Hoever steekt dat stuk nog boven het motorblok uit?
Als dat nog iets is, zou ik er een, zonodig iets uitgeboorde moer omheen leggen, en van binnenuit vastlassen.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Als ik op de foto kijk, lijkt het onder het maaiveld afgebroken te zijn? Als het de foto in bericht 146 is. Dan zit ie diep, maar met een beetje geluk en durf, zou een poging met een superscherpe boor, beginnen met 5 a 6 mm uitboren een optie kunnen zijn. Eerst lekker centeren , dus een putje slaan met een centerpons die net iets kleiner is als het gat, dan heb je de meeste kans dat ie in het midden komt. En dan super relaxed een begin maken, goed smeren , niet droog boren, en rustig beginnen.
Als er andere methoden zijn, ook prima, maar deze weg zou ik proberen. Je hebt niks te verliezen, dus t proberen waard.
Even de draaddiameter opzoeken van de bout, en die benaderen zonder de wand te raken, en doorboren tot er alleen een paar draadgangen gelijk een mini helicoil overblijft, en die eruit peuteren, niet gaan hannessen met linksdraaiende tapeind uitdraaiers, als die afbreekt is het meteen over, die is keihard, en is uitboren geen optie meer.
Eerst de diepte van het draadgat opmeten, bij een vd andere gaten dan weet je hoe diep je kunt gaan.
Het is wel even zweten, maar het kán lukken succes !
Maar als het gezichts bedrog is, en de bout steekt er nog uit, dan is een flinke moer erop lassen de juiste weg, lekker heet stoken dan heb je de meeste kans.
airfryer=luchtbakker.
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
In bericht #142 staat dat hij het geprobeerd heeft met een linkse tap en dat die ook afgebroken is.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
dat is het probleem de linkse tap is afgebroken.het afgebroken deel ligt ongeveer 2a3 cm onder het maaiveld
het gat is ongeveer 15 mm net genoeg voor een kleine dop 10 met iets speling dus vandaar een M6 moer oplassen. moet eerst nog een hulpstukje maken om te centreren en vast te klemmen zodat het lassen gemakkelijker gaat.ik heb alleen een elektrisch lasapparaat met electroden va 2,5 mm. moertje ga ik iets uitboren.
Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.
Heel duidelijk ‘’ overheen gelezen’’ in de beste bedoelingen ! Dan is dat station reeds gepasseerd, maar mocht je alle geluk hebben dat de stomp vd uitdraaier loskomt ( rechts om ! ) dan heb je nog een kans.
Dit wordt dus micro chirurgie. Als je er een buisje in kunt krijgen, dat over de stomp schuiven , en dan met de elektrode inwendig proberen te lassen? dan zou je ( this is wishfull thinking ) de stomp eruit kunnen draaien.
airfryer=luchtbakker.
Hallo,
Wat jammer van de afgebroken kopbout. Nu is t bij mijn bx 16 tri ook voorgevallen, want de kop moest eraf en daar kwam aan t licht dat er verschillende diktes kopbouten met bussen e.d.. zijn gebruikt, dit veroorzaakte een motorstoring. Nu is er een peugot motor gebruikt.. Ook zijn alle zaken vervangen omdat t blok eruit lag. Volgende week is ie klaar. Er is dus hoop!
Ik wil toch proberen dit stukje eruit te krijgen, bij het losdraaien is de bout een halve cm losgekomen, maar er zat zoveel aluminium oxide boven het draadeind wat iets dikker is zodat er ahw een soort van hydroslot is ontstaan, dit heb ik helemaal verwijderd.
nu heb ik in het gat kruipolie gespoten, het niveau van de kruipolie daalt dus loopt het langs het schroefdraad naar beneden, het wordt nu toch koud weer dus dat wil ik maar eens een weekje volhouden.
Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.
Ok, gewoon niet opgeven, heb je foto’s?
airfryer=luchtbakker.
de foto’s
en zo moet het weer gaan worden.
Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.
Jaja die hadden we al gezien, maar van de huidige situatie, dus alléén de afgebroken bout / tapeinde uitdraaier, was benieuwd hoe e.e.a. er nu bijstaat?
airfryer=luchtbakker.
sorry was alweer vergeten zijn al blz verder, ik moet eerst een hulpstukje maken zodat het moertje gecentreerd en vastgehouden kan worden, dit moet ik nog uitvinden.als het zover is bericht ik wel weer, voorlopig te koud en te donker, als de zon schijnt zie ik maximaal wat ik doe en werkt wat prettiger, ik ben ook al de 70 gepasseerd en dat oude karkas van mij werkt ook niet meer optimaal.
Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.
Ik ben bezig geweest dat stukje eruit te krijgen. maar het is niet gelukt.heb er ongeveer 1 cm elektrisch op weten te lassen gat geboord en los proberen te krijgen met zowel l tap als speciaal uithaal gereedschap, ook warm stoken werkt niet.
ik ben nu bezig om de motor te demonteren, op mijn dooie gemak want het moet leuk blijven, de bx staat toch geschorst en ik heb alle tijd. als de motor eruit is en een trekhaak onder de andere auto dan ga ik op zoek naar een andere motor.
fotoś volgen nog.
Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.
zo, motor is eruit. nu nog een andere motor zoeken.
en het motortype plaatje.
Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.
Andere motor via clublid aangeschaft. klepspeling gecontroleerd, en onderdelen besteld. ondertussen de boel schoongemaakt.
Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.
Hopelijk rijdt de BX straks weer!