Hallo Mede DS liefhebbers.
De HD pomp van mijn DS break slaat om de 7 seconden aan. De ‘tik’ is niet heel aanwezig dus viel het me niet enorm op, tot we afgelopen zomer op vakantie met het gezin, een vol geladen achterbak, vol geladen dak en boot achter de auto de achterkant nog wel eens in wilde zakken. Toch te weinig ‘druk’ in het systeem.
Verder rijd de auto wel prima, los van dat het sturen soms wat zwaar gaat bij wegrijden, maar hij stuurt verder prima.
Na wat eerste testjes, met dank aan de fijne DS-TT film, komt er toch aardig wat uit de retour vanuit het stuurhuis. 200ml/min, dus dat komt wel aardig in de buurt van de gemeten pomp frequentie.
Nu heb ik enkele jaren geleden het stuur huis ‘gereviseerd’, de afdichtingen van het stuurhuis vervangen en alles doorgesmeerd. Ik heb het stuurhuis uit de auto gehaald en alles zag er nog erg netjes uit. Geen LHM te bekennen onder de harmonica hoezen. Wel een beetje onder het hoesje bij de plunjers.
Ik probeer te beredeneren wat er nu precies mis kan zijn, of ik het hele stuurhuis weer uit elkaar ga halen of maar een gedeelte ervan.
Ik zou verwachten dat als er lekkage in de horizontale werkcilinder zit dat de auto vanzelf wil sturen als de wielen los hangen of dat de auto anders naar links als naar rechts stuurt. Dus dan zou het probleem in de ring waar de leidingen op vast zitten, of het gedeelte met de twee plunjers. Is dat een goede redenatie?
Wat is jullie ervaring hiermee?
Zijn er nog dingen die ik kan testen?
Bedankt alvast!
Mano
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Eerst pinpointen of het wel je stuurhuisis. steek een voelermaat tussen de aansluiting en kijk dan of de pompfrequentie naar 1 minuut gaat. dan verder metje stuurhuis.
Op alle dichtingen vindt verlies plaats. voornamelijk in de ronsels..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dank voor je reactie.
Ja ik heb inderdaad eerst even een voelermaatje tussen de aansluiting geschroefd, de pompfrequentie was ver boven de minuut.
Daarna heb ik de retour losgehaald als tweede test. Hier kwam een klein straaltje uit. Dit leek me niet heel dramatisch, maar toen gemeten hoeveel vloeistof per minuut het was, en toen was het dus toch best dramatisch. 200ml/min.
Dus ik denk dat het echt wel in het stuurhuis zit….
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ok! dan nu de spaarpot stukslaan!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik vind het interessant om te zien hoe het stuurhuis precies werkt en zat te denken te kijken waar precies de (meeste) lekkage kan zitten, dus zat te denken, voordat het stuurhuis helemaal uit elkaar gaat, 2 tests te toen:
1. De dubbele leiding die dwars over het stuurhuis gaat te verwijderen, en de auto te laten draaien. Als ik niet stuur zou er geen vloeistof uit moeten komen. Zo wel, zit daar lekkage.
2. Door twee losse leidingen aan te sluiten op de aansluiting van de werkcilinder, eentje met druk vanaf het systeem, en eentje naar de retour. Het stuurhuis schiet dan naar 1 kant, maar daarna zou er niks meer uit de retour moeten komen. Zo wel, zit hier lekkage.
Maar dan staat er wel volle druk op het stuurhuis op 1 kant. Kan ie dat hebben of sloop ik het dan zowiezo?
Iemand ervaring hier mee?
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee je sloopt het niet.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bij 1 zal er altijd olie uit beide leidingen komen. Het systeem heeft namelijk een overlapdruk. Oftewel, als je niet stuurt moet er aan beide kanten in de werkcilinder druk zijn. Die overlapdruk wordt afgesteld met de ventielen in het rondsel. Als die niet goed is stuurt het voor geen meter.
9 van de 10 keer zit het probleem in het rondsel.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Dank voor de reacties!
Ik vond in het werkplaatsthandboek ook de test met druk op de werkcilinder om te testen op lekkage. tot 175 bar mocht ie opgepompt worden.
vandaag even een koppelstukje gemaakt voor een pomp om de werkcilinder van het stuurhuis te testen. Hier geen zichtbare lekkage.
Ook druk op het rondsel gezet, hier kwam er altijd wel wat vloeistof uit de uitgaande kant (leidingen richting werkclinder). Ook leek het erop dat de ‘cilindertjes’ na sturen niet makkelijk terug gingen naar ‘rechtuit’. Dit allemaal nog even schoongemaakt.
Er kwam geen vloeistof uit de retour leiding. Dit waarschijnlijk omdat de pomp weinig debiet heeft, en de werkcilinder niet was aangesloten, dus hij snel zijn druk kwijt. Dus hier hebben we dan toch een draaiende motor voor nodig
Mijn volgende stap is om de rubbertjes met teflon ringetjes van het rondsel te vervangen en dan het geheel weer in elkaar te zetten, kijken of er iets van verbetering is.
Ook nog even met een manometer de druk getest van het systeem.
Voorraad bol ongeveer 60bar.
pomp staal aan bij ongeveer 150 bar, slaat af bij ongeveer 180 bar.
dus lijkt me niet heel verkeerd.
Van de teflon ringetjes in het rondel, bij de oude rubbertjes leek het wel of de teflon ringetjes binnen de stalen randjes vielen, dus de binnendiameter van de teflon ringetjes leek groter als de binnendiameter van het staal. dus ik vertrouwde het niet helemaal.
de rubbertjes met teflon ringetjes vervangen. Viel me op dat de rubbertjes die eruit kwamen vierkant waren (zoals in het werkplaatshandboek) en de nieuwe rubbertjes waren gewoon o-ringen. De oude teflon ringetjes waren dunner als de nieuwe teflon ringetjes.
De twee delen gingen niet erg makkelijk in elkaar, en draaide duidelijk minder soepel als voorheen. Was dit een betere afdichting of een teflon ringetje wat net niet lekker zit…..? Even aangesloten in de auto en getest, 50mm/min uit de retour, dus dat is een ruimte halve minuut pompfrequentie.
Vandaag het stuurhuis weer netjes op zijn plek gezet. Nog steeds 50mm/min uit de retour. pompfrequentie 36 seconden. Eén dezer dagen het voorscherm er weer op zetten en een proefritje maken! ben benieuwd!
Goed bezig
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Mooi resultaat!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
redelijk… 36 sec is een verbetering maar is nog verre van goed. Denk eerder aan een anderhalve minuut in stationair stand..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
In de rijstand of in de hoogste stand?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
rijstand. Als ik de speedgovernor afdop blijft de pomp bijna 8 minuten stil.. Die unit moet dus nog een keer.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ja, bij de sm de meest voorkomende oorzaak.
Dat hebben ze bij het ontwerp van de cx gelijk maar opgelost.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Even een update!
Er was duidelijk verschil, de auto komt sneller omhoog, blijft langer omhoog staan, en de stuurbekrachtiging werkt prima.
Echter is de pompfrequentie wel weer hoog, binnen de 10 seconden. Maar de auto blijft wel veel langer hoog staan. Dus het heeft wel effect gehad, maar de pompfrequentie is er nu niet beter op als voorheen….
Dus ik ga binnenkort maar weer eens even meten met de retour hoeveelheid uit het stuurhuis, kijken of we hier weer terug bij af zijn.
Maar ik vroeg me dan wel af kan er nog een andere reden zijn dat de pompfrequentie zo hoog is…?
De gemeten druk was 150 bar bij inslaan van de pomp, 180bar bij afslaan. Het verschil is dus wel goed, maar de druk wel wat hoog. (er vanuit gaande dat mijn drukmeter enigszins accuraat is)
Zou het kunnen dan de overlap druk in het stuurhuis verkeerd gesteld is / passender is bij een auto met minder hoge druk? Dan hij zowiezo veel druk verliest of de afdichtingen nou goed zijn of niet? Hoe worden deze normaal gesteld?