap niet meer in de zesde versnelling werkt. En helaas heb ik nergens een reactie gevonden waar het tegendeel werd beweerd, of een oplossing aangedragen. Soit, is maar één observering, maar toch.
Het motormanagement doet waarschijnlijk iets met het toerental in combinatie met de snelheid. En als dit afwijkt doet de cruise dus niets. Een mogelijke oplossing is om een zesbak te parametreren, maar geen idee of dit mogelijk is.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bij mijn weten krijgt de CC informstie over de snelheid van de ABS sensoren of vanuit de snelheidsmeter. Of gaat dat bij jou nog mechanisch?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
De CC wordt onderbroken als je op het rempedaal drukt. En normaliter ook als je het koppelingspedaal intrapt.
Dat zijn elektrische onderbrekingen van de CC, en als er op de 6e versnelling een contact zit dat dit bewerkstelligt, dan houdt de CC er ook mee op.
Het enige dat ik me daarbij kan voorstellen is dat men zoiets doet om de motor te beschermen, in geval je met weinig toeren rijdt en bijvoorbeeld hoogteverschil moet overwinnen.
Maar zo’n contact moet dan wel aanwezig zijn, en dat kun je dan overbruggen.
Daarnaast is er een minimum snelheid geprogrammeerd, maar dat is een ander verhaal.
In principe is ook een “motorbescherming” te programmeren. Daarmee kun je voorkómen dat ‘ie teveel belast wordt bij te lage toeren.
Maar dat zou ik dan verwachten als algemene bescherming, niet alleen in z’n 6e.
Bij een automaat speelt dat geen rol, die schakelt zelf wel terug als ‘ie moet klimmen
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Ik denk dat die CC niet probeert de snelheid constant te houden maar het motor toerental. Dat kun je makkelijker in de ECU van de motor programmeren. Maar dan moet je wel een tabelletje van de overbrengingen erin verwerken voor alle versnellingen waarin je CC werkt.( meestal alleen in de hoogste versnellingen). Dan heeft hij voor de 6e geen gegevens, dus werkt het niet. Het motormanagement wil tegenwoordig sowieso al weten in welke versnelling je rijdt.
Waarom zo doen en niet via de snelheidsmeting via het ESP/ABS systeem? Waarschijnlijk is die meting op regeltechnisch gebied niet “makkelijk” want je wilt natuurlijk niet dat je auto bij 100 heen er weer gaat lopen tussen 99 en 101.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 7775
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Citroensmgz schreef:Ik denk dat die CC niet probeert de snelheid constant te houden maar het motor toerental. Dat kun je makkelijker in de ECU van de motor programmeren. Maar dan moet je wel een tabelletje van de overbrengingen erin verwerken voor alle versnellingen waarin je CC werkt.( meestal alleen in de hoogste versnellingen). Dan heeft hij voor de 6e geen gegevens, dus werkt het niet. Het motormanagement wil tegenwoordig sowieso al weten in welke versnelling je rijdt.
Makes sense. En als je via toerental/snelheid kan bepalen in welke versnelling gereden wordt scheelt dat weer dure sensoren, die bovendien stuk kunnen gaan. Datzelfde tabelletje toerental/snelheid kan de ECU ook hanteren om de CC uit te schakelen in het geval van bijvoorbeeld aquaplanning of andere plotseling veranderende omstandigheden.
Afijn, na een nachtje slapen heb ik toch besloten om niet te gaan upgraden naar een zesbak. Gezien de staat waarin de auto verkeert en de idioot lage kilometerstand denk ik dat het beter is deze origineel te houden.
Nu dus maar eens nadenken en keuzes maken: of subframe en bak onderlangs weg, of de motor en bak als geheel eruit trekken. Dat laatste schijnt onder de professionals de voorkeur te hebben.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Citroensmgz schreef:Ik denk dat die CC niet probeert de snelheid constant te houden maar het motor toerental. Dat kun je makkelijker in de ECU van de motor programmeren. Maar dan moet je wel een tabelletje van de overbrengingen erin verwerken voor alle versnellingen waarin je CC werkt.( meestal alleen in de hoogste versnellingen). Dan heeft hij voor de 6e geen gegevens, dus werkt het niet. Het motormanagement wil tegenwoordig sowieso al weten in welke versnelling je rijdt.
Waarom zo doen en niet via de snelheidsmeting via het ESP/ABS systeem? Waarschijnlijk is die meting op regeltechnisch gebied niet “makkelijk” want je wilt natuurlijk niet dat je auto bij 100 heen er weer gaat lopen tussen 99 en 101.
Dat is zeker niet in alle gevallen zo.
Bij mijn C5 met automaat (mogelijk al anders dan een handbak) kan op de CC rijden en de automaat handmatig terugschakelen naar 5de of zelfs 4de versnelling zonder dat de snelheid afwijkt of dat de CC eraf gaat. Gezien het toerental zeker veranderd moet het op de snelheid ingesteld zijn. Overigens als ik naar beneden een tunnel in rijdt voel ik de auto elke keer kort remmen. Dat kan al bij 2 a 3 km harder dan de ingestelde snelheid, dat heeft dan hele kleine invloed op het toerental lijkt me. Overigens zou het me ook niets verbazen als er nog een sensor in de auto zit die detecteert dat de auto niet meer waterpas rijdt.
Ander voorbeeld bij mijn CX heb ik zelf CC ingebouwd, daar wordt de snelheid bepaald aan de hand van een puls-sensor welke op de kmteller kabel zit, dus ook hier wordt er niet gekeken naar het toerental. Eigenlijk juist een hele simpele programmering gewoon het aantal pulsen teller en hierop bij regelen. Ook hier kan ik (na pauzeren van de CC) naar een andere versnelling schakelen en dan de CC weer inschakelen en blijft de snelheid gelijk.
Als je op toerental de snelheid vast zet kan je na hervatten in andere versnelling opeens compleet andere snelheid rijden, dat lijkt me nooit gewenst en kan zelfs gevaarlijk zijn voor de minder oplettende bestuurder.
Totaal aantal Berichten: 7775
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Ook in jouw C5 regelt de ECU de cruise control. En ook de aansturing van de bak, zelfs als je deze ‘handmatig’ bedient. En dus is het nog steeds voor de hand liggend dat een modern, ECU-geregelde cruise control RPM gebaseerd is. Dat verklaart ook waarom de Cactus rustig 100 blijft rijden als ik de CC op 101 heb staan. In sommige handgeschakelde duitse auto’s blijft de CC ingeschakeld na op- of terugschakelen, maar dat geheel terzijde.
Natuurlijk werkt een ouderwetse cruise control via snelheidsimpulsen, met een onderbreker op rem- en en eventueel koppelingspedaal. Maar op geen enkele manier vergelijkbaar met moderne systemen.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
In mijn C5AC-Hy werkt ‘ie op basis van de informatie van de wagensnelheid.
Dat is te lezen in het document D4EA08PXP0 - 34 - 04/12/2023 WERKING : SNELHEIDSREGELING/SNELHEIDSBEGRENZING (RVV / LVV):
De elektronische eenheid motor regelt de status van de snelheidsregelaar op basis van informatie van de volgende onderdelen :
Intelligente servicecentrale (BSI1) (BSI)
Automatische transmissie of gestuurde handgeschakelde versnellingsbak met dubbele hybride koppeling (*)
Elektronische eenheid stabiliteitsregeling
Gas- en rempedaal
Koppelingspedaal (*)
WagensnelheidDe intelligente servicecentrale (BSI1) :
Regelt de waarden voor het verhogen of het verlagen afhankelijk van de gekozen eenheid, “km/h” of “mph”, op basis van de informatie die wordt ontvangen van het instrumentenpaneel
Regelt intern alleen een ingestelde snelheid in km/h(*) Afhankelijk van de uitvoering
En als ik kijk naar de info daarover bij de C5 V6 PH2 die ik hiervoor had zie ik in document D4EA8DP0 WERKINGSPRINCIPE : SNELHEIDSREGELING (RVV):
De cruise control is actief vanaf 40 km/h en vanaf de 4e versnelling bij een handgeschakelde versnellingsbak. Bij een automaat vanaf de 2e versnelling.
Tijdens het regelen, vergelijkt de elektronische eenheid motor de ingestelde snelheid voortdurend met de werkelijke snelheid van de auto.
De informatie over de rijsnelheid is afkomstig van de ESP-computer.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
2d schreef:Ook in jouw C5 regelt de ECU de cruise control. En ook de aansturing van de bak, zelfs als je deze ‘handmatig’ bedient. En dus is het nog steeds voor de hand liggend dat een modern, ECU-geregelde cruise control RPM gebaseerd is. Dat verklaart ook waarom de Cactus rustig 100 blijft rijden als ik de CC op 101 heb staan. In sommige handgeschakelde duitse auto’s blijft de CC ingeschakeld na op- of terugschakelen, maar dat geheel terzijde.
Dat verklaart niet waarom in het geval dat ik terug schakel de snelheid precies gelijk blijft.
Er zijn best veel variabelen die hier invloed op kunnen hebben.
Zoals JW al heeft gevonden wordt het in een moderne auto ook wel op snelheid gedaan. Al is de C5 een generatie jonger dan de C5 AC.
Arjan Verkade schreef:......
Zoals JW al heeft gevonden wordt het in een moderne auto ook wel op snelheid gedaan. Al is de C5 een generatie jonger dan de C5 AC.
Ik zou toch denken dat de C5 een generatie ouder is dan de C5AC
En in beiden werkt de CC met de wagensnelheid, zie m’n posting hierboven waarin ik de betreffende CitDoc’s citeer.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor