Hi,
vraagje. Vandaag draaide de startmotor soms niet als ik de sleutel omdraai.
Na tijdje stilzetten deed hij het weer.
Ik wil de relais van de startmotor vervangen.
waar zit die ergens?
grt Xander
Het relais van de startmotor zit op de startmotor. Het kan zijn dat er een arbeidsrelais tussengeschakeld is en het startmotorrelais verzorgt.
Het probleem doet zich blijkbaar voor bij een warme motor ; dan zal het de startmotor zelf zijn nl. kopersluiting in het anker.
ah thanks!
betekent dat startmotor vervangen?
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Als je handig bent… startmotor demonteren, open schroeven en alles schoonmaken, de glijdende delen invetten met vet dat niet hard wordt, de koolborstels inspecteren of ze niet zijn afgesleten, de commutator schoonmaken, het relais inspecteren op inbranden, voelen of de lagerbussen niet al te gek veel speling hebben en vervolgens alles weer in elkaar en starten maar.
Ter info zou ik deze site eens lezen, dan weet je een beetje hoe het werkt.
https://www.mvwautotechniek.nl/startmotor/
https://klaasboer.nl/hoe-werkt-een-startmotor/
https://www.youtube.com/watch?v=AwHED2SiD3s
Het klinkt moeilijker dan het is, meestal is dit afdoende. Vaak is lagers vervangen enz niet nodig, uit elkaar, schoonmaken, glijdende delen in het vet en weer in elkaar.
Of ja, je koopt een nieuwe of gereviseerde. In de tijd dat je naar de winkel rijdt heb je de oude uit elkaar en schoongemaakt….
tx! ik ga kijken of het lukt!
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Nog wat aandachtspunten:
1 Accu loskoppelen voordat je begint! De voeding van je startmotor komt rechtstreeks van de accu en sluiting van een accu werkt als een lasapparaat, dat wil je echt niet hebben.
2 Kijk of je een hulprelais hebt dat het relais aanstuurt, ik ben niet bekend met de techniek van de CX, ik vermoed van niet;
3 Het kan ook het contactslot zijn dat slecht contact maakt, maar als je wel een klik hoort en de motor draait niet is het niet je contactslot maar 99% zeker het relais op je startmotor;
4 als laatste, een zwakke accu kan dit soort effecten ook geven.
Hi Ed,
bedankt!
Het contactslot lijkt niet de boosdoener want nadat hij was afgekoeld startte hij weer perfect.
Daarvoor moest ik echt de sleutel even vasthouden of iets terugdraaien en dat plots deed hij het weer.
Blijkbaar was soms spanning net hoog genoeg om het relais in te schakelen.
eenmaal spanning dan draaide de startmotor prima rond.
Accu lijkt me ook niet, want die is pas 3 jaar oud of zo.
ook vanwege de snelheid van ronddraaien bij starten. Dat gaat echt wel prima.
Als je de sleutel langer in de startstand moet vasthouden om te kunnen starten is het elektrisch deel van het contactslot eerste verdachte.
Met een spanningzoeker prikken in de kabel uitgaand naar het startmotorrelais en de sleutel omdraaien om te weten of de spanning snel of vertraagd of soms helemaal niet wordt doorgeschakeld en indien nodig spanningsmeting uitvoeren. Vooraf meten wat de accuspanning is.
In de mij ter beschikking staande schemas vind ik geen arbeidsrelais wat tussen contactslot en startmotorrelais geschakeld is.
Ik heb de Youtube film bekeken. Ja, met alleen schoonmaken, hier en daar een likje vet en opnieuw in de kleur zetten ,
is geen repareren van de startmotor. Daar is meer voor nodig.
Waar het op aan komt is het controleren van de elektrisch funktionerende delen zoals relaisspoel,borstelhouder, gangbaar zijn van de borstels en voldoende lengte ,anker en veldwikkelingen. Dit alles wordt niet uitgevoerd.
Overigens worden gesinterde lagers niet gevet maar met olie doorweekt en dan gemonteerd.
Kortom een video waar je weinig aan hebt.
Bij je accu zit de kabel die direct naar de startmotor gaat. Da’s een dikke kabel. Naast die dikke kabel zit een dunnere kabel met een pen-schuifstekker. Deze schakelt het startrelais. Als je direct tegen je + pool houdt, dan gaat de startmotor draaien (let op dat je auto in de vrij staat!). Draait het ding meteen goed rond?—> contactslot of bedrading van dat deel.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Startmotor toch niet lekker? Uitbouwen gaat vanaf onderen:
- auto op assteunen zetten zodat je er (veilig) onder kan.
- kabels naar startmotor losmaken
- beschermplaat van de startmotor van bovenaf losmaken (drie kleine boutjes)
- bodemplaat verwijderen
- drie lange bouten verwijderen die de motor aan de bak vastzetten (van bovenaf)
- van onderaf eerst de beschermplaat losmaken met de laatste moer die op de startmotor zelf zit. Plaat eruit vissen.
- startmotor zit nu nog met twee bouten vast in het blok een zichtbaar aan de onderzijde, eentje op de tast tusssen startmotor en blok.
- startmotor eruit hengelen. Let op, er zit wel wat gewicht in.
- lekker op de werkbank fixen, of wegbrengen ter revisie.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
klever33 schreef:
Als je de sleutel langer in de startstand moet vasthouden om te kunnen starten is het elektrisch deel van het contactslot eerste verdachte.
Als je solenoïde klemt heb je dit effect ook. Er moet even spanning op staan en dan springt die in.
Bij problemen met een contactslot hielp bij mij inspuiten met Innotec Multi 1000 vaak wonderbaarlijk goed.
Beste Ed.
Het gaat er toch om, om vast te stellen of de operatie uitbouwen startmotor nodig is of zie het verkeerd….. ?
Ligt dat ding gedemonteerd op de werkbank, dan is het controleren van de plunjer in het startmotorrelais een van een hele rits uit te voeren controles.
Produkt Innotec ken al ruim 40 jaar en gebruik ik nu nog steeds. Hoogwaardig spul , maar niet het goedkoopste.
guznac : Als ik het begin lees, heb ik nog steeds de indruk, dat het verschijnsel zich voordoet wanneer de motor warm is ?
klopt.
nadat de motor was afgekoeld startte hij weer prima
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
klever33 schreef:Beste Ed.
Het gaat er toch om, om vast te stellen of de operatie uitbouwen startmotor nodig is of zie het verkeerd….. ?
Oh, tja, ik had er niet op die manier tegenaan gekeken, dan is een spuitje Innotec in het contactslot inderdaad een stuk eenvoudiger om mee te beginnen.
En zo’n busje kost ongeveer 12,50, ik vind het wel meevallen qua prijs.