Hallo allen,
Nu we deze c4 hebben, bij het forum hier aangemeld.
Het is een heerlijke wagen om mee te rijden, maar er is altijd wel wat op te merken natuurlijk.
Ik heb op het forum al meerdere dingen gelezen over het start/stop systeem.
Dat is dus alleen tijdelijk uit te zetten….
Maar zijn er (door de dealer) ook nog dingen af te stellen aan dat systeem?
Het is vrij hinderlijk dat als je de rem langzaam los laat dat de motor vrij laat pas aanslaat en dat je dan met een schok begint te rijden. Niet echt aangenaam.
Onze vorige auto, Toyota Verso S automaat (CVT) deed dat een stuk vriendelijker.
Als je de rem langzaam los liet, ging de motor halverwege draaien.
Dan pas bij volledig los ging je rustig rijden.
Om het enigszins op te vangen zet ik hem voor een stoplicht in N.
Zodra je naar D gaat start de motor, maar gaat niet rijden want de rem is ingedrukt.
Bij rem los gaat die dan wel rustig rijden….
Maar is wel wat omslachtig voor een automaat…
Gelukkig kan ik bij de hendel zonder stuur los te laten…
Welke automaat ? Een EAT6 of EAT8 ( aisin volautomaat) of heb je de ESG, de gerobotiseerde versnellingsbak ?
Dat maakt nogal wat verschil.
Uit welk jaar is de C4 Picasso ?
In beide gevallen niet vergelijkbaar met de CVT uit de Verso.
To err is human, not to err is divine.
Hij is van 2016.
De automaat is een 6 versnellingen.
Of het een EAT6 of ESG is weet ik niet?
Wat kan ik dat zien?
Het verschil met de cvt is duidelijk, voor de Toyota hadden we een scenic automaat. Dat verschil is duidelijk merkbaar. Heb ook motor scooter gereden, is ook een vorm van cvt, maar dan met riem zoals bij de dafjes
OK, in 2016 was dat de EAT6, dat is een “echte” automaat van Aisin. ( Dat zit in de “Toyota-groep).
Schakelt hij ook iets schikkend als je gewoon afremt en dan weer accelereert, zonder dat de start-stop ingrijpt ?
Als hij schokkend schakelt dan moet je de bak laten spoelen, ( dat is de enige manier om de versnellingsbakolie te vervangen) want dan is de voornaamste reden voor niet lekker schakelen bij deze bakken. Ik zou daar niet mee wachten, want dat schokken kan leiden tot schade aan de bak.
“Wij forummers” laten dat vaak doen bij Johan Oldenhage, maar een andere garage mag ook, MITS ze exact de juiste olie gebruiken, er is er maar 1 toegelaten voor die Aisin bak. ( En nee, er is geen algemene automaat olie voor een Aisin, dat is een zeer specifieke Toyota specificatie, die Citroen ook gebruikt, dus als iemand dat niet weet loop je hard weg..)
To err is human, not to err is divine.
Ah oké,
Nee normaal schakelt die bijzonder vloeiend.
Je voelt meestal nauwelijks dat die schakelt. Zie ik het alleen in het display….
Het is alleen bij een start/stop actie. Het aanslaan en dan direct gaan rijden. Lijkt wel of die eerst in de versnelling zet een dan pas de motor start.
Vandaar dat ik nu in N zet. Dan staat die op het moment dat ik hem in D zet en dan ten los en gaan rijden. Dat gaat wel zonder schok.
Nu in de zomertijd al een paar keer de tijd verzet….
En volgende keer als ik kijk weer wintertijd….
Even op forum hier gekeken, een auto vol computerspul die geen zomer/wintertijd kent??
Inderdaad zoals in andere vragen omschreven maar op gmt+2 gezet….
Totaal aantal Berichten: 825
Geregistreerd: 13-05-2005
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Ff GMT +2 zetten. Vond ik ook lastig in onze 2015 C4 Picasso.
Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.
Hmm weer iets vreemds, maar niet dramatisch.
Ik weet heel zeker toen we hem net hadden en er een usb stick in deden dat er een jukebox optie was.
Vond het toen vreemd dat die al allerlei afspeellijsten had die hetzelfde leken.
Wilde het nog eens bekijken, maar jukebox nergens meer te vinden!
Kwam ergens tegen dat in de medialijst eerst nummers geselecteerd moeten worden, maar daar zie ik geen optie voor.
Bedenk me ineens: kan het zijn dat er teveel op de stick staat?
Wat is het max van de jukebox?