Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat kopt. Toch ben ik er voorstander van om je er wel aan te houden. Soit, terug on-topic: ik ben er bij klassiekers voorstander van om je lekker te houden aan de originele bandenmaten en te accepteren dat die (helaas) lastiger te vinden en duurder zijn. Uitzonderingen daargelaten zoals de overstap van diagonaalbandjes naar radiaal, simpelweg omwille van de verkeersveiligheid en rijeigenschappen die door riadaalbanden flink verbeterd worden. Nog een voordeel van de juiste bandenmaat en afrolomtrek is dat je snelheidsmeter dan ook nog een beetje aangeeft wat ie zou moeten aangeven. Ergo, lekker die 165/80-13 monteren. Overigens hoort er volgens mij een 165-13 onder toch? Die zijn dan geen hoogte 80 maar eigenlijk 82
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Afijn. Inmiddels ben ik al de hele maand bezig om twee voorbandjes te organiseren voor die 1602. De leverancier zit achter garantie/coulance aan en dat duurt (veel te) lang. Daar buitenom banden bestellen want f*ck de garantie gaat aan alle kanten hopeloos fout en inmiddels is dat enorm onhandig aan het worden omdat ik het ding wegens tekort aan wielen niet meer kan verplaatsen. Dat is dus een leverancier die een klant kwijt is.
Maar hoe komt een mens dan in godsnaam op een normale manier aan twee fatsoenlijke kwaliteit 165/80R13 83T bandjes zonder daar eindeloos om met een kluitje in het riet te worden gestuurd? Het zal me inmiddels een worst zijn of ik ervoor naar pak ‘m beet de fabriek in München toe moet kachelen om ze d’r onder te krijgen, het moet dus gewoon *nu* klaar. Voordat de week om is. Want ik heb geen enkele zin om meer tijd dan dat in twee van die k*t-banden te steken: dan is het hele verhaal ook gewoon letterlijk een maand bezig.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Garantie…..Praat me er niet van. Die NOx sensor onder m’n Mercedes zat er nog geen jaar onder. Dan ben je dus met 3 partijen aan het praten met allerlei ruis als gevolg.
Op aanraden van Robin Visser aangetekende brieven gestuurd en ze 2 weken gegeven want anders….Volgende dag geregeld.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Zo, hehe: er hangen nieuwe banden onder de nultwee. Eén voor garantie en de ander door de leverancier meegestuurd als vergoeding voor het lange wachten. Dat was nou ook weer overdreven, maar OK: het ging erom dat er nieuwe banden onder kwamen en dat is gelukt. Ik heb het geprobeerd om minstens 1 band gewoon af te rekenen, maar ik kon ‘m niet betalen…
Mag mijn bandenboer alsnog de volgende set ook leveren
Wel is zojuist het hitteschild van het uitlaatspruitstuk eraf gelazerd, dus daar ga ik straks ook nog even wat aan doen. Kwestie van kijken of er een paar lasspetters op te zetten zijn en opnieuw en fatsoenlijk vastschroeven denk ik. En anders moet er een nieuwe op… Kost zowat 150 euro, maar: dat is beter dan niet te krijgen. Komt dus ook gewoon goed.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Hitteschildje opgelapt en er weer op gezet. Een nieuwe is bepaald geen slecht idee, maar dat heeft dan even geen haast. Olie gepeild en aangevuld, zo rond april/mei gaat er nieuwe in. Het is wel tijd om de remolie eens te verversen, gewoon in het kader van elk tweede jaar verse erin. Dat ga ik dan binnenkort ook maar eens doen. En verder lijkt het erop dat-ie de winterstalling wel weer overleefd heeft.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Het heveltje op de achterkant van het linker portierslot was los komen te zitten. En dan werkt het slot natuurlijk niet meer… Afijn, deur open gemaakt via de rechterkant en verder geen probleem. Eenmaal thuis heb ik de bekleding van de deur gepeuterd, de kruk eraf gepakt, de boel schoongemaakt en gesmeerd en weer correct in elkaar gezet (geen onderdelen kwijt, het schroefje was gewoon losgelopen) en daarna de kruk weer op de deur, gevolgd door de bekleding, en nu werkt het weer allemaal alsof ‘t gisteren uit de fabriek gekomen is.
De oorzaak heeft waarschijnlijk in een combinatie van opdrogende smering en allerhande oude ML die binnenin de deur in de rondte gehoosd is te maken. Het slotje zal daardoor wel net stroef genoeg gelopen hebben om het schroefje beetje bij beetje te kunnen lossen met de sleutel. Dat lijkt nu geen probleem meer te zijn, maar als dat wél zo is ga ik wel zien of het schroefdraad in de achterkant van het cilindertje voldoende vetvrij te maken is om er een drup Loctite z’n werk in te laten doen. Dat zou niet nodig moeten zijn, het heeft op een dag of wat na nu 50 jaar ook zonder Loctite gewoon gewerkt, maar ‘op leeftijd’ zijn er wel meer die hulpmiddelen nodig hebben om normaal te kunnen functioneren. Maar dat merken we dan vanzelf.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Toch weer lekker opgelost dus. Het houdt je lekker bezig zo’n ouwe kar. Ik merkte vandaag dat de jag toch minder oliedicht is dan gedacht en gewenst. Terug op de brug dus..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Och, het is ook een klusje van net niks om zo’n deurkruk eraf te pakken. Het hele geintje heeft nog geen uur gekost, inclusief vechten met een verkeerd bekledingsclipje op een uitgelubberd gat in het hardboard deurpaneel. En och: het is nog niet zover dat de cilinder ergens halverwege gebroken is, zodat als je de sleutel er niet voorzichtig genoeg uit pakt het binnenwerk eraan blijft hangen. Dat gebeurde bij m’n vorige 02 wél
Maar ik heb er ook nog een set erg nette, complete deurkrukken liggen, dus zolang ik de plaatjes in die cilinder niet verlies krijg ik zo’n grap altijd netjes weer voor mekaar. Met m’n eigen sleutel passend.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Vandaag een mijlpaaltje bereikt: de 1602 is exact 50 jaar geleden ingeschreven bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer. Hadden ze toen vast niet gedacht, dat ze dat kenteken in 2024 nóg in het register zouden hebben staan. 1984 was al mooi geweest! Maar goed. Hier zijn we dan, 50 jaar later. En maar volhouden… We zullen maar gewoon gaan kijken of er nog 50 jaar bij kan. Jatochniettan?
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
De tweejaarlijkse remvloeistof-verversing (inclusief koppeling) is ook weer gedaan. Is toch telkens even een werkje: je mag dan 9 ontluchtingsnippels langs om de handel te spoelen: de achterwielen en de koppeling elk één en natuurlijk nog drie per voorwiel. Maar de hydraulische delen voor zo’n 02 worden prijzig (HRC-tje kost vlot 225 euro, ik noem maar eens wat) dus zorgen dat die remvloeistof een beetje redelijk fris blijft is een goeie investering.
Binnenkort motorolie + filter nog even verversen en dan is het regulier onderhoud weer bijgewerkt.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
En weer een tijdscorrecte accessoire bij de 1602 gescoord: de APA® Kofferraumdeckelhälter Ja, zo heet-ie echt: staat met grote letters op de verpakking. Het is een uitschuifbaar stangetje waarvan er één kant betrekkelijk degelijk in het kofferbakslot klikt en het andere eind de haak onder het deksel vasthoudt. Daardoor kan het kofferdeksel tot een maximale opening van 45cm (gemeten op het slot) open gehouden worden, zodat je ‘sperrige Güter’ kunt verplaatsen met het kofferdeksel veilig in het slot. Of althans: soort van.
Heeft een BMW 02-serie dat nodig, met die toch nog wel pittige torsieveer onder het kofferdeksel om ‘m open te houden? Niet echt. Zeker met grotere meuk in de kofferbak wat vooral bij stadsritjes gebeurt. Dat deksel waait echt niet dicht.
Maakt dit zo’n actie meer legaal dan rondkachelen met een niet-afgesloten kofferdeksel? Geen idee, misschien wordt het er juist wel erger illegaal van…
Werkt het? Op zich werkt het gewoon wel: het ding klikt, gegeven dat je de juiste hulpstukjes gebruikt (er zijn verscheidene meegeleverd zodat het ding op veel autotypes past) mooi strak in het slot en de haak, met vergrendeling, houdt het kofferdeksel prima vast. Het is wel zaak om de knelschroefjes voldoende aan te draaien natuurlijk.
Moet je dit willen? Eigenlijk alleen om de verzameling periode-correcte accessoires bij zo’n auto uit te breiden. En dat is maar goed ook, want vind ‘m maar eens. Ik wist niet eens dat ‘t bestond… Dus nodig hebben wil je zo’n ding niet. Tel daar bij op dat dit fotomomentje de eerste keer is dat ‘t ding uit de verpakking is gekomen, zomaar 40 jaar na fabricage, en je weet wat voor een knalsucces dit merkwaardige item moet zijn geweest. Wie ‘m wél had, gebruikte ‘m ook niet! Iemand zal deze lang geleden eens van Snieklaas gekregen hebben of zoiets en meteen gedacht hebben: ‘wat moet je ermee?’
Maar als je ook een allang niet meer klevende & tevens allang niet meer doorzichtige zelfklevende noodruit meesleept, de complete toolkit die BMW meeleverde, passende Laimböck autohandschoentjes, een Bausch & Lomb Ray-Ban pilotenbril in het correcte mid-jaren ‘70 zelfklevende zonnebrilbakje op het dashboard, een periode-correcte Ronson in de middenconsole en een (leeg) blikje Agio ‘Biddies’ Brazil uit de juiste periode op het dashboard hebt liggen, er een periode-correcte verbanddoos aan boord is, er een periode-correcte Agfa Microflex super-8 filmcamera aan boord is (bij wijze van decor, ermee filmen is veel te duur geworden) en je komt vervolgens zo’n ding tegen, dan wil je dit dus hebben. Omdat het kan.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Kan het zijn dat ik deze BMW vorige week zondag (7 april) heb zien rijden bij Kantens? Ik reed in een lichtgroene Cadillac met wit dak.
Derk
Geweldig
Helemaal in de juiste stijl ( uitrusting) komen voorrijden
Dirk
BX 1.4 serie 2 RE 1986