Ik rij 1 op 23-25… zuiniger kan bijna niet.
Als een motor alleen goed rijdt op E98 is er iets goed mis denk ik. Ik ga dat simpelweg niet doen. De auto moet goed rijden op E95 zoals ook alle andere auto`s (klassiekers en extreme vermogens voertuigen daar gelaten).
Het is denk ik te lang geleden dat ze zich dit kunnen herinneren bij de dealer. Ik ga 8 april a.s. naar de garage waar ik de auto gekocht heb voor een second opinion. Ik zal dit meenemen. Hartelijk dank.
Over alcohol in de benzine is al heel wat geschreven. En niet alleen op social media, maar ook in de vakpers.
Dat een fabrikant schrijft dat E10 toegestaan is, wil alleen maar zeggen dat de motor er geen schade van ondervindt. Maar er optimaal op rijden, da’s een ander verhaal.
Wellicht vergelijkbaar met banden onder een auto. Er zijn heel wat fabrikaten in een maat die passen onder een auto, maar de rijeigenschappen zijn nogal verschillend, om het zachies uit te drukken.
Als jij niet wilt proberen wat het uitmaakt om Euro98 te gebruiken in plaats van E10, en dat een paar tankbeurten achter elkaar, da’s aan jou.
Succes met het vervolg van je probleem.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
De prijs voor heel zuinig rijden is een brandstof/lucht mengsel, wat zo arm is, dat het aan de grens ligt van nog net fatsoenlijk/mooi rondlopen. En dan is hikken van de motor in een bepaalde rijstand niet uit te sluiten. Daar kan de dealer niets aan veranderen, de kenvelden zijn in de motor computer zo geconfigureerd door de fabriek.
Een iets duurdere brandstof zonder Ethanol is dan de overblijvende mogelijkheid.
Totaal aantal Berichten: 9408
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Mario tt schreef:Ik ga dat simpelweg niet doen..
Wellicht iets te eigenwijs? Ik zou in jouw geval de goed bedoelde èn onderbouwde adviezen gewoon ter harte nemen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels.
Dat ik dat niet ter harte neem is een aanname. Want ik waardeer het zeker dat er hulp wordt geboden.
Alleen ik word er boos over (niet op mensen hier) dat motoren alleen maar goed kunnen lopen op E98. Dat zou niet kunnen en mogen en dan word ik erg principieel.
Ik zit sterk chiptuning te overwegen in de hoop dat de motor wat rijker en beter gaat lopen. Die 9pk extra maakt mij niet zoveel uit. Heeft iemand ervaring hiermee?
Totaal aantal Berichten: 10307
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
De reden dat de motoren beter op 98 lopen is gelegen in het simpele feit dat benzine een hogere verbrandingswaarde heeft dan ethanol. Dus, hoe meer ethanol, hoe lager de verbrandingswaarde,
Het zijn dus niet de fabrikanten, maar de benzineleveranciers die hier de schuldigen zijn.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
En die benzineleveranciers wordt het gebruiken van ethanol opgelegd door wetgeving.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 10307
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ja, dat was ik vergeten er nog even bij te vertellen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 7791
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
FastFred schreef:En die benzineleveranciers wordt het gebruiken van ethanol opgelegd door wetgeving.
Dat is niet helemaal correct. Er wordt toegestaan om tot 10% ethanol bij te mengen. In de praktijk is het toestaan al voldoende motiverend omdat ethanol goedkoper te produceren is dan reguliere benzine.
Natuurlijk ‘werkt’ een moderne motor ook goed op E10. Ik kan echter wel onderschrijven dat moderne motoren zonder uitzondering ‘lekkerder’ lopen op 98. Dat is niet alleen vanwege de lagere bijmenging van ethanol, maar ook de hogere klopvastheid.
Er kleven echter wel nadelen aan E10. Deze veroudert sneller door de sterkere neiging vocht aan zich te binden. In het geval van de puretech wordt ethanoldepositie in de motorolie (voornamelijk tijdens en na korte ritten, waarbij de motor niet op temperatuur komt) gelinkt aan het aantasten van de distributieriem. Met alle gevolgen van dien.
Mocht je minder dan één keer per maand tanken en over het algemeen minder lange afstanden maken is 98 tanken sowieso aan te raden.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
JW schreef:Mario tt schreef:......
Gister reed ik met het zonnige weer en airco aan. En je voelt continue de airo aan en uitgaan. Dit geeft een soort van gevoel alsof de motor overslaat. Dit schijnt ook een producteigenschap te zijn…...
In jouw C3 zit bij mijn weten geen “aan-uit” type aircocompressor, maar een opbrengst geregelde, met een verstelbare tuimelschijf. Die voel je niet schakelen.
Als hij nu continu aan en weer uitschakelt, doet ‘ie dat omdat er iets mis is met het systeem. Oftewel, uit (laten) lezen met een Diagbox, dan kun je zien waar het mis gaat.Het zou ook kunnen zijn dat er te weinig koudemiddel in het systeem zit, dan kan dit ook gebeuren, ter bescherming van het systeem.
Groet,
JW
Er zit dus wel een aan-uit type compressor op. Vandaag bij de Eurorepar en bij de Dealer geweest. Ik heb een 110pk puretech peugeot bekeken en gereden. En exact hetzelfde. De pomp schakelt in en uit, continue. Ik vind het erg vervelend dat je dat ook goed voelt in de auto. Dat zou gewoon niet mogen, binnenkort gaan ze hier wederom naar kijken zodra ze tijd hebben.
Ik heb nu ook BP euro98 getankt toen de tank helemaal leeg was en nu heb ik er bijna 900km mee gereden en is de tank weer bijna leeg. Geen enkel verschil te merken. De motor loopt er merkbaar niet beter door helaas. Dus wat ik ook heb met mijn auto, het komt niet door de benzine die ik gebruik. De monteur die vandaag naar m`n motor keek voelde dat de motor anders is dan andere motoren. Niet qua loop maar qua vibratie. Ze gaan de bak er af halen en het vliegwiel bekijken.
Airco schakelen:
https://youtu.be/0xj-N2KhbKI?si=Pq5uAnvh37TWpvU_
Motor waggelen:
https://youtu.be/vIYTJSZfkcI?si=s9G_3slmLE4untL5
Oja en het is niet het schrijven van Citroen dat in mijn filmpje plaats vindt. Omdat de motor al warm is zoals je op de meter kan zien. Dit is na 40km rijden.
Mario tt schreef:
.
Er zit dus wel een aan-uit type compressor op. Vandaag bij de Eurorepar en bij de Dealer geweest. Ik heb een 110pk puretech peugeot bekeken en gereden. En exact hetzelfde. De pomp schakelt in en uit, continue. Ik vind het erg vervelend dat je dat ook goed voelt in de auto. Dat zou gewoon niet mogen, binnenkort gaan ze hier wederom naar kijken zodra ze tijd hebben.
Sta me toe: ik heb daar zo m’n twijfels over….
Geef me even je VIN, dan check ik welk type pomp er in jouw auto zit.
Groet,
JW
Edit: ik had je VIN al
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Via je VIN zie ik dat er een compressor “98 103 499 80 COMPRESSOR NIEUW CHONGQING JIANS ” in deze auto zit.
Dat is een voor mij totaal onbekend merk, zo te zien Chinees. Met als bijkomend verhaal dat hij alleen een bediening van de koppeling heeft geen regeling van een tuimelschijf oid.
Oftewel, je hebt dus inderdaad een compressor die op basis van aan/uit werkt
In andere Cit’s die ik eerder bekeken heb zitten Sanden compressors, die geregeld zijn.
Deze heeft PSA kennelijk gekozen uit kostenoverwegingen.
Hij is inderdaad vele honderden €€ goedkoper dan een Sanden, zie ik op S.C.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Is er nog een afstelling aan de magneetkoppeling of een check die uitgevoerd kan worden? Of iets dat je kan doen aan het inkomen van de koppeling?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik best wel een beetje spijt heb van mijn aankoop. De auto rijdt alsof hij constant overslaat.