Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Afgelopen zaterdag was het zover, na al een geruime tijd op zoek te zijn eindelijk een mooie R4 kunnen kopen. Al geruime tijd was ik op zoek naar een mooie en vooral onverprutste R4, dat blijkt nogal een uitdaging te zijn en aangeboden exemplaren zijn vaak snel weg.
Twee weken geleden richting Vlaardingen gereden naar garage De L’est en wat daar stond was precies wat ik zocht. Een Renault R4TL Savane uit 1990, eerste familie eigendom, aangetoond via map met papieren compleet met onderhoudsgeschiedenis door eigenaar bijgehouden, laag in de km’s (22000) en onverprutst.
Het gevoel was meteen goed en na een goede inspectie van de wagen was de deal snel gesloten. Zaterdag was het tijd om een tweede maal richting het westen af te reizen en de R4 mee naar zijn nieuwe thuis te nemen. Hier mag de wagen naast zijn landgenoot in de garage staan.
Tijdens de terugreis naar het zuiden des lands een goede indruk van de wagen kunnen krijgen. Tijdens het op lage snelheden rijden viel me op dat de wagen soms wat inhoud, nadere inspectie leert dat de Bougiekabels even oud zijn als de auto en voelen hard (bijna poreus) aan, dus worden vervangen. Wellicht kan de carburateur ook een ultrasoonbad gebruiken. De afdichtingen tussen deurklinken en plaatwerk moeten nieuuw want er zitten droogtescheuren in. Uitgebreide roest bescherming aanbrengen in alle holle ruimtes en onderzijde wagen. Kortweg, lekker prutsen.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Da’s een wel heeeeel gaaf exemplaar
Dat die er nog zijn, heel bijzonder.
En hij heeft nog wat fraais staan: een tweede neus ID, ook niet te versmaden
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Goed ding, veel plezier ervan. Persoonlijk zou ik een late 70’s of vroege 80’s willen, maar deze auto ziet er fantastisch uit.
Totaal aantal Berichten: 823
Geregistreerd: 13-05-2005
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
GE-WEL-DIG!!!!
Mijn vader reed vroeger voor zijn werk in Renaultjes. Eerst 6-jes, tot die er niet meer waren. Daarna 4-tjes: 18-76-TZ, 88-BR-28, 63-PF-16, DG-22-YB en BH-90-TD(deze zag ik enige tijd terug nog in Vlaardingen staan). Daarna kwam er een Corsa, zijn laatste auto van het werk.
Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Top, begin jaren 80, in mijn studentikoze periode heb ik nog een R4F6 op LPG gereden.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Gefeliciteerd met de uitbreiding van de Franse familie.
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Dank voor de leuke reacties. Inmiddels onderdelen besteld, hopelijk kan ik volgende week beginnen met schroeven.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Inmiddels weer een paar weken verder en eigenlijk maar weinig tijd voor de R4 gehad. Afgelopen week wel even een paar kleinigheden aangepakt. Ruitenwisserbladen vervangen was er daar een van. Vervolgens deed het knipperlicht niets meer, dit was door Jean Baptiste in Frankrijk uiterst slordig in elkaar gedrukt dat de pennetjes maar af en toe met het gloeilampje contact maakten. Nu weer zoals het hoort.
De oude bougiekabels waren zo hard dat ze niet meer buigbaar waren.
Meteen maar nieuwe rotor en verdelerkap, ook geen overbodige luxe. Contactpuntjes goed afgesteld. Als vrijdag weer tijd heb de dwell en de vervroeging controleren/afstellen. Daarna de carburateur in het ultrasoonbad en een revisiesetje monteren. Al ben ik wel aan het overwegen om een powerspark te monteren, heeft bijna uitsluitend goede recenties op de Cléon motor zoals gemonteerd in mij R4.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Totaal aantal Berichten: 1787
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Leuke R4
Veel plezier met de klusjes en punten op de “ i “ zetten !
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
De rubbers rond de deurklinken waren toch wel ver heen, tijd voor nieuwe rubber.
Het verschil moge duidelijk zijn.
Nu de binnenbekleding er toch aflag meteen even kunnen kijken of er iets van roestvorming in de felsnaden van de deur zat, niets!
Meteen conserveren!
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
lekker bezig! Conserveren: Dinitrol ML en afwerken met Dinitrol 1000 werkt vele malen beter dan de ML van Valvoline.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Thnx, voor de tip! Ik geloof dat ik nog ergens Dinitrol heb staan en anders bestellen.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Na het vervangen van de bougiekabels, rotor + kap en statisch stellen van de contactpunten was er nog steeds geen verbetering in de motorloop, dat vraagt om actie!
Eerst de carburateur in het ultrasoon bad laten dobberen en daarna de ontsteking eens echt goed afstellen.
Zenith 28 IF carburateurt eraf schroeven.
Ruim 30 jaar ellende eraf schrobben.
Genoeg troep erin in ieder geval.
En het bad in.
Daarna de boel terug gemeubeld afgesteld en vervolgens de dwell gecontroleerd….32 graden terwijl het tussen de
54 en 62 graden moet zijn.
Puntjes nogmaals gesteld op 0,45mm, was iets verlopen. Nogmaals controleren:
Niet goed, dus opnieuw. Puntjes op 0,40mm gezet:
Perfect.
Daarna de motor lekker warm laten draaien en de vervroeging gecontroleerd en afgesteld, deze stond iets te laat, nu keurig op 6 graden.
Nu zoals ze dat ze mooi zeggen, comme une horloge! Heerlijke motorloop en pakt goed op, ook bij lage toeren. Weer een klusje om van het lijstje af te strepen.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Mooi werk zeg, en wat een mooie onversleutelde auto! Fijn ook dat er mensen zijn die gaan voor contactpuntjes i.p.v. de makkelijke route met zo’n 123-ontsteking. Chapeau
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Dank! Ja ik heb een elektronische ontsteking in de eend maar denk dat deze er toch ook weer uitgaat. Persoonlijk vind ik dit leuker om te doen en hetbos origineel
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Laatst bij de bekende firma uit Perpignan een setje Gradulux besteld voor de R4. Wordt zelfs in de nostalgische kartonnen door geleverd en met een week levertijd voor Franse begrippen aardig snel te noemen.
Nu nog een verloren uurtje om het tussen het verbouwen door erin te beunen.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*