Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Waarschijnlijk een hele domme vraag… heb je de plus en min verwisseld? Dan zet je namelijk 12 volt op een diode, de blusdiode die parallel staat aan de spoel en dat trekt echt veel stroom. Bijna een kortsluiting. Ik verwacht dat de spoel niet meer dan 0,5 A trekt. Normaal worden ze met pulsbreedte gestuurd, niet gewoon 12V erop maar dat zou wel even moeten kunnen, niet te lang aan de 12V laten hangen.
Totaal aantal Berichten: 625
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Domme vragen bestaan niet, maarre… nee
Ohm waarde hydractiefklepspoel : 3 -5 Ohm.
Gemiddelde PW spanningswaarde : 2,6V gelijkstroom.
Totaal aantal Berichten: 625
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Maar met 2.6Volt gebeurt er helemaal niest..
Die 2,6V is de gemiddelde waarde van het PWM signaal, dat dus varieert tussen 0V en 12V
En als die door jou gemeten 450 Ohm klopt, zal er ook niks gebeuren, dan gaat er geen substantiële stroom lopen doch slechts maximaal iets van 25 mA
Die waarde zou 3-5 Ohm moeten zijn, lees ik hierboven. Dat geeft een stroom van ca 4A op de pieken van het signaal.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 625
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Klopt, ik had me vergist. 4.6Ohm meet ik. Bij 12 volt trekt dat idd rond de 4A. Ik hoor echter de klep niet klikken.
Komt dat doordat er geen druk op staat?
Kan al zijn dat de klep vastzit, en als je er langer 12 volt op zet dan brand je spoel geheid door: De spoel wordt “aangetrokken” met een grotere stroom en wordt daarna meteen met “PWM” puls breedte modulatie op “houdstroom” gezet. PWM is heel snel aan en uitschakelen, zodat er gemiddeld maar 2.6 volt over staat. Je kunt even de stroom meten door de spoel, maar als je 4.6 ohm meet dan lijkt de spoel goed, dus zit de zaak vast in de spoel. Overigens hoef je hem niet te horen tikken, dat werkt alleen bij dingen waarbij je metaal op metaal trekt.
Je kunt beter een vinger op de spoel houden en voelen of er iets beweegt. Je zult je verbazen hoe gevoelig je vingers zijn.
To err is human, not to err is divine.
En voor degene en het weten wil over Hydractivklep spoel:
Stroomstoot : ca. 4 Amp
Houdstroom : ca. 1,4 Amp.
Wikkelingen in spoel : 588 met kabeldiam. 0,63mm
Producent : EATON.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Storingen in het veersysteem is dikwijls het gevolg van doorgebrande Solid State relais in de veercomputer. Die dingen zijn extreem gevoelig.
Lees deze berichten maar ff door:
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/914935/
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/1667883/
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 625
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Ik heb geen storing Jan,
Alleen even controleren of de 2 kleppen met nieuwe o-ringen wel functioneren voor ik er 1 inder schroef
Totaal aantal Berichten: 625
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Zo zien dan de o-ringen van technirub eruit. Lijkt me prima.
Ook nog wat besteld in Frankrijk via 123roulement, dat kostte iets meer tijd
Let op:
De gegeven op de Xantia site zijn niet geheel correct. Voor de grote ring staat 21 x 1.5 vermeld. Dat is echter de buitendiameter. 18 x 1.5 is correct
De ring C die in de klep is gelegen klopt ook niet. Hier staat dat de groef 1.5 x 6.5 is. Dit is echter 2.25 x 1.5
De ringen van 1.25 x 6.5 zwemmen in die groef. Ik heb nu 1.5 en 1.6 besteld. Volgens mij zat er 1.5 in
Jaaps : bedankt voor deze informatie. Ik heb het al in mijn documentatie verwerkt. Zoals ik al eerder schreef moet ik nog aan beginnen.