Het doorlussen van de motortemperatuurzender naar de temperatuursensor van de aangezogen lucht kan niet meer zijn dan een tijdelijke oplossing.
Nu zijn twee sensoren aangesloten op één kanaal, wat bekend is als uitgang van temperatuursensor aangezogen lucht.
De eigendiagnose van de motorcomputer genereert de foutcode en niet een diagnosetool !
Hoe weet nu de eigendiagnose welke van de twee sensoren een probleem maakt ?
Daarbij is het zo dat elke 5 V sensor een eigen kanaal heeft met eindtrap in de motorcomputer. Het spanningssignaal is een uitgaand signaal van de motorcomputer naar een sensor en maakt massa via een schakeling in de motorcomputer. Als de schommelingen in de bewuste uitgang groot zijn, rest er maar een conclusie: deze eindtrap is defekt.
Wat te denken als toevallig deze eindtrap uitvalt ? Dan krijgt de motor geen info meer over de temperatuur van de aangezogen lucht en motortemperatuur, wat gaat leiden tot de melding ” mengselsamenstelling onjuist ” en het loopgedrag van de motor direkt beinvloed.
IK heb geen schemas van een Xsara en kan zo niet direkt verklaren , waarom beide ventilatoren bij het inschakelen van het contact op vollast gaan lopen. Wel heb die van een Xantia en kan daar eens kijken hoe hat daar geschakeld is en zal vermoedelijk voor een groot deel bij een Xsara hetzelfde zijn.
Totaal aantal Berichten: 10266
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ja, begint ook met een X he…
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ik heb eens gekeken naar koelsystemen met twee koelmotoren , airco ,van diverse citroen auto´s rond het jaar 2000 en zie overal dezelfde opbouw : twee koelmotoren - drie arbeidsrelais, een koelvloeistoftemperatuurvoeler en een koelvloeistoftemperatuur stuurrelais.
Waar zijn deze te vinden :
3 arbeidsrelais boven aan de radiateur tussen beiden koelmotoren - koelvloeistoftemperatuurvoeler in het thermostaathuis en het koelvloeistoftemperatuur stuurrelais in de buurt van de linker koplamp.
In het thermostaathuis zitten twee of drie temperatuurvoelers.
Ik zou om te beginnen de stekker van een van de voelers er af halen en vervolgens op contact. Wel of geen stoppen van de koelmotoren, dan de volgende stekker er af halen. Misschien komt het tot een stoppen.
Helpt dat niet , dan de stekker het ene na het andere arbeidsrelais er vanaf halen en kijken wat het resultaat is.
Met de arbeidsrelais ook geen resultaat dan als laatste het volge : de 15 polige stekker van het eerder genoemde stuurrelais.
Hoe dan ook, na een van alle acties moeten die motoren te stoppen zijn.
Om een misverstand uit te sluiten : bovenstaande gaat enkel over de koelmotoren van de motorkoeling !
Op het schema van de koeling van deze motor, dat ik via de VIN opgezocht heb bij Service.Citroen en dat ik ook aan Hempie 1 gestuurd heb, is te zien dat de sensor/thermoweerstand koelvloeistof 8008 aangestuurd wordt vanuit de module koelvloeistoftemperatuur 8010.
Die module, aangesloten met een 15-polige zwarte stekker, zit links in de motorruimte gemonteerd, zo te zien op de tekening voor het linker spatbord tegen de binnenkant daarvan.
Diezelfde module maakt ook deel uit van de aansturing van de airco.
En er is een verbinding vanuit die module naar de BSI, van waaruit de VAN-signalen komen naar het instrumentenpaneel 004. Maar die verbinding lijkt niet actief bij de motorkoeling, de lijntjes zijn daar niet zichtbaar, wel bij de airco aansturing.
Het artikelnummer van die module is 1338C6. Die staat nu op NFP en is inmiddels vervangen door 1338A1. Die kost € 186,23 bij de dealer.
De thermosensor op het thermostaathuis heeft artikelnummer 133866, maar staat op NFP.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor :idea:
Wat een geweldige informatie! Jammer dat autobedrijven maar zelden iemand in huis hebben die dit soort puzzels kan of wil oplossen, de goede bedrijven niet te na gesproken natuurlijk, maar vind die maar eens!
@JW De bedoelde module is hoogstwaarschijnlijk dezelfde als die door velen wordt aangeduid met de merknaam ‘Bitron’ ?
Ik zal de praktijk aanwijzingen voor storingzoeken van Klever33 toepassen en intussen bestudeer ik de ontvangen schema’s.
Via Google probeer ik informatie over een VAN netwerk te vinden maar Google kent het, tot mijn verbazing, niet.
Is een VAN netwerk misschien een franse term voor LIN ?
De door JW bedoelde module 1338C6 blijkt inderdaad de module die door sloperijen en hobbyisten wordt aangeduid met de merknaam Bitron
VAN staat voor Vehicle Area Network.
Het is de vroege voorloper van CAN, dat staat voor Controller Area Network.
VAN is veel beperkter in omvang en trager dan CAN, PSA heeft het tot ergens begin deze eeuw gebruikt voor sommige delen van de auto.
Zo was de C5 PH1 uitgerust met een VAN-CAN combinatie, de C5 PH2 heeft een Full-CAN.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Ter aanvulling twee links naar VAN:
—https://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle_Area_Network
—https://www.sae.org/publications/technical-papers/content/950297/
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Op eBay is de module 1338A1 voor weinig geld nieuw te vinden.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Wellicht ten overvloede: Mijn Pluriel begon een periode ook de dag met ventilator op de hoogste stand.
Dit werd veroorzaakt door een kapotte temp sensor. Systeem heeft maar 1 ventilator.
Maar zodra de computer geen temp signaal binnen krijgt krijg je een noodloopsituatie
klever33 schreef:......
Ik zou om te beginnen de stekker van een van de voelers er af halen en vervolgens op contact. Wel of geen stoppen van de koelmotoren, dan de volgende stekker er af halen. Misschien komt het tot een stoppen.Helpt dat niet , dan de stekker het ene na het andere arbeidsrelais er vanaf halen en kijken wat het resultaat is.
Met de arbeidsrelais ook geen resultaat dan als laatste het volge : de 15 polige stekker van het eerder genoemde stuurrelais…..........
Ben benieuwd wat dat oplevert.
Mbt tot het loshalen van de stekker van de thermosensor, daar zou het ook andersom kunnen werken. En wel dat de fans default gaan werken en de thermosensor ervoor moet zorgen dat dit niet gebeurt als er aan bepaalde voorwaarden voldaan wordt. Ter bescherming van de motor.
Ter vergelijking: bij de Xantia stond de hardheidsregelaar van de HA default op hard, als de veercomputer niet werkte bleef dat zo. Uit veiligheidsoverwegingen een goeie zaak.
Om voor mij onverklaarbare redenen is dat bij de C5 omgedraaid, default op zacht….
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Beste JW .
Wat bedoel je met ” default” ? Ik ken dat woord niet.
De afkoppelmethode staat en valt met kennis en kunde. Hierbij heb je het schema nodig om te zien in welke volgorde je moet werken, weten wat de ” bedrijfssituatie ” is en wat is de stroomloopbaan in de gegeven situatie.
Klever ; default is zoals ingesteld door de fabriek. Dus zoals bedoeld. Ofwel ‘’ standaard”“
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
klever33 schreef:
Het doorlussen van de motortemperatuurzender naar de temperatuursensor van de aangezogen lucht kan niet meer zijn dan een tijdelijke oplossing.
Dit is een misverstand: Er zitten drie temp sensors in de zijkant van de cilinderkop. Eén ervan zit in een blind gat, heeft maar één draad en geeft het signaal voor de meternaald in het dashboard.De andere twee zijn zogenaamde NTC sensors, die beide direct in een koelvloeistofkanaal gemonteerd zijn en dus direct contact met die vloeistof hebben. Deze hebben een 5V aansluiting en de 5V aansluiting van de voorste sensor is nu doorverbonden met de 5V aansluiting van de achterste sensor en tegelijkertijd is de oorspronkelijke 5V aansluiting van de achterste sensor onderbroken, dit was immers de draad met de fluctuerende spanning.