bogaard77 schreef:tsja… Het toerental kan alleen omhoog als er extra lucht in de inlaat komt.
Exact, en ik vind het niet, vandaar dat ik met mijn handen in mijn haar zit
bogaard77 schreef:
ook checken: is de stationair schakelaar in het kastje op de gasklep gesloten bij gas los?
dat is het regeldoosje met dat gradenboogje veronderstel ik (zie bijlage)?
Kan je me even uitleggen welke dan juist de stationair schakelaar is? Hoe kan ik dit controleren?
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
De correcte procedure: bij warme motor 1 indraaien zodat je geen versneld stationair hebt. Dan stationair regelen met 2 op het gasklephuis.
Dit komt bij jou niet laag genoeg. Dan denk ik toch heel erg aan ergens valse lucht.
Als die slangen zijn behoorlijk hard geworden na 50+ jaar.
Bij mijn SM ook gehad. De korte dikke slangen tussen spruitstukken en gasklephuis zagen er nog prachtig uit.
Correcte stationair instellen lukte alleen na vervanging van deze slangen. Terwijl ik de slangklemmen toch altijd strak aandraaide.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Stijn schreef:bogaard77 schreef:tsja… Het toerental kan alleen omhoog als er extra lucht in de inlaat komt.
Exact, en ik vind het niet, vandaar dat ik met mijn handen in mijn haar zit
bogaard77 schreef:
ook checken: is de stationair schakelaar in het kastje op de gasklep gesloten bij gas los?
dat is het regeldoosje met dat gradenboogje veronderstel ik (zie bijlage)?
Kan je me even uitleggen welke dan juist de stationair schakelaar is? Hoe kan ik dit controleren?
7 en 14 zijn de connectoren voor die schakelaar. Als ik me goed herinner moeten die punten gesloten zijn meet gesloten gasklep en opengaan bij een kleine hoekverdraaiing van de gasklep van 2 graden.
Edit: even nagekeken: zoals ik me herinnerde klopt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Stijn schreef:bogaard77 schreef:tsja… Het toerental kan alleen omhoog als er extra lucht in de inlaat komt.
Exact, en ik vind het niet, vandaar dat ik met mijn handen in mijn haar zit
bogaard77 schreef:
ook checken: is de stationair schakelaar in het kastje op de gasklep gesloten bij gas los?
dat is het regeldoosje met dat gradenboogje veronderstel ik (zie bijlage)?
Kan je me even uitleggen welke dan juist de stationair schakelaar is? Hoe kan ik dit controleren?
Pinnetjes 7 en 14 moeten gesloten zijn bij gesloten gasklep en dat blijven tot ik meen 5 graden opening. De ECU injecteert dan een vaste hoeveelheid brandstof. Als de schakelaar open is regelt de MAPsensor de inspuit tijd en daarmee de hoeveelheid benzine.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Volgens RTA is het 2 graden. Ik wist het ook niet zeker meer, dus even opgezocht.
Nooit de boeken weggooien van auto’s die je niet meer hebt
Maar ik heb niet het idee dat deze schakelaar de oorzaak van het probleem is.
Ik denk dat de beste manier is om Een voor een de slangen van het spruitstuk te halen en de betreffende openiong met de duim dicht te houden. Ik heb het idee dat dan aan het licht gaat komen datv er een aansluiting is die lekt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
jantje1948 schreef:De correcte procedure: bij warme motor 1 indraaien zodat je geen versneld stationair hebt. Dan stationair regelen met 2 op het gasklephuis.
Dit komt bij jou niet laag genoeg. Dan denk ik toch heel erg aan ergens valse lucht.
Als die slangen zijn behoorlijk hard geworden na 50+ jaar.
Bij mijn SM ook gehad. De korte dikke slangen tussen spruitstukken en gasklephuis zagen er nog prachtig uit.
Correcte stationair instellen lukte alleen na vervanging van deze slangen. Terwijl ik de slangklemmen toch altijd strak aandraaide.
Zijn de rubbers die jij bedoelt “deze” ?
Als mijn probleem voor 40€ is opgelost doe ik een vreugdedansje.
Ik zal vanavond ook nog eens pinnen 7 en 14 uitmeten voor de zekerheid, maar gisteren heb ik de ganse stekker uitgemeten volgens het filmpje van DS-TT en alles was volgens hun waarden dus dat lijkt het mij ook niet.
Nog extra informatie, ook al heb ik mijn extra lucht schuif gereinigd en lijkt deze in orde, was ik toch niet helemaal overtuigd.
Daarom heb ik die darm die op de 3 sprong zit en richting die schuif gaat volledig afgedopt, maar dan was het rijgedrag van de auto een stuk slechter, zelfs na een stuk snelweg (om hem warm te rijden).
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Darmen?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
darm = luchtslang = rubber ding waar lucht of water door gaat.
Zal wel Vlaams dialect zijn
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Die waren inderdaad te hard geworden bij mn sm.
Die kun je dus niet met de duim controleren LOL.
Wel kun je met de duim controleren de slangen van de extra luchtschuif en de regelaar voor verhoogd stationair. En ook die aan de onderkant van het spruitstuk, die is volgens mij van de carterventilatie.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Nog een paar aanvullingen. Soms lijkt het alsof de gasklep dicht is, maar is dat niet helemaal het geval.
De aanslag van de gasklep komt bij stationair tegen een excentrische bout. Als je die bout verdraait tot de aanslag er niet meer tegen aankomt is hij echt dicht.
Afstellen van het kastje met de contactpunten voor stationair mengsel. Als je een voelermaatje van 0,7 mm tussen de aanslag van de gasklep en de excentrische bout zet moeten de puntjes net opengaan. Dan komt dan overeen met 2 graden.
Heb je ook het slangetje naar de vollastschakelaar gecontroleerd en door te zuigen gekeken of die schakelaar zelf niet lekt?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
jantje1948 schreef:Nog een paar aanvullingen. Soms lijkt het alsof de gasklep dicht is, maar is dat niet helemaal het geval.
De aanslag van de gasklep komt bij stationair tegen een excentrische bout. Als je die bout verdraait tot de aanslag er niet meer tegen aankomt is hij echt dicht.
Dit heb ik ook gedaan, en ook visueel geïnspecteerd door de slang te demonteren.
jantje1948 schreef:
Afstellen van het kastje met de contactpunten voor stationair mengsel. Als je een voelermaatje van 0,7 mm tussen de aanslag van de gasklep en de excentrische bout zet moeten de puntjes net opengaan. Dan komt dan overeen met 2 graden.
Dit ga ik nog eens nakijken/meten met de voelermaatjes en door de pinnetjes uit te meten.
jantje1948 schreef:
Heb je ook het slangetje naar de vollastschakelaar gecontroleerd en door te zuigen gekeken of die schakelaar zelf niet lekt?
Yes Sir, heb er aan zitten zuigen, ook gemeten op de stekker of die wel signaal geeft en dit was ook in orde.
Ook was de ‘klik’ duidelijk hoorbaar.
Heb ondertussen van iemand een vacuumpistool kunnen lenen met drukmetertje, dus ik kan eventueel de drukken ook nog eens nameten, maar kan mij niet inbeelden dat als het met de zuigtest werkt dat dit een invloed kan hebben op de stationair.
Mijne bezinedrukmeter wordt vandaag normaalgezien geleverd dus dit kan ik vanavond ook nog nameten.
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Nog een vraagje. Als je ongeveer 100 rijdt en je drukt het gaspedaal flink in hoor je dan een vreemd metaalachtig geluid?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Geen metaalachtig geluid, wel een soort van zuigend geluid en een stotter precies.
Dat was wel toen de slangen die bovenop de gasklep zitten nog omgekeerd stonden.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
jantje1948 schreef:Nog een vraagje. Als je ongeveer 100 rijdt en je drukt het gaspedaal flink in hoor je dan een vreemd metaalachtig geluid?
waar denk je aan, jan?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Pingelen door ontsteking die te vroeg staat.
Dat geeft ook hoger stationair. Sorry, zie het bericht nu pas.
Maar als ik met alle info die we nu hebben zou gokken zou ik hetzelfde zeggen als jij. Barndstofdruk.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.