Totaal aantal Berichten: 6317
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Vandaag weer wat vooruitgang geboekt:
Van twee pomphelften…..
....maakt men 1 passende pomp.
En dan kan hij op zijn plek. De thermostaat zit hier verkeerdom, die heb ik natuurlijk nog omgedraaid. Wel met het ontluchtingstuutje naar boven zoals het hoort.
De brug die er achter tegenaanzit met nieuwe oringen. 1 NOS en 2 nieuwe.
Dan nieuwe bougies, de NGK BCPR6ET. Ze zijn iets langer dan de Eyquem RFC58LS3, maar dat zou moeten kunnen, want er rijden meer mensen met deze bougies in deze motor.
Uiteindelijk blijkt de NOS pijp ook weer anders dan wat er uit komt. Op de originele pijp zit nog een extra beugel. Dan toch beide pijpen maar opknappen, zucht….
Einde van de dag de nieuwe aircopomp gevuld met de opgegeven hoeveelheid PAG olie en op z’n plek gemonteerd.
Toen was ik er klaar mee, wat een kou, niet te doen.
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 20-08-2004
- C5 2.0 16V Exclusive Break
Ouwe viking!
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
BertuCX schreef:Kouwe viking!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6317
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Weer tijd voor een update.
De waterpijpen zijn afgebakken in de oven.
Uiteindelijk een bevredigend eindresultaat.
De verzamelde O-ringen lijken ook allemaal goed te passen.
Een paar uur later begint het dan weer ergens op te lijken. Bijna klaar om te starten.
Al doende kom je wel weer wat aandachtspunten en hindernissen tegen zoals deze gebroken koelvloeistofpeilsensor,
wat bekabeling die je kunt fatsoeneren met wat nieuwe buis
en een lange as waarvan het tussenlager vastgerot zit in de steun.
Eerst maar eens starten en dan die as er uit martelen. Starten is nu niet veel werk meer.
Totaal aantal Berichten: 6317
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Vandaag de brandstofslangen even provisorisch aangesloten en gestart. Dat ging in een keer goed. Ik heb hem laten lopen tot hij op bedrijfstemperatuur was. Het koelsysteem is daarmee gevuld en ontlucht en warme motorolie loopt er ook altijd beter uit.
Weer afgevuld met Shell Helix Ultra 5W40, een nieuw Purflux oliefilter en klaar was de oliewissel. Kwaad kon het niet, want de olie zat er ondertussen alweer 3 jaar in, sinds het opnieuw afdichten van de carterpan.
Nu met de neus wat meer de lucht in heb ik weer een poging gedaan de lange as er uit te halen. De steun van het tussenlager is los van het blok, maar de as wil er nog niet echt uit. De as met steun is ongeveer een centimeter naar buiten, maar verder wil hij niet. Toch vreemd, als ik weer zin heb maar weer een poging.
Los daarvan moet de motorruimte natuurlijk nog netjes worden afgebouwd, maar dat spreekt denk ik wel voor zich.
Totaal aantal Berichten: 6317
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Vandaag lag de as er binnen 1 minuut naast nadat ik mij bedacht dat ik een paar maanden geleden een luchtbeitel had gekocht van het betere soort. Ik had ‘m nog nooit gebruikt dus dit geweldige apparaat zat nog niet in mijn mentale gereedschapskist. Maar goed, nu wel, want het is een topding.
Tijdens een korte ausflug naar duitsland heb ik ook weer een bus van deze fantastische kruipolie gehaald, echt geweldig spul en niet duur, een euro of 8.
Die kruipolie kwam weer van pas bij het naast de auto verwijderen van de as uit de tussenaslagersteun.
Dit was ook een mooi moment om de spiebanen eens te inspecteren. Aan de kant van de as niets op af te dingen.
De spiebanen in het diff lijken hier en daar toch wel wat uitgeslagen, maar het is lastig te zien.
Het lager is in ieder geval uit het huis, dat kan ik ter voorbereiding op de montage van een nieuwe as weer tegen het blok bouten. Welke as ik terug ga plaatsen moet ik nog even bekijken. Ik heb er heel wat liggen. De as die er nu uit komt is zeker nog de originele en los van de ashoezen is ook het tussenlager gaar. Dat ik er eerder met een ijzeren staaf en hamer op heb lopen beuken heeft het er ook niet fraaier op gemaakt.
Als je dan onder je auto ligt zie je ook nog wel eens een ander aandachts- of verbeterpunt. Dat de (ingekochte) gereviseerde remklauw linksvoor nu lijkt te lekken rond de zuiger, dat vind ik dan weer minder grappig.
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Dat van die remklauw is wel zwaar ruk.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Totaal aantal Berichten: 6317
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Ja, leuk is anders. Ben benieuwd wat er kapot is.
Totaal aantal Berichten: 6317
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Altijd leuk, Ricambio originale.
Mazzel hoor, het is nog de goede ook.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Zo, dat is een mooie vondst zeg!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Unobtanium onderdelen vinden is altijd erg bevredigend.
Totaal aantal Berichten: 6317
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Vanavond was iedereen van huis, een mooi moment om dan maar even de garage in te duiken.
Tussenlagersteun weer tegen het blok bouten, nieuwe askeerring er in en dan komt het moment dat de as er in kan. Dat ging heel soepel al is het vastzetten van de L-vormige boutjes van het tussenlager altijd een beetje een gepiel.
En dan is het een kwestie van asmoer vast, fuseekogel weer vast, pokkepokstangetje weer vast, wiel er op en dan kan hij weer op zijn benen staan.
Na twee jaar stilstand is het dan wel leuk om er weer even in te rijden, al is het maar een paar meter. Hij staat nu andersom in de garage zodat ik morgen makkelijk kan bekijken waarom die remklauw linksvoor nu zo nat is.
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Altijd leuk om je stukjes te lezen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 6317
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Okee, die remklauw.
Zoals je kunt zien lekt hij uit het gaatje in de zuiger. Dat is interessant, want dat is aan de binnenkant van de zuiger afgedicht met een O-ring.
De seal om de zuiger is opgezwollen en aan de randjes gerafeld waar hij in aanraking is geweest met LHM.
Hoe meer je demonteert hoe droeviger het wordt. Die O-ring die het gaatje in de zuiger afdicht was zo hard als steen geworden. In de zuiger waren de nodige brokken vet te vinden.
Alles bij elkaar is mijn conclusie dat ABS heeft verondersteld dat ook in een XM normale DOT remvloeistof wordt toegepast. Er is vet gebruikt waar dat niet mag en er zijn afdichtingen gebruikt die niet bestand zijn tegen LHM. Letterlijk levensgevaarlijk dit soort miskleunen.
Totaal aantal Berichten: 2115
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Lijkt me een terechte conclusie en zeker een schrijven naar de verkoper/fabrikant waard