Wat het is weet ik niet precies; een ding wat ontstoord dacht ik. Los gekomen van het motorblok en hangt nu aan een draadje maar maakt dus geen aarde meer en je zit bij het afgebroken deel ook metaal binnenin zitten.
Nu loopt de motor als hij koud is vrij kort erg onregelmatig maar dat kan er neem ik aan niets mee te maken hebben.
Weet iemand de functie van het ding en het bestelnummer zodat ik een nieuwe kan bestellen?
Alvast dank!
Groetjes Juriaan
DS & Xantia break excl lpg 2.0
Als je dat frutseltje nou eerst even schoonmaakt, zodat we kunnen lezen wat er op staat, want ik zie alleen Facon.
Vermoedelijk is het een condensator en als die geen massa maakt doet hij niks en heb je een heel matige vonk of helemaal geen vonk.
De bobine krijgt spanning via het contactslot en massa van de onderbreker en de taak van de condensator is oa om als er wordt onderbroken, om dat de spanning in de primaire spoel van de bobine zo snel mogelijk naar nul te brengen en hoe sneller dat gaat hoe sterker de puls zal zijn in de secundaire spoel van de bobine en dus eeen sterke vonk.
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Hier zit zo te zien een modernere ontsteking in, met COP bobines, die had bijn Xant 2.0 16v ook.
Ik weet niet of er dan nog een condensator nodig is, volgens mij niet.
Zou het een pingelsensor kunnen zijn?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
In de multisteker aan de bobine rail zit een massa aansluiting. De motor loopt kennelijk nog wel dus die massa lijkt in orde.
Het loshangende ‘dingetje’ is een condensator die hoogstwaarschijnlijk ter ontstoring gebruikt wordt. Deze had oorspronkelijk een metalen lipje met een 6-7mm gat waarmee die aan de motor is bevestigd. Dat gebroken lipje zit nu aan een tapeindje aan de motor met een moer met sleutelwijdte van 10mm en die vindt je in de buurt van die condensator, de lengte van de draad helpt je om dat lipje te vinden.
Het afgebroken lipje is op de eerste foto goed te zien. De verbinding lijkt al eens gerepareerd te zijn, er is een las zichtbaar in de condensator draad
Het vervangen van een bobine rail vóór die helemaal kapot is, is geen overbodige luxe. Bobines verouderen maar alleen op een scoop kun je de prestaties beoordelen
@Jantje
Pingelsensor is het niet, die heeft een andere constructie en drie aansluitingen.
Ik dacht een ontstorings ding maar weet het dus niet zeker; een condensator geloof ik zeker niet. En ja; ik heb hem al eens vervangen omdat de eerste ook los zat en op de foto zie je inderdaad het klemmetje nog op de motor zitten.
Maar ik zal dan eens even kijken of ik nummers op het ding zelf zie staan en of ik zo kan bestellen; ik dacht dat iemand hier het misschien aan de hand van documentatie na kon kijken; geen probleem; het zal wel lukken om er aan te komen.
Dank voor het meedenken!
DS & Xantia break excl lpg 2.0
@Juriaan
Voor ontstoring wordt juist een condensator gebruikt, ook in huis bij 220volt apparatuur, en het ding wat daar loshangt is zonder twijfel een condensator. Je kunt er gewoon mee doorrijden maar je hebt een storingsbron die je misschien op je radio kunt horen.
Ah ok! Met condensator denk ik meteen aan de condensator die nodig is om de contactpuntjes niet te laten inbranden. Maar goed te weten dat zoiets natuurlijk ook voor andere dingen kan werken.
DS & Xantia break excl lpg 2.0