Beste forummers,
Het dak van mijn DSuper ‘73 ligt bij de spuiterij.
Ik zou het gaatje voor de antenne bevestiging weg kunnen laten werken. Als het een accessoire is wil ik dat wel doen. Er zit geen radio in.
Maar is het standaard van af fabriek dan niet en komt de antenne er weer op.
Maar ik kan dat niet terugvinden of een antenne standaard of een accessoire is.
Iemand die het wel weet?
Mvg Hans.
Dsuper ‘73
Eerder DS 23IE Pallas ‘73 18-29-XK
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Zie https://www.nuancierds.fr/DT autoradios intro.htm voor wat interessante info over autoradio’s in de DS.
Lijkt erop dat de 1e neus geen standaard antenne had (radio’s werden geleverd met antenne), 2e neus kennelijk een optie af fabriek. Zou kunnen dat de derde neus ze inmiddels standaard hadden.
Dankje.
Als ik foto’s zie van ID-DSen van ongeveer dezelfde bouwjaren, hebben allemaal een antenne op t dak.
Dat zegt wel wat.
De antenne gaat er weer op. Ook doordat het plafondbekleding een gat vertoont als daar geen antenne gemonteerd zit.
Dsuper ‘73
Eerder DS 23IE Pallas ‘73 18-29-XK
Dat ze er nu op zitten lijkt me niet echt bewijs dat ze nieuw zo geleverd werden: Autoradio’s moesten tot in de jaren “70” nog een nationale PTT goedkeuring hebben, en ( vrijwel) iedere Citroen dealer in Nederland had vanaf eind jaren 60 een tentoonstellingsraam met Philips Radio’s in de showroom staan. Die Radio was belangrijk wisselgeld bij de prijsonderhandelingen.
Pas toen er “Europese” goedkeuringen kwamen was het interessant voor de fabrikant om radio’s te gaan leveren die universeel waren.
Ook waren er in de begin jaren van de DS nog geen transistor radio’s en buizenradio’s waren naast echt duur ook nog een relatief storingsgevoelig. Chrysler was in de USA de eerste die in 1956 een transistor radio leverde voor in de auto: Die kostte wel het equivalent van 1250 euro vandaag, in Europa was Blaupunkt in 1962 een van de eerste.
Vergeet niet dat auto’s toen rumoeriger waren, dat het vermogen van die eerste transistor radio beperkt was tot een paar watt, de geluidskwaliteit van de speaker/luidsprekers zeker geen HiFi en je begrijpt dat niet iedere auto bezitter daar geld voor over had.
Een interessant feitje: De fameuze Continental Edison werd in Nederland niet geleverd, die had geen goedkeuring.
Bij de meeste auto’s werd de antenne in een spatbord gemonteerd, maar bij de DS was dat niet praktisch omdat die afgenomen konden worden. Dus maar op het dak, en dat bleek een goede keuze: Goede ontvangst, geen fragiele uitschuifbare antenne nodig, alleen moet je de antenne draad wegwerken in de A-stijl.
To err is human, not to err is divine.
Gisterenavond keek ik naar de TV serie “Murder in Provence”
Daarin rijdt de hoofdrolspeler Antoine in een fraaie derde neus Pallas.
Wat me opviel was dat de antenne niet op het dak zat, maar aan de buitenkant tegen het voorspatbord, kort voor de A-stijl gemonteerd was.
Dat had ik nog niet eerder gezien.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik had de serie al gezien, maar het was me niet opgevallen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Komende zaterdag is er weer een aflevering, wellicht valt je oog er dan ook op
Ik zat nog even te denken: het is een Engelse serie, met Engelse acteurs.
Maar die DS is geen Engelse, of bouwden ze in Slough ook links-gestuurde exemplaren?
Groet,
JW
Edit: Ik zie op de Slough site dat ze daar na 1966 geen DS-en meer bouwden.
Volgens de site was DIT de laatste, nog een tweede neus, op z’n Engels..
Deze Pallas 3e neus komt dus zeker niet dáár vandaan.
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 1889
Geregistreerd: 03-02-2012
- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Wat ik mij herinner, bij plaatsing radio in ID DS modellen, een dakantenne werd geplaatst.
September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.