Ik wil de koelvloeistof gaan vervangen bij mijn zx aura 1.6i.
Ik heb het haynes boek erbij gepakt maar 1 ding is mij niet duidelijk.
Waar zit de “Cylinder block drain plug” precies ?
Er staat wel een fototje van de 1124 en 1360 cc modellen, maar niet van de 1580 cc XU5.
Dus ik kan die aftapplug niet vinden !
Waar moet ik zoeken ? Misschien dat iemand een fototje heeft.
Je kan ook het aftapkraantje onder aan de radiator opendraaien, draai alle ontluchtingsnippels open en je tapt bijna alles af.
ZX1.4i schreef:Je kan ook het aftapkraantje onder aan de radiator opendraaien, draai alle ontluchtingsnippels open en je tapt bijna alles af.
Dus ik hoef alleen bij de radiateur af te tappen ?
De cilinderblok hoeft dus niet te worden afgetapt ? Dat staat wel in de haynes manual.
Officieel wel, maar ik ben nog niemand tegengekomen die dat wel doet en via de radiator tap je toch bijna alles af.
gewoon de onderste slang van de radiateur verwijderen (slangeklem)
opvang bak eronder en klaar is kees….......
doe het bij iedere auto op deze manier daar die aftap kraantjes vaak vastzitten of verrot zijn als ze dan afbreken ben je nog verder van huis. bovendien moet je met die aftap kraantjes een geduldig mannetje zijn en dat ben ik in dit geval zeker niet.
ook/wel fff die radiateur dop eraf draaien….....
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Ik heb het ook op dezelfde manier gedaan. Lekker snel klaar
De aftapplug op het motorblok heb ik trouwens ook niet kunnen vinden bij mijn 1360.
Inderdaad, laagste grote slang aan radiateur kiezen. Mocht het aftapkraantje nog wel werken duurt ‘t enorm lang voordat de koelvloeistof eindelijk eens op is…
Ik ben geen voorstander van onnodig rommelen aan koelwaterslangen, zeker niet bij auto’s die al wat ouder zijn. Er is altijd een kans dat er breuken/scheuren ontstaan, aangezien de slangen ook al oud zijn en enigzins uitgedroogd. Helaas al 2 keer meegemaakt bij het loshalen van slangen, ik gebruik bij voorkeur het aftapkraantje.
ZX1.4i schreef:Ik ben geen voorstander van onnodig rommelen aan koelwaterslangen, zeker niet bij auto’s die al wat ouder zijn. Er is altijd een kans dat er breuken/scheuren ontstaan, aangezien de slangen ook al oud zijn en enigzins uitgedroogd. Helaas al 2 keer meegemaakt bij het loshalen van slangen, ik gebruik bij voorkeur het aftapkraantje.
Och; hetzelfde is ook van toepassing op die aftapkraantjes, zeker als ze van hardkunstof zijn o.i.d.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
ZX1.4i schreef:Ik ben geen voorstander van onnodig rommelen aan koelwaterslangen, zeker niet bij auto’s die al wat ouder zijn. Er is altijd een kans dat er breuken/scheuren ontstaan, aangezien de slangen ook al oud zijn en enigzins uitgedroogd. Helaas al 2 keer meegemaakt bij het loshalen van slangen, ik gebruik bij voorkeur het aftapkraantje.
das waar, mmaar ik het aftapkraantje er ook niet echt stevig uitzien, en het langzaam, maar over die slangen is waar
C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......