Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Het euvel met de trekhaakcontactdoos is opgelost dankzij de originele installatie handleiding.
En de C5 deed het goed tot enkele dagen terug, tot dat hij na een koude start bij het binnenrijden een piepsignaal gaf en het motorstoringlampje gaat branden
Op het infoscherm kreeg ik de melding “storing emissiesysteem”.
Lexia geeft :“permanente storing veel onregelmatige ontstekingen in verschillende cilinders” P1336
En ik kan de storing niet wissen…
Na een nachtje de accu afgekoppeld te hebben en de bougie’s gewisseld te hebben kreeg ik de fout code gewist, dan niet meer gereden.
Vanmorgen de auto gestart om weg te rijden, starten ging prima en ook het motorstoringslampje ging netjes uit.
Echter enkele momenten later (ik was nog niet vertrokken) een pieptoon “storing ESP” gevolgd door nog een pieptoon “storing motormanagement” waarbij het motorstoringslampje ging knipperen en de motor slecht begon te draaien en uitviel.
Starten lukt gewoon maar de motor draait erg slecht.
Uitgelezen:
Sorry voor de slechte foto’s
Werking van de lambdasondes via lexia:
https://youtu.be/Bnd5g_B4IXA
https://youtu.be/nIMPI9MiHwE
https://youtu.be/5rwSjEc7yHg
Tijdens het uitlezen van de lambdasondes draaide de motor weer erg goed en is hij niet uitgevallen.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Als je een storing krijgt dat de BSI de Motor ECU niet kan bereiken dan gaat de motor in de noodloop, want dan krijgt hij ook geen informatie van de auto.
Ik zou eens kijken of je geen beschadiging hebt op de CAN-bus draden naar de trekhaak unit, want als je ergens CAN bus problemen hebt dan weet je vaak niet waar dat opduikt, het is niet voor niets een “bus-systeem”, dit gezien je voorgeschiedenis van je C5.
P1336 is een ongespecificeerde slechte motorloop, d.w.z. misfiring op meerdere cilinders: Ik denk dat die melding komt omdat de katalysator het te zwaar voor z’n kiezen krijgt omdat de motor in de noodloop gaat, want normaliter krijg je die misfiring per cilinder met het cilinder nummer: Dat wordt gemeten door de ionisatie stroom van de bougies te meten in de uitlaatslag.
Zie dat je een Lexia hebt: Raar dat je de fout niet gewist krijgt: Misschien een versie van Lexia die veel ouder is dan je C5 ?
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Excuses voor de late reactie maar het probleem is opgelost.
Als eerste had ik de voorste lambdasonde vervangen door een nieuwe van het merk “Stark”(snelst leverbaar) dat ging enkele dagen goed tot ik opnieuw foutcode’s kreeg.
Uitlezen met de Lexia liet er geen twijfel over bestaan dat het in de nieuwe lambdasonde zat.
Vervolgens heb ik 2 nieuwe sondes (voorste en achterste) van Denso besteld en gemonteerd en geintialiseerd en tot op heden gaat alles goed.
Niet veel later ook de 250000km zien voorbijkomen:
Ivm een ratelend geluid (onder belasting) dat uit de distributie leek te komen, deze maar gecontroleerd.
Die was zoals het stickertje onder de motorkap vermelde vervangen, maar helaas stond de riem veel te strak.
Om die reden is de komplete distributie opnieuw vervangen en is de oorzaak van het geratel ook gevonden.
Dat was de bout van de bovenste motorsteun die niet aangedraaid was en dus speling had, ook de steun was ingezakt en is vervangen door een nieuwe.
Gelijk ook maar een nieuwe radiator gemonteerd.
Ondertussen heb ik ook de koppeling en versnellingsbak vervangen ivm een schurend lagergeluid wat ofwel in het druklager of in de bak zou zitten (het was uiteindelijk de bak)
Ook de achter draagarmlagers heb ik ondertussen moeten vervangen.
Nu is dat al een behoorlijke lijst aan het worden en verwacht ik wel dat het nu wel even goed gaat gaan.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
trxke schreef:Als eerste had ik de voorste lambdasonde vervangen door een nieuwe van het merk “Stark”(snelst leverbaar) dat ging enkele dagen goed tot ik opnieuw foutcode’s kreeg.
Mijn ervaring met sensoren is dat je het beste bij het merk kunt blijven dat door de fabriek gemonteerd is. Dus Bosch vervangen door Bosch, Magneti Marelli door Magneti Mareli, Valeo door Valeo, enz.
De enige uitzondering die ik hierop durf te maken is Denso. Dat durf ik wel in te zetten i.p.v. het origineel gemonteerde maar andersom zeker niet.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat Wimb zegt. Daarbij opmerkende dat Stark echt ongelofelijke troep is.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Ondertussen zijn we een slordige 6000km verder en de C5 doet wat hij moet.
Maar een maand terug zag ik dat het vrij vettig was aan de linkse aandrijfas, bleek de hoes bakzijde gescheurd te zijn.
Raar want met het vervangen van de koppeling heb ik de assen gecontroleerd…
Dus moest de as er weer uit en alles ging eigenlijk vlot en dan ook zeker door mijn recent aangekochte kogeltrekker.
Met een gewone fuseekogeltrekker moest ik de schijfrem demonteren ,nu dus niet.
De as was er vrij vlug uit.
Er was maar een klein gaatje in…
De nieuwe hoes van SKF (VKJP 8278) past perfect, ik heb ze vast gezet met Ligarex 6mm ipv de bijgeleverde knijpbandjes wand die liggen mij niet zo
De hoes aan wielzijde wilde ik ook vervangen maar die daar voor geleverd was op origineel onderdeelnummer was kleiner en dat vond ik niet echt een goed idee.
Maar uiteindelijk is die hoes nog goed, het is ook geen rubberen.
Dus heb ik die maar laten zitten en omdat ik gebruik gemaakt heb van het montagegereedschap om aandrijfashoezen van een CX te monteren moest de hoes aan de wielzijde er ook niet af (met dit gereedschap trek je de hoes zo over de 3-poot, dat gaat natuurlijk enkel met rubber hoezen)
Toch maar weer een nieuwe keerring gemonteerd, al gaat dat met de bak naast de auto wel veel makkelijker
Nog een maandje eerder zag ik bij thuiskomst olie vlekken op de achterklep en de trekhaak van de C5, niet normaal dacht ik of heb ik ergens ingereden?
Nee dus de veercilinder rechts achter lekte wel degelijk!
Nu is dat net die veercilinder waar ik bij het vervangen van de draagarmlagers zag dat de lekzak een scheurtje had, dus had ik deze toen vervangen door een nieuw exemplaar van GSP wat normaal wel goede kwaliteit is.
Niet voor lekzakken dus want die blijken niet echt tegen LDS te kunnen aangezien het een 4000 à 5000km geleden is dat ik de draagarmlagers vervangen heb samen met die lekzak die 100% zeker netjes gemonteerd was.
Er waren 2 gaatjes ingekomen net naast de aansluiting van de lekretour.
Nu had ik destijds 2 van die lekzakken besteld en bij gebrek aan een originele opnieuw 1 van GSP gemonteerd.
En ondertussen zit er al wel terug een nieuwe originele op zodat dit lang goed blijft (tenminste dat hoop ik toch)
En dan als laatste heb ik de indruk dat mijn C5 wat hoog staat , vooral achteraan.
Ik meet vanop een vlakke vloer 705mm in het midden van de wielboog van het achterscherm, vooraan is dat 700mm.
Iemand die dit kan nameten bij zijn C5? dat zou het handigst zijn en snelst zijn denk ik.
En dan ja wat is de officiële meet methode en de waarden die daar bij horen?
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Niemand een idee van de wagen hoogte en hoe deze af te stellen?
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 1345
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Misschien dat DS TT hier ook een mooi filmke over kan maken?
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
trxke schreef:Niemand een idee van de wagen hoogte en hoe deze af te stellen?
De hoogte exact weet ik niet, instellen doe met een Diagbox.
Vindt je hem te laag staan ?
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Citroensmgz,
De auto staat te hoog voor wat ik meet (en ook zien op het zicht) aan de bovenste rand van de wielkasten ivm ander C5 breaks.
Dit zie ik met de lexia:
Wat betreft de hoogte regeling , ik ben in het bezit van het document “C5 II - B3BE0DP0 - Controle en afstelling _ Hoogten van de wagen” en dat blijk om te meten alleen op zijn minst omslachtig te zijn en niet mogelijk zonder divers speciaal gereedschap.
Naargelang hoeveel te hoog/laag de wagen staat dient dit dan ook wel op de stabilisatorstang geregeld te worden (zoals bij de oude hp’s)
Iemand die hier ervaring in heeft en iets opmerkt aan de waarden vermeld op bovenstaande foto?
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Mechanisch is die hoogte grofweg aan te passen. Dat moet je doen als hij meer dan 10 mm afwijkt.
Maar de fijnregeling moet met de Lexia via telecoderen, dat is ook beschreven.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Hoogte afregelen/meten gaat niet op 2-koloms hefbrug en een andere heb ik niet.
Maar ik werkte tot 8jaar terug altijd op mijn zelfgemaakte oprijbruggen, die ik al die tijd opgeborgen had moest ik ze toch eens nodig hebben…
Gisteren avond de C5 er dus op:
De hoogte opgemeten volgens het document “C5 II - B3BE0DP0 - Controle en afstelling _ Hoogten van de wagen” wel zonder het speciaal gereedschap maar na alles even goed te overlopen lukt dat dus ook zonder.
Buiten alle verwachtingen zat het hoogte verschil nog onder de marge van 10mm en kon ik de waarde berekenen die moet ingegeven worden in de Lexia en deze werd ook aanvaard.
De auto staat nu afgesteld binnen de marge van de 2mm die Lexia opgeeft, het verschil is niet echt groot met voordien dus zo slecht stond de hoogte niet.
Voor en achter meet ik nu 700mm onder de wielkast rand.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Mooi dat het zó gelukt is
Ben benieuwd of je er iets van gaat merken tijdens het rijden.
Ik had ooit een afwijking van een kleine 10 mm achter bij mijn laatste Xantia Break.
Dat merkte ik bij het rijden, de garagist verbaasde zich er over dat ik dat voelde. Maar na aanpassing was het beter, zó ervoer ik dat.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
De C5 is ondertussen een jaar in mijn bezit en de keuring verliep op 20/12, ik had al een week of 4 terug een afspraak gemaakt en dat was afgelopen vrijdag.
Voorbereiding was de koplampen terug laten stellen ivm het afregelen van de rijhoogte, dat is dus gebeurd.
Verder heb ik de auto zelf helemaal nagekeken en niets gevonden wat een probleem zou kunnen zijn buiten het feit dat de voorste draagarmrubbers aan het inscheuren/verduren zijn (dat was al bij aankoop) en het feit dat mijn winterbanden een H-snelheidsindex hebben terwijl Citroën om een duistere reden W voorschrijft.
De Belgische keuring kennende is dat afkeur ,je mag voor winterbanden 1 letter zakken maar dit zijn er dus 2.
Andere oplossing is een stickertje in het gezichtsveld van de chauffeur plakken met de maximumbandensnelheid in dit geval dus 210km/h, wat ik dan ook gedaan heb.
Gevolg geen opmerking over de banden , ik heb het ook niet gevraagd (iets met slapende honden…)
Maar het zou best kunnen omdat het van origine een Nederlandse wagen is en er geen gelijkvormigheidsattest is dat ze gewoon geen gegevens hebben wat betreft de bandenmaat.
En ook geen opmerking ivm de draagarm rubbers, nogthans is dat goed zichtbaar als je weet waar kijken maw ik heb geluk gehad dat de keurder de auto niet kent.
Nu ga ik uiteraard de draagarmen vervangen maar ik hoor dat er weinig of geen degelijke draagarmen in de aftermarket leverbaar zijn , iemand daar ervaring mee?
Ik zou kiezen voor draagarmen van TRW.
Verder heb ik nog een vrij irritant luxe probleem
De zetelverwarming werkt niet meer, deze heeft wel gewerkt deze zomer toen ze per ongeluk aan stond.
Er zit een zekering in van 30amp die steeds doorsmelt, als ik die vervang werkt het wel, tenminste het lampje brand op de schakelaar.
Ik meet iets van een 2 a 3amp in stand 1 maar als ik op de zetel ga zitten is dat ineens 18amp en meer…
Het gaat om aftermarket leer met zetelverwarming waar het elektrisch gedeelte vrij amateuristisch is aangesloten.
Iemand hier ervaring mee?
Ik zou het systeem graag terug werkend krijgen, met dit weer.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Ik hoor de laatste tijd een gerommel in de ophanging links voor.
Nu heb ik de draagarmrubbers vernieuwd vorig jaar en ook de stabistangetjes heb ik vervangen na aankoop van de wagen (20000km geleden).
Gisteren de auto maar eens op de hefbrug gezet om te kijken wat er aan de hand is.
Draagarmen zijn zoals verwacht zonder speling en de stabistangetjes daar kan ik ook geen speling op vast stellen.
Maar ik voel wel een speling bij het bewegen (met de hand) van het linker voorwiel (rechts niet) het blijkt uit de binnenste stuurkogel te komen (dus niet die aan wiel zijde) tenzij het uit het stuurhuis zelf komt maar rechts voel ik dus geen speling…
Iemand een idee?
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.