Totaal aantal Berichten: 27926
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Volgens mij mag het Co boven de 4 zitten.
De bougies zijn uit het doosjes niet juist, de electrode afstand moet tussen de .8 en .9 mm zitten. Beste te checken met voelermaatje. Misschien nog even de moeite het te controleren.
Ik zal zeker de afstand controleren. Welke richting moet ik draaien aan de inbus op de luchtdoos om de CO hoger te zetten?
Hierbij het resultaat van vandaag. De mislichten met accessoires geïnstalleerd.
mistlampen met covers by Dwalf, on Flickr
CX 25 GTI turbo fotoalbum: https://flic.kr/s/aHBqjABVYV
Totaal aantal Berichten: 9418
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Kan niet zeggen dat ik dit mooi vind.
Waarom niet op de originele plek in de bumper?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 43292
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dit is een serie 1 René, die hebben geen mistlampen in de bumper….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Arjan Verkade schreef:Volgens mij mag het Co boven de 4 zitten.
De bougies zijn uit het doosjes niet juist, de electrode afstand moet tussen de .8 en .9 mm zitten. Beste te checken met voelermaatje. Misschien nog even de moeite het te controleren.
De TS woont in België, dus daar gelden niet de APK regels maar deze:
1. Oldtimers vóór 15-06-1968 :
vrijgesteld van de viergassentester (CO, CO2, O2 en HC)
2. Voertuigen/oldtimers ingeschreven vóór 01-10-1986:
max 4.5 % CO- uitstoot hebben bij stationair toerental.
3. Voertuigen/oldtimers ingeschreven tussen 01-10-1986 en 31-12-1997:
max 3.5 % CO- uitstoot hebben bij stationair toerental.
4. Voertuigen/oldtimers ingeschreven van 01-01-1998 t.e.m. 30-06-2002:
max 0.5 % CO- uitstoot hebben bij stationair toerental en max 0.3 % bij verhoogd toerental tussen 2000 – 2500 tr/min
5. Voertuigen ingeschreven vanaf 01-07-2002:
max 0.3 % CO- uitstoot hebben bij stationair toerental en max 0.2 % bij verhoogd toerental tussen 2000 – 2500 tr/min
Wat nog wel eens een probleem is: Bij sommige keurringstations is de CO meting direct bij het begin van de keuring.
Maar er zijn er ook waar die meting aan het einde is: Als je dan tijdens het controleren van de lampen je motor 10 minuten stationair moet laten draaien dan is de CO daarna soms te hoog, bijvoorbeeld vanwege bougie vervuiling ( ik monteer altijd hetere bougies dan vroeger gebruikt om dit te vermijden) .
Mistlampen in de bumper van een CX met stalen bumpers ?
Die hingen er toen toch gewoon los onder ?
To err is human, not to err is divine.
Goed om te weten van die CO-waarden in combinatie met de inschrijvingsjaren.
gelukkig is er een CO-meting tijdens de lampentest bij de start van de keuring hier.
Bij een serie 1 zijn de mistlmpen altijd onder de bumper gemonteerd, maar hier heb ik met de wagen de omhulsels meegekocht, en was benieuwd of het mij beviel.
Hierbij de vergelijking tussen de 2, al is bij de blauwe de lamp wel omgekeerd gemonteerd… dus die moet dichter onder de bumper zitten
[url=https://flic.kr/p/2pB5VTn]
on Flickr mistlampen met covers left by Dwalf, on Flickr
CX 25 GTI turbo fotoalbum: https://flic.kr/s/aHBqjABVYV
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Dwalf schreef:@Arjan, dat van de zijdezwart bij turbo’s was mij nog niet opgevallen. Leuk om te weten.
Het stotteren lag inderdaad aan de bougies. Ze waren wit uitgeslagen. Een luchtlek verdenk ik, want de CO-waarden was 2,5+ bij de keuring (vrij hoog naar mijn gedacht, en wit uitslaan is normaal arm lopen?). Vervangen door andere bougies, en perfect lopen!
Ik heb een oliewissel en koelingswissel gedaan. Nu ga ik onderdelen indoen.
- Alle veerbollen
- LHM
- Riemen
—> LHMpomp 2 stuks
—> Airco (voor in de toekomst)
—> alternator
- Reserve blauwe relais
- Bobijnen (2 stuks) vervangen door alternatief
- Krukassensor (2 stuks) door alternatief
- Olie 15W50
- Koelslang tussen thermostaat an radiator (ik heb de mijne licht beschadigd bij het aanspannen van de alternator)
- Zijspiegels
- Raammotor rechtsvoorMaar nu komen ook de vragen:
Kan iemand mij de nummers van al die riemen geven?
Heeft de GTI turbo speciale veerbollen, of zijn gewone GTI-bollen goed?
Zijn er nog onderdelen met verhoogd risico op falen?Alvast bedankt!
De benzine Turbo heeft andere veerbollen dan de gewone CX zelfs andere dan de GTi, origineel zijn er al vele jaren enkel gewone veerbollen leverbaar.
IFHS heeft veerbollen de CX75FG (vooraan) en de CX40RG bij deze veerbollen zijn de dempers volgens de originele GTi Turbo bollen uit gevoerd (dus niet zoals de atmosferische GTI, wat de beschrijving doet uitschijnen)
De koelwaterslang is leverbaar in reproduktie.
De nummer van de riemen kan ik je geven, jij hebt de versie met fabrieks airco?
Wat betreft het afstellen van het Co percentage, dit heeft enkel invloed op het stationaire Co percentage, het injectie systeem is niet bij te stellen (je kan dus niet rijker of armer stellen)
Post eens een foto van de wit uitgeslagen bougie’s.
Neem ook een oliefilter met groot filteropervlak (zoals origineel), ze zijn er nog maar enkel bij 2 merken en Purflux is daar geen van.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 9418
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
waterman schreef:Dit is een serie 1 René, die hebben geen mistlampen in de bumper….
Dat zag ik later ook, in de snelheid zag ik eerst een gekleurde bumper en dacht dat het een S2 was.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Goed om te weten van de bollen. Ik ga binnen 2 weken naar NL om wat onderdelen voor de CX op te halen (2de hands).
Ik passeer dan ook bij een specialist die bollen en LHM op voorraad heeft.
De riemen etc. ga ik online bestellen. Het is een fabrieksoriginele airco inderdaad.
Olie online vinden gaat nog een zoektocht worden, maar desnoods ga ik weer via mijn lokale citroengarage.
Goed om te weten dat ik alleen stationair CO kan regelen. Deze set bougies heeft zwaar afgezien met de luchtlek, slechte injectoren en benzine tijdens het terug tot leven wekken van de wagen. Een nieuwe nagemeten set bougies zou het wel moeten oplossen.
CX 25 GTI turbo fotoalbum: https://flic.kr/s/aHBqjABVYV
Ik heb weer wat tijd gevonden om wat te sleutelen aan de cx. Nieuwe (originele) citroen trekhaak gemonteerd zodat de uitlaat niet meer geklemd zit en de wagen veel stiller (en aangenamer) rijdt.
Nieuwe veerbollen en voorraadbol. De remaccumulator geeft problemen met het loskomen. Kan dit zijn omdat die altijd onder druk blijft staan? Ook al is het veersysteem drukloos?
Ook heb ik het klopsensorprobleem kunnen oplossen. Het lampje was permanent aan. Dit bleek stomweg een stekkertje te zijn die niet instak. Zonder een binnenkomende sensor is er natuurlijk een probleem…
Met een langere testrit is er mij wel iets opgevallen: het sturen op hogere snelheis is nogal ongevoelig. Er zit 5° of 10° speling in beide stuurrichtingen, en dit zorgt voor een onresponsief stuurgedrag. Op lagere snelheden (vooral stadsverkeer) valt dit minder op. Zit dit in het stuurhuis of in de snelheidregeling (diravi)?
CX 25 GTI turbo fotoalbum: https://flic.kr/s/aHBqjABVYV
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Dat dode punt in het stuur herken ik niet - de Diravi houdt het stuur in de rechtuitstand maar kleine correcties moeten gewoon zonder ‘losse slag’ gaan.
Totaal aantal Berichten: 25598
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Er kan speling in de overbrenging zitten tussen stuurstang en stuurhuis.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Sterker nog, het kan overal zitten in het stuurmechanisme. De axiaalkogel kan ook speling hebben, maar het kan ook de stuurstang kogel zijn.
alle bewegende delen controleren op speling en alle verbindingen controleren of ze wel goed vast zitten.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Dwalf:
Als op een Diravi genoeg druk staat dan stuur je “helemaal hydraulisch” de tandheugel is er dan alleen voor “backup”.
Je moet bij een Diravi altijd een heel direct stuurgevoel hebben, zelfs bij lage snelheid.
Bij hogere snelheid wordt er “tegendruk” gemaakt om je het gevoel te geven dat de besturing zwaarder is, als dat niet werkt dan wordt je besturing bij hogere snelheid veel te gevoelig. Bij een CX is dat de “bol” die met een kabel aan de verdeler op de versnellingsbak zit.
Je met dat niet verwarren met “speling” maar dat lijkt me hier niet het geval.
Kijk eens of je bij lage snelheid of stilstand ook die 5-10 graden speling hebt? Zo ja, dan is het zeker mechanisch en heb je nogal wat te controleren:
- De binnenste en buitenste stuurkogels.
- De bevestiging van de stuurkolom aan het stuurhuis. DE kruiskoppeling in de stuurkolom. ( zitten voor het schutbord). Bevestiging van het stuurwiel.
- De fuseekogels ( waarom: Als je daar kracht op zet en ze bewegen dan is dat exact wat je doet bij sturen, en dat voel je ook als “niet precies” sturen. Dat valt pas op bij hogere snelheden.
Als je niks mechanisch kunt vinden ( maar dat lijkt me vreemd) dan zou het ook hydraulisch kunnen zijn: Als je te weinig hydraulische druk hebt dan werkt een Diravi bizar. Als je pomp lucht aanzuigt dan krijg je ook compressie effecten. Dat merk je het snelste bij de remmen, die hebben dan “vertraging”. Als je iedere paar weken de remmen met ontluchten dan moet je daar zeker naar kijken.
Succes met de zoektocht.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 25598
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Deze bedoelde ik eigenlijk:
De bevestiging van de stuurkolom aan het stuurhuis. DE kruiskoppeling in de stuurkolom. ( zitten voor het schutbord). Bevestiging van het stuurwiel.
Er is speling tussen draaien aan het stuur en de diravi commanderen..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>