30 van de 32
« Eerste  < Vorige 28 29 30 31 32 Volgende > 
   
De XM V6 12v Exclusive van Lucas: Nieuwe veerschotels in aantocht.
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27914
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 18 maart 2024 07:59 PM
  [ # 436 ]

Is het niet handiger bijvoorbeeld die remslangen bij een (XM) specialist vandaan te halen, die heeft misschien nog wat liggen of een goede leverancier.

Van zulke leveringen wordt je in elk geval niet vrolijk… Sad

Profiel  
 
Ed P
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 18 maart 2024 10:07 PM
  [ # 437 ]

https://www.mister-auto.nl/remslang/trw/phb370/

Deze dan misschien? Zit wel een groen ringetje om, ik heb ze ooit besteld en dat ging 3 jaar goed, daarna heb ik de XM verkocht.

Oh, ik zie nu dat je die al had besteld, die waren niet ok?

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6137
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 19 maart 2024 01:37 AM
  [ # 438 ]

Via Daparto…

https://www.daparto.nl/Remslang/Citroen-XM-Y4/3-f2edf57e-1621?page=1

Even geduld hebben als je langs hun bestellen wil, maar het gaat altijd goed.

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6319
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 25 maart 2024 09:10 PM
  [ # 439 ]

Mister-Auto heeft de retour (uiteraard) nog niet verwerkt, maar de Ate remslangen van Autodoc zijn wel binnen. Dit ziet er prima uit, NBR kern met EPDM mantel, dat moet goed gaan:

De juiste ashoes is ook binnen. Met een beetje mazzel is goede vrijdag echt een goede vrijdag en is het loeder dan weer ‘af’.

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6319
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 01 april 2024 04:00 PM
  [ # 440 ]

Vrijdag was inderdaad een goede vrijdag. Al doende komen er toch weer wat restpuntjes naar boven, maar rijden is in ieder geval weer mogelijk.

Om te beginnen de korte as, die is weer verpakt met nieuw vet en nieuwe hoezen. Vinden van de goede hoezen was uiteindelijk makkelijk via de catalogus van SASIC, die laat ook plaatjes zien van de verschillende hoezen en niet alleen de maten.

Opnieuw reviseren van de remklauwen ging vrij voorspoedig, de setjes van AUTOFREN Seinsa die ik al eens eerder heb gebruikt waren mooi compleet en de afdichtingen hadden een uitstekende pasvorm. Ook in de rechter zuiger bleek behoorlijk wat vet te zitten dat een soort harde klontjes had gevormd.

Hier zie je het binnenwerk van de twee zuigers, onder ligt het van links naar rechts op de juiste volgorde van onder naar boven. De lege zuiger vul je dan eerst met een stalen vulring, dan een hele dunne nylon ring, dan een o-ring en dan dus dit stapeltje spullen er bovenop.

De kleur van de nieuwe afdichting rond de zuiger in de klauw doet in ieder geval vermoeden dat men zich er bewust van is geweest dat dit specifiek tegen LHM bestand moet zijn.

Opmerkelijk vind ik wel dat de remblokken van Jurid, toch niet de minste fabrikant, aan de randen zijn afgebrokkeld. Als dat nou alleen zou zijn gebeurd aan de kant waar LHM heeft gelekt zou ik het kunnen begrijpen, maar deze zijn van de kant waar dit nog niet het geval was.

Maar goed, al met al dus wel enige progressie, hij remt wel weer en kan weer op eigen kracht rijden.

Restpunten zijn er ook:
-De remlichten branden continu, de schakelaar in het pedaal zal wel weer kuren hebben.
-De koelfans werken niet zoals het moet, er schakelt maar 1 fan in, op lage snelheid en dan ook nog eens bij een te hoge temperatuur.
-Ik moet de kickdownkabel nog afstellen, ik kon in de gegevens die ik bij de hand had niet vinden wat nu de afstelmaten waren voor het loodje.

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6319
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 01 april 2024 04:35 PM
  [ # 441 ]

De kickdownkabel is helder, voor de ZPJ moet op het moment dat je weerstand gaat voelen de afstand x tussen het busje en loodje 46mm zijn:

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6319
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 01 april 2024 06:02 PM
  [ # 442 ]

https://citroen.tramontana.co.hu , bij velen wel bekend van The Citroën Technical Guide heeft blijkbaar iets nieuws, een PDF en een app waarin je de schema’s van de XM in kunt vinden. Eigenlijk ongelofelijk dat iemand de moeite neemt om zoiets te maken, maar het lijkt op het eerste gezicht wel een stuk makkelijker in gebruik dan de schema’s in het originele WPH omdat er in deze schema’s kleur is gebruikt.

Profiel  
 
Ed P
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 01 april 2024 09:29 PM
  [ # 443 ]
Lucas Unger schreef:

-De koelfans werken niet zoals het moet, er schakelt maar 1 fan in, op lage snelheid en dan ook nog eens bij een te hoge temperatuur.

Meestal zijn dit slechte contacten van de drie relais die naast elkaar in de houder zitten bij de linker koplamp, dat is het eerste waar ik zou zoeken. Als je het schema er bij kunt vinden snap je hoe het werkt, bij een bepaalde temperatuur worden de fans in serie geschakeld en draaien ze langzaam, bij een hogere temperatuur staan ze parallel en krijgen ze de volle 12 Volt en draaien ze op volle toeren. Ik kan het schema desgewenst voor je opzoeken.

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6319
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 01 april 2024 10:28 PM
  [ # 444 ]

Ja, of het relais blijft plakken door lange stilstand of het voetje is half gesmolten. Die relais die op zo’n domme plek hangen, duitsers zouden het anders doen, zeker beter. Ik had ze al even een tik gegeven, maar dat hielp niet. Ik wilde inderdaad even het schema opzoeken voor ik er wat aan ging doen, dan kun je systematisch werken.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 02 april 2024 10:33 AM
  [ # 445 ]

Ik heb die hele rij een keer vervangen door degelijker spul. Daar moet ergens een plaatje van zijn.
Berucht stukje XM, bron van vele storingen.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 02 april 2024 10:38 AM
  [ # 446 ]

Kijk hier maar eens: https://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/1586852/
Trouwens een mooie opsomming van typische XM storingen.
Achteraf is de XM de meest storingsgevoelige Citroen die ik ooit reed.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
bibberkip
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 605
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 02 april 2024 10:57 AM
  [ # 447 ]

Natuurlijk gaan de jaren ook meewegen bij elke wagen hé, maar inderdaad toen de xm kwam medio 1989 denk ik, kreeg een kennis een lease xm 3.0 v6 , een raket op de weg, maar het ding moest terug naar de dealer ( lubbers huisman) en is elektrisch hélémáál uit elkaar geweest, alle connectoren moesten los, en gecontroleerd, een heisa van weleer, maar toen was het ook eigenlijk in orde.  Maar na 2 x een verbrande koppeling in 1 jaar kreeg ie wel een melding van de lease maatschappij dat ie rustig aan moest doen, of zelf de volgende betalen….

Een dijk van een wagen, maar er stond rap een audi 90 voor de deur, en was het drama klaar helaas….

Overigens stond toen de werkplaats vol met xm’s die hetzelfde probleem hadden, storende connectoren, dus niks nieuws dat er nu 30 jaar later weleens iets hapert .

niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10280
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 02 april 2024 01:12 PM
  [ # 448 ]

Een collega van me die elektronica gaf aan motorvoertuigstudenten zei me een keer dat Citroen in het algemeen prima schakelaars heeft maar slechte stekkerverbindingen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Gepost: 03 april 2024 03:16 PM
  [ # 449 ]

Met 3 XM-en in mijn Citroen verleden (een heb ik nog) vanaf het begin en de laatste V6 kan ik de elektrische problemen zeker NIET bevestigen. De Airco zekering (40A werd warm en kon de behuizing verbranden). Eenmaal een breuke in een sensor sturingsprintje dat een intermitterend probleempje opleverde. Met hulp van Lubbers/Huisman printjes uitgewisseld enzo het probleem gevonden. Bij Bart Ebben een vervangend printje gevonden. Dus al met al zeer probleemloos.

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6319
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 03 april 2024 10:26 PM
  [ # 450 ]

De draadbomen van de XM’s van voor modeljaar ‘92 waren heel slecht. Als ze een paar jaar oud waren brokkelde de isolatie uit elkaar. De massapunten met een stekker in plaats van oogjes in de binnenschermen waren ook geen succes.

Ik heb deze XM gekocht toen hij 8 jaar oud was , als ik mij niet vergis heb ik ‘m in 2008 stil gezet. Het is van alle XM’s die ik heb gehad tot het moment dat ik hem stil zette een van de betrouwbaardere geweest, ik heb er eigenlijk nooit iets geks mee gehad.

Wat er nu allemaal aan het licht komt is standschade als gevolg van een jaar of 12 stilstand. Eigenlijk valt het allemaal best mee, maar als je eenmaal weet hoe BMW zoiets zou maken, dan weet je ook meteen waarom Citroëns zo lekker goedkoop waren in verhouding, het is allemaal gewoon net wat goedkoper en nonchalanter uitgevoerd. De techneut in mij wordt dan een beetje verdrietig, ik zou hier niet trots op zijn geweest als ik er voor verantwoordelijk voor was geweest.

Profiel  
 
 
30 van de 32
« Eerste  < Vorige 28 29 30 31 32 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook