Bij deze km.stand kun je er wel vanuitgaan dat het roetfilter bijna vol zal zijn. Uitlezen met een diagnosetool en afhankelijk wat het ding kan dwz. beladingstoestand in % of hoeveel gram roet er opgeslagen is met als referentie het maximum of het drukverschil meten. Is het drukverschil ca. 800 - 900 mmbar , is het filter zo goed als vol. Bij het uitlezen ook oproepen bij welke km.stand het filter geregenereerd werd. Is deze interval weinig bv . 200km , is het een indicatie dat het filter bijna vol is.
De motor flink op toeren jagen zo rond 3500 - 4000 , automaat met de hand schakelen en zo kop,kleppen,verstuivers en uitlaat schoon branden / blazen.
Ik sluit niet uit als je dit gaat doen met het bestaande roetfilter, dat het tot een emissiesoring komt.
Is het overwegen waard om het ding dan toch te vervangen en vervolgens schoon branden / blazen.
Hoe hard is lastig vanaf de bank te bepalen. Ik weet wel dat bij onze auto je na een lange reis van ca 1500-2000 km waarbij veel harder werd gereden, je een heel andere auto terugkreeg.Misschien ‘s avonds eens 2-3 uur 130 km/ u rijden en ook stukken in een lagere versnelling.
Je moet de motor zogezegd even ” behandelen ” om dat te bereiken. Het gaat om toeren draaien over een langere tijd in een lagere versnelling en daarbij hoef je de maximum snelheid van 100 of 130 km/h niet te overschrijden.
Als ik met mijn hdi de aanhanger erachter heb gehad, en een eindje heb gereden, met 1500-2000 kilo erachter, dan loopt ie daarna als herboren, hebben ze soms even nodig.
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
klever33 schreef:
Bij deze km.stand kun je er wel vanuitgaan dat het roetfilter bijna vol zal zijn. Uitlezen met een diagnosetool en afhankelijk wat het ding kan dwz. beladingstoestand in % of hoeveel gram roet er opgeslagen is met als referentie het maximum of het drukverschil meten. Is het drukverschil ca. 800 - 900 mmbar , is het filter zo goed als vol. Bij het uitlezen ook oproepen bij welke km.stand het filter geregenereerd werd. Is deze interval weinig bv . 200km , is het een indicatie dat het filter bijna vol is.
De motor flink op toeren jagen zo rond 3500 - 4000 , automaat met de hand schakelen en zo kop,kleppen,verstuivers en uitlaat schoon branden / blazen.
Ik sluit niet uit als je dit gaat doen met het bestaande roetfilter, dat het tot een emissiesoring komt.
Is het overwegen waard om het ding dan toch te vervangen en vervolgens schoon branden / blazen.
Vandaag 2 maal 40 km 100 in de 4 gereden, ongeveer 3000 toeren. Af en toe in de drie gezet maar continu 4000 toeren draaien voelde niet fijn. Geen emissiestoringen gehad, ook niet bij vol doortrekken in de sportstand.
Vanavond de lexia er aan gehangen maar ik weet niet in welk onderdeel van het menu kan vinden wanneer er geregenereerd is. Ik kwam wel iets tegen over onderhoud roetfilter en dat dat alleen beschikbaar is voor auto’s na 2009. En deze is van 2006.
Kan ik met de lexia ook zien hoe vol het filter is? En het drukverschil meten? Hoe?
Ik heb trouwens nooit iets gemerkt van regenereren, hoog brandstofverbruik of zo of hikken, ik heb altijd op het scherm het verbruik staan en dat is nooit ineens versprongen naar een veel hoger verbruik.
Diagnose aparatuur : ik heb nooit met Lexia gewerkt. In de werkplaats gebruikten wij Guttmann Megamecs voor franse auto´s
Of er een ander forumlid is en meer van weet van Lexia en er mee gewerkt heeft, weet ik niet.
Misschien forumlid @citroengszm.
Of de rijstijl zoals beschreven genoeg is,blijft af te wachten. Je kunt het zo bv een week lang doen en dan aan de uitlaatgastester/ roetdeeltjes meter.
Mijn ervaring was, dat voor het schoon blazen van de uitlaat er een groot uitlaatgasvolume nodig is en 3000 t/min.meestal te weinig. Misschien wel genoeg bij een week lang zo rijden.
Geen emissiestoring kan een indicatie zijn, dat het roetfilter noch kan regenereren.
PSA roetfilter heeft een toevoeging Eolys nodig om te kunnen regenereren. Is daar genoeg van aanwezig ?
Het regenereren gebeurt meestal elke 500 - 600 km. door een eenmalige extra brandstofinspuiting en is kort zichtbaar door eventjes zwarte rook achter de auto. Het kan gepaard gaan met een hik of hikje.
Deze eenmalige inspuiting is niet zichtbaar in de verbruikscomputer.
Regeneert het filter bv om de 250km. dan leidt dat tot een hoger verbruik,maar dan moet je wel weten hoe hoog het brandstofverbruik is bij de normale interval.
Drukverschilmeting: op het roetfilter zit aan de voorkant en aan de achterkant een dunne metalen leiding en deze beiden zijn verbonden met een drukverschilsensor.
Ik heb nog een beschrijving gevonden van PSA 4 cylinder HDI uit 2002 met o.a. funktie en werking roetfilter / additief Eolys.
De beladingstoestand van het roetfilter opvragen in het menu : parameter meting.
Additief Eolys : 5 liter is goed voor 80.000 km.
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Ik heb geen melding gehad van te weinig eolys, als het goed is zou ik nog 10.000 kunnen rijden na zo’n melding? Ik meende dat ik ergens zo iets had gelezen. Ik denk dus dat er nog voldoende in zit maar zal nog een keer kijken of ik dat ergens met de lexia kan uitlezen.
Ik neem je tip van het drukverschil meten mee maandag als ik bij de garage ben, vrijdag ga ik voor de herkansing. Ondertussen al een kilometer of 250 op hoge toeren gereden.
Ik zal ook kijken of ik het roetfilter kan uitlezen.
Ter info, als ik 100 rijd in de 6 staat de toerenteller op ongeveer 1750 toeren (een soort van stationair plus )
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Arjan Verkade schreef:
Hoeveel was de uitstoot?
APK is max 1.000.000 deeltjes, op het apparaat vaak 1.000 gemeten.
Ik had nog even telefonisch contact gehad, 1e meting 1,3 miljoen, na even doortrekken in de 4 (ik weet niet hoelang, ik denk veel te kort en met gewone diesel) 2 miljoen. Er is dus wel wat losgekomen, de rest moet ik deze week maar zien schoon te blazen met HVO100.
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik weet niet of je er iets aan heb, maar mijn C5 met 3.0 HDi is pas ook voor de APK geweest.
Johan gaf aan dat meeste 3.0 HDi’s tussen de 600-800 (x1000 dus) zitten, er was er ook 1 met nieuwer roetfilter en die zat lager rond de 250.
HVO tanken helpt vaak degene die niet door de APK komen er wel doorheen te krijgen.
Vorig jaar kwam die van mij zonder problemen door de APK met een lage score (ik weet niet precies hoeveel)
Dit jaar HVO van te voren getankt en daar ongeveer 500 km mee gereden voordat de meting werd gedaan.
Score: 6
Laagste dat hij had gezien.
Ik tank altijd V-Power diesel.
Mijn ritten zijn meestal lang 50+ km, vaak ruim 80.
Als het even kan rijdt ik 130, dat moet qua tijdstippen natuurlijk net even uitkomen.
Als ik achter langzaam verkeer kom op de snelweg en deze gaan opzij laat ik de bak meestal even naar 5 terug schakelen zodat de motor meer toeren kan maken totdat ik weer op snelheid ben.
Persoonlijk denk ik dat die combinatie bijdraagt aan dat de uitstoot laag blijft.
Gevoelsmatig zou ik denken dat met een score van 1300 na het tanken van HVO en aantal lange ritten maken je hem wel door de APK kan krijgen. Maar goed meten is weten. Je kan wel overwegen V-Power te gaan tanken om volgend jaar problemen te voorkomen.
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Vandaag weer voor de roetmeting, zeker 350 km hoog in de toeren gereden met HVO100, tussen de 2500 en 3500 toeren, het mocht niet baten, nog steeds 2 miljoen op de meter, volgende week komt er een nieuw roetfilter in. Ik heb trouwens wel het gevoel dat ze mooier loopt op HVO100 dan op de basis diesel, ik had dat gevoel ook met V-power diesel.
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Jammer dat het niet werkte, ik ben benieuwd wat die doet met een nieuw roetfilter.
Zit wel enorm verschil in de roetfilter prijzen.
Die van mij kwam er gelukkig heel makkelijk doorheen.
Ondanks chiptuning, zonder egr