Beste Allen,
Mijn 2000 Saxo heeft knipperend airbaglampje. Heb hem laten uitlezen, gaf 2 meldingen “bestuurdersunit” en “stoelen”. Ik heb de sleepring vervangen en de stoelen doorgesoldeerd met en weerstandje. Helaas nog steeds knipperend lampje. Vraag: kan ik nog hoopvol zijn dat het nu een kwestie van resetten is? Resetten kan zijn : accu loshalen of met een uitleesapparaat het lampje uitzetten. Of allemaal niet nodig; hij test zichzelf geen reset nodig; en moet ik dus verder zoeken.
Alvast dank.
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Doorgesoldeerd met een weerstandje? Bij mijn weten moet je gewoon de stekkerverbinding er tussen uit halen en doorsolderen. Waarom een weerstand?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Dat ‘‘doorsolderen’‘?? wil ik wel eens op schema zien, wat en welke draadjes? ik heb inderdaad wel eens een stoel zonder airbag gemonteerd, en dan ‘‘zoekt’’ de ecu de airbag. dan is doorsolderen de oplossing , je houdt de ecu dan voor de gek. Maar e.e.a. moet wel juist gebeuren, het ‘‘doorsolderen’’ zegt me niks, dus wat is er gedaan? Dat er een weerstandje tussen moet, die vervangt de weerstand die de ecu meet van de airbag, dus ‘‘denkt’’ de ecu dat er een bag tussenhangt en keurt ie de situatie goed. Maar zo simpel als het lijkt, zo snel is een grove fout gemaakt, er kan best wat, maar de ecu is niet gek en ziet alles. Je kunt niet én de airbag én een weerstandje samen gebruiken, dat ziet de ecu meteen.
En als je denkt dat je alles goed hebt gedaan, neem dan ter test de accu polen los, even kort de kabels connecten en weer monteren. Als alles goed is gaan alle lampjes uit. Zo niet? Terug naar AF ! succes!
airfryer=luchtbakker.
“Doorsolderen” was een bekende manier om de problemen bij de C5 op te lossen.
Het probleem daar was dat de stekkerverbindingen dan wat krakkemikkig waren, met te hoge overgangsweerstanden tot gevolg. En daardoor signalering.
De stekkers werden er dan tussenuit geknipt, en de draadjes dmv solderen met elkaar verbonden.
Als het op die manier gedaan wordt, is het oké. Daar komt geen weerstandje aan te pas
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
hoi JW; natuurlijk we weten samen wel hoe en waarom, maar doorsolderen met een weerstandje, dat wil ik weleens op schema zien, wat bedoelt ie ? Tis best recht toe recht aan te fixen, maar ik kan ém even niet helemaal volgen.
airfryer=luchtbakker.
Haloah,
Goede vraag moest eerst ook even puzzelen wat doorsolderen betekende. Het is niet dat je de inkomende draad met de uitgaande draad onder de stoel aan elkaar verbindt. Eerst probeer je een vermeende gare stekkerverbinding te elimineren door in plaats van de stekker een soldeerverbinding te maken. Denkbeelding als een kroonsteenntje waarin 2 ingaande en 2 uitgaande draadjes zijn. Je hebt dus hetzelfde verloop van de draadjes als origineel en de gordelspanner is in dienst. In mijn geval bleef het lampje branden. Om dan uit te sluiten dat je gordelspanner zelf de error is kun je een weerstandje solderen tussen inkomende en uitkomende draad. Het weerstandje vervangt dan het circuitje naar en terug van de gordelspanner, die je er dus tussenuithaalt. De draadjes lopen dan dus niet meer als origineel en je gordelspanner werkt niet meer.
Helaas in mijn geval; nog steeds brandend lampje.
Welke waarde heb je genomen voor dat weerstandje?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Ik zeg overigens niet dat ik het zo laat; zonder gordelspanner, ik probeer de storing te vinden met deze manier. De online gevonde waarde voor het weerstandje ligt tussen de 2,6 ohm en 3 ohm.
Iemand nog een antwoord op de vraag of je ‘m aan een OBD meter moet hangen om het lampje uit te krijgen ?
Grtn
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Update; stekker naar airbag was los. Na aansluiten ging lampje uit, resetten met een obd tool of accu loshalen was niet nodig.
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat is dus kosteloos opgelost.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.