rechts is de homokineet versleten, in mijn boek staat dat het niet mogelijk is die te reviseren, er staat ook niets over hoe die te demonteren van de aandrijfas. ik neem aan dat ik hem er toch wel af kan halen en door een andere kan vervangen? iemand ervaring met de demontage van de homokineet?
Zo’n homokineet zit meestal met een spring-ring vast, dus met een ferme tik moet hij van de as komen. Na 30-40 jaar zit die ring wel eens vastgereoets, dan werkt dat niet. Daarna heb je het probleem om exact zo’n homokineet te vinden.
To err is human, not to err is divine.
dank je! ik heb nog een heel aantal assen van een andere lengte of kant, met daarop homokineten. ga van het weekend eens aan de slag ermee!
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Je moet de homokineet de maximale hoekverdraaiing geven en dan er af slaan.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Weer bezig met een aandrijfas.inmiddels een mooie trekker gemaakt om de homokineet er gemakkelijk af te trekken, zelfs als de as nog in de auto hangt met 1 kant. Ik had weer last van geluid aan de linker as wanneer ik naar rechts stuur. Homokineet vervangen door ander gebruikt exemplaar, maar helaas euvel niet verholpen. Of t is iets anders dat versleten is, wiellager? Die wordt niet warm. Of de gebruikte homokineet was ook versleten? Weet iemand hoe je kunt beoordelen of een homokineet nog goed is wanneer je m in je handen hebt?
Homokineet verwijder ik altijd door hem maximaal te verdraaien (hoes los) en dan tegen de overstaande zijde aan te meppen (houtje er tussen), dan springt ‘ie van de de veer af.
Homokineet speling: terwijl gemonteerd aan de as, probeer tussen as en homokineet speling te voelen dmv het verdraaien (torsie) ervan.
Wat ik niet zie in je topic is waarom je homokineet verdenkt. Wat is het geluid? Het kan ook de tripoïde zijn, maar die hoor je ook bij rechtdoor rijden. Wiellager wellicht? Nu je as los hebt liggen, is dat redelijk goed te testen: haal de remblokken en remschijf weg, zodat je het lager helemaal vrij kan laten draaien. Dan merk je het vanzelf. Overigens kan het probleem dan ook aan de andere kant zitten: door naar rechts te sturen wordt je rechter lager op een andere manier belast, in mijn geval begon dan de binnenste lagerschaal te gonzen. Uiteindelijk twee voorwiellagers vervangen, het geluid was alleen merkbaar in bochten.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Heb homokineet vervangen maar probleem is niet verholpen, alles zit namelijk weer in elkaar.geluid is inderdaad een soort gonzen, bij hele lichte sturing naar rechts, naar links sturen laat t geluid verdwijnen. Tripoide is t niet. Ik denk dat t wiellager versleten is. Heb ik een tijd geleden gedemonteerd en gesmeerd en zag toen al wat beginnende slijtage. Wilde lager inderdaad testen zonder as, maar kreeg as niet uit de bak, ook niet na paar flinke tikken, normaal springt hij dan meestal wel los. Nu opzoek naar nieuwe lagers type 1 goeie gebruikte zou ik ook prima vinden. Had al type twee lagers proberen te monteren maar die passen net niet helaas. Type 1 lagers lijken een stuk duurder dan type 2, iemand een goed adres!
Gonzen = lager lijkt me. Homokineet is meer ‘pokke pokke pokke’. Tripoïde, dan gaat de boel tijdens rechtdoor optrekken trillen.
Voor het testen van het lager hoefte as niet uit je bak, wel uit het fusee.
- aandrijfasmoer lossen.
- stuur naar een kant draaien (weet niet meer links of rechts, effe proberen).
- onderste fuseekogel los.
- as eruit wippen.
- bovenste draagarm wat omhoog trekken door hem aan een spanband op te hangen oid.
- remblokken eruit.
- remklauw splitten (zorg ervoor dat je wagen drukloos is!)
- remschijf eraf
- ook de blokjes van je handrem moeten los zijn of verwijderen.
- dan kan je het lager vrij draaien.
Dit was min of meer het aanblik bij beide lagers:
Ik heb geen idee wat voor auto je hebt, maar het zijn de smalspoor lagers die duurder (kwetsbaarder en ook gebruikt in een of andere Ferrari, dus zeldzamer) zijn. Vanaf modeljaar ‘81 zitten er breedspoor voorwiellagers op.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
In de begintijd van de CX hadden de voorwiellagers vroegtijdige schade.
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Mijn ervaring met de CX was dat als het gonst bij naar rechts sturen het rechter lager verdacht is. Het gonst voornamelijk als het niet/minder belast is. Door schade en schande (nog een lager kopen) achter gekomen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Banden niet gecupt?