Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Haha, ja de generatie ervoor bedoelde ik
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
2d schreef:
Afijn, na een nachtje slapen heb ik toch besloten om niet te gaan upgraden naar een zesbak. Gezien de staat waarin de auto verkeert en de idioot lage kilometerstand denk ik dat het beter is deze origineel te houden.
Verstandige beslissing.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Arjan Verkade schreef:Bij mijn C5 met automaat (mogelijk al anders dan een handbak) kan op de CC rijden en de automaat handmatig terugschakelen naar 5de of zelfs 4de versnelling zonder dat de snelheid afwijkt of dat de CC eraf gaat. Gezien het toerental zeker veranderd moet het op de snelheid ingesteld zijn.
Dat klopt inderdaad voor hedendaagse auto’s. En de snelheid wordt berekend aan de hand van input van de vier ABS-sensoren. Daarom worden die dingen ook wel wielsnelheidssensoren of zoiets genoemd.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
In de categorie ‘versnellingsbakwissel-ontwijkend gedrag’ (voggen) heb ik de afgelopen avonden het interieur er maar uit gesloopt. Daar waren wat verschillende redenen voor.
Ten eerste heb ik een Helix DSP/versterker ingebouwd. De ooit geplaatste aftermarket Pioneer-luidsprekers (geen bagger) werden destijds door een losse versterker, maar inmiddels weer door de headunit zelf aangestuurd. En dat klinkt eigenlijk voor geen meter. Voor een ander project was ik op zoek naar een Focal under-seat subwoofer en deze dsp vormde daar een mooie bijvangst. En ik houd van mooie bijvangsten. Dus was de PP40 al snel voor de MINI gereserveerd.
Afijn, de BlueMusic vormt een mooie basis voor een adapter, dus tussen de twee quadlocks eerst maar eens een paar isostekkers voor de luidsprekers ge-spliced. Vervolgens de kabelboom van de dsp verlengd en via de rechter dorpel naar de kofferruimte geleid. Bij een fabrieks-hifi bevindt zich daar immers ook de dsp. Uiteraard haal je de stoelen en achterbank voor dat klusje even weg, en doe je hetzelfde met de dorpelkappen en zijpanelen achter.
En ja, dan haal je ook Sjors erbij om de vloermat nat te reinigen, maar dat geheel terzijde
Voeding via de zekeringkast betrokken en na een paar luister- en instelsessies besloten dat dit een mooie low-key aanpassing is waar de auto de rest van het leven mee door mag. Ik bedoel eigenlijk te zeggen: ik haal ‘m er niet meer uit! Veel te veel gedoe.
Nu de stoelen los naast de auto stonden eindelijk ook de stekkers en bekabeling van de niet meer werkende aftermarket stoelverwarming afgeknipt. En de resterende kabels/relais/zekeringen onder de vloerbedekking vandaan getrokken. En ook de knoppen uit de spiegelbediening verwijderd en het juiste zwarte kapje zonder gaten geplaatst. Mooi.
Onder de motorkap trof ik overigens ook nog een al lang niet meer in bedrijf zijnde chinese xenon-kit. Weg ermee! Een hele zwik bekabeling, relais en één ballast in de bak. De andere ballast was al verdwenen, maar in de plaats ervan nog wel een schattig (en gelukkig inactief) muizennest gecanceld.
Het interieur zit nu weer mooi in elkaar, en bij de montage heb ik ook een tiental ontbrekende, onjuiste of defecte klemmen/clips vervangen. Zoals het heurt.
Meer klein grut: een ontbrekende schroef van de handgreep RA zorgde ervoor dat een inzittende die er tijdens een dynamische rit een greep naar deed van een koude kermis thuis kwam. Maar nu niet meer!
Tenslotte nog twee rammelende buitenspiegelkappen vastgezet met een restantje Dynamat®. Dat stukje had ik van de wielkuip linksachter verwijderd omdat het een goede passing van de bekleding in de weg zat. En alhoewel het eigenlijk al in de prullenbak beland was leek me dit een uitstekend middel om de spiegel rammelvrij te krijgen. Meer dan gelukt, je staat ervan te kijken hoe non-premium een rammelende deur klinkt. Chip Foose, bedankt!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Uiteraard bleek tijdens de proefrit het airbaglampje aan te blijven. Ook de cruise control weigerde dienst. Liet zich wel inschakelen (met werkend controlelampje) maar reageerde toch niet op commando’s.
Thuis eerst maar eens de INPA aangezwengeld en na wat gefrøbel de airbag/gordelspannermeldingen weten te wissen. Of dat ook het probleem met de tempomat oplost, daar kom ik bij een volgende rit achter.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
En nee, de cruise control bleef weigerachtig!
Vanmorgen de INPA zo’n beetje uitgespeeld maar niets gevonden dat naar de cruisecontrol wijst. Alle knoppen op het stuur werken ook naar behoren. Toch de zoekmachine maar eens aangezwengeld. De forums wijzen de Hall effect sensor op de hoofdcilinder voor de koppeling aan. Nog eens denken: verrek, er bungelde links achter het dash inderdaad ergens een sensor! Deze klikte zo weer op z’n plek en ik denk dat ik daarmee dit mysterie ook wel weer getackeld heb.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Begin april heb ik de MINI geschorst en gestald ten faveure van de A4 Cabriolet. Het voornemen was om de A4 nog een keer door de APK te jagen en te verkopen. Helaas heeft dit, waarschijnlijk door een iets optimistisch ingestelde vraagprijs én een qua weersomstandigheden tegenvallend voorjaar, wat langer geduurd dan gehoopt.
Maar inmiddels is de A4 bij een blije nieuwe eigenaar in gebruik als ‘daily youngtimer’ en dus mag de MINI weer de weg op!
De afgelopen vier maanden heeft de MINI aan de druppellader gestaan, dus het was starten en lopen. De dag dat ik ermee de garage uitreed was het zonnig en 27 graden en het duurde niet lang voor ik er achter kwam dat de airco niets meer deed. Zelfs de pomp sloeg niet aan. Vorig jaar september werkte deze nog wel gewoon. En de laatste service is in 2021 uitgevoerd, niet enorm lang geleden dus.
Om te verifiëren dat het niet een weigerende magneetkoppeling betreft (deze gaan nog wel eens stuk en zijn los te vervangen) het relais weg genomen en de polen overbrugd: ‘klik’ deed de compressor. Da’s mooi.
Alhoewel ik de condensor er een beetje ranzig uit vind zien en het systeem écht leeg was toch maar de gok genomen om de boel zonder verdere diagnose te laten vullen door mijn garagemaat om de hoek. Het systeem kwam goed door de vacuümtest, maar dat zegt niet alles. Als over twee weken de A/C niet meer werkt dan weet ik wie ik daar de schuld van mag geven..
Nu dus weer lekker scheuren, en rustig richting de apk in oktober toe werken. Voor zover ik weet alleen een aandrijfashoes. Het blijft echter een R50 MINI dus ik ga misschien wel spijt krijgen van deze bewering
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Een vacuumtest zegt weinig, tot niks.
Er moet, na het leeghalen van het systeem en meten hoeveel eruit gehaald is, een druktest uitgevoerd worden met droge stikstof. En dan mag de druk niet teruglopen.
Als dat wel het geval is, moet eerst de lekkage opgespoord worden, dat doe je met formeergas, en moet dat gerepareerd worden.
Pas als dat oké is, mag je vullen met het koudemiddel, niet eerder
Een “STEK-gecertificeerde” aircoboer is daarvan op de hoogte, hij moet ook een administratie bijhouden over het gebruikte koudemiddel.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Vandaag APK! Daar moest wel wat voor gebeuren.
2d schreef:een eerder voor de apk provisorisch gerepareerde ashoes lekt opnieuw zag ik (niet mijn werk of keuze overigens). Dus ga ik gewoon alle ashoezen vervangen. En aangezien de remklauwen etc etc dan los moeten plaats ik het spul te zijner tijd wel
2d schreef:Tenslotte haal ik deze week nog een setje nieuwe voorschijven/blokken/veren/kabeltjes op voor weinig
Ik had al eerder gewag gemaakt van de apk-onwaardige fix waarbij een gescheurde buitenste aandrijsafhoes met vloeibare pakking opgelapt was. Dus maar vier ashoezen (Spidan) laten komen. Keurig met klemmen, asmoeren en vet. Overigens schrijft BMW in de documentatie verschillende soorten vet voor: hittebestendig aan de bakzijde, en (ik geloof) iets met molybdeen aan de wielkant. Spidan maakt dat onderscheid niet meer. Wellicht is dat vet tegenwoordig voor alle omstandigheden geschikt. De buitenste hoezen zijn inmiddels ook van TPE, een wat stugger materiaal.
Eerst de lange as verwijderd. Viel qua worsteling nog mee, alhoewel de stuurkogel en fuseekogel wat overredingskracht nodig hadden. De trekker die ik ervoor heb past net niet lekker trouwens, daar mag een ranker exemplaar voor komen, mocht het weer eens aan de orde zijn. Ook meteen de onderste motorsteun vervangen, die mocht vanwege de toegankelijkheid toch aan de kant. Geen Lemförder helaas, maar Delphi (twee tientjes). De oude (BMW, originele montage) is wat ingescheurd maar bewaar ik voor de zekerheid. Ik zal de eerste niet zijn waarbij nieuw gemonteerd aftermarket-spul na drie jaar gaarderder is dan het fabrieks-item na 18 jaar.
As 1 onder de auto vandaan. Volgens het boek moet je dan eerst de bakolie aftappen, maar dat advies genegeerd. Er kwam wel dik een liter uit, gelukkig had ik twee verse flessen laten komen. Olie zag er niet zo bronsmetallic uit als bij de eerste wissel, maar dat maakt de bak niet okselfrisser..
Hoesjes van de as knippen, tripoide los, homokineet eraf, en gereinigd (waar hebben we dat eerder gezien?). Met de nieuwe hoesjes eromheen en nieuw vet erin met de juiste tang de clips vastgezet. Likje Rust-Oleum over de roestige as, het oog wil ook wat!
Twijfel sloeg toe: zal ik die andere kant maar laten voor wat het is? Uiteindelijk wint de toewijding dus de korte as zat een halfuur later in de bankschroef. Was maar goed ook want het binnenwerk van de homokineet toonde flink wat pitting. M’n broer de materiaalkundige gaf als oordeel: pech, waarschijnlijk een inwendig materiaaldefect door slijtage aan het oppervlak gekomen.
Voor drie tientjes inclusief verzenden een Magneti-Marelli homokineet ge-Motointegreerd. Die zit er nu op. Die kwam inclusief hoes en vet, maar vanwege de uniformiteit wel het Spidan geval geplaatst. Na het monteren van de opgefriste as en het aanhalen van de asmoer (182 Nm) wel even wat verwarring. De nieuwe homokineet is een halve centimeter langer dan de oude. Het deel met de splines wat de naaf in steekt bedoel ik dan. De nieuwe moeren zijn ook wat langer dan het oem-exemplaar om dit te compenseren. Het zag er dus uit alsof de oude homokineet aan de andere zijde verder in de naaf zou moeten. Na wat head scratching mezelf er van overtuigd dat er echt niks mis is. Zit ook allemaal Goed Vast. Bak weer afgevuld (weer via de achteruitrijschakalaar, dat giet wel zo makkelijk) en de hele zwik weer op moment gezet.
Verder het setje schijven/blokken gemonteerd. Dat spul was ook wel echt op, begon beheurlijk te piepen en gaf ook een vreemd pedaalgevoel, alsof de remkracht pulseerde. Niet meer na vervanging en inrijden in elk geval
Rondje wielophangingcheck gedaan, lampjes gecontroleerd, alles goed bevonden. Dus zonder verdere opmerking een jaartje keuring gescoord!
En dan nog de A/C. Bleef netjes op druk, maar vandaag alsnog het systeem leeggetrokken en met droge stikstof gecontroleerd. Niet opnieuw afgevuld, dan kan ik rustig een nieuwe condensor bestellen en plaatsen richting het voorjaar.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
2d schreef:....
En dan nog de A/C. Bleef netjes op druk, maar vandaag alsnog het systeem leeggetrokken en met droge stikstof gecontroleerd. Niet opnieuw afgevuld, dan kan ik rustig een nieuwe condensor bestellen en plaatsen richting het voorjaar.
Dat lijkt handig, maar pas op.
Op die manier draait je pomp lange tijd niet, en da’s niet best voor het binnenwerk daarvan, en niet te vergeten de afdichting op de aandrijfas.
Verstandig is het om de pomp regelmatig te laten werken, ook in de winter. Daarmee voorkom je problemen daarmee.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Ik ken deze adviezen, en heb die heel eigenwijs al 20 jaar genegeerd
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!