Sinds kort kookt mijn BX elke keer over. Na een aantal punten te zijn afgelopen, zijn we het spoor bijster.
We hebben het volgende geprobeerd:
- Temperatuursensor vervangen.
- Thermostaat vervangen.
- Fan vervangen.
- Daarnaast hebben we het systeem afgeperst. Bij alle ontluchtingsnippels kwam het water eruit. Er waren geen plekken waar water uitkwam, wat niet hoort.
- Vervolgens starten, temperatuur op laten lopen, bij 90 graden gaat de fan aan. De fan gaat een keer of 3 a 5 aan. Daarna loopt de temperatuur op naar 100 graden, gaat de fan niet aan en kookt hij over bij de vuldop.
Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? Is het een mogelijkheid dat de waterpomp kapot is? Of…?
En na het vernieuwen van de thermostaat het koelsysteem ontlucht ?
Afpersen doe je om te zien of er drukverlies optreedt en waar de kvs er uit komt, maar daarmee is het systeem niet ontlucht.
Inderdaad, lucht is de eerste verdachte. Volg de juiste procedure, want anders lukt het echt niet. succes.
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 27-09-2010
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Ik hoop natuurlijk dat het hier niet het geval is maar ik heb ooit ook zo’n probleem gehad.
Helaas betrof het toen een lekke koppakking waarbij de ontsnappende uitlaatgassen een luchtbel vormde in de radiateur en daardoor ook de fan niet meer aansloeg.
In dat geval kan je soms met geopende radiateurdop bij wat verhoogd toerental de uitlaatgassen omhoog zien borrelen uit de koelvloeistof…
Hij is ontlucht.
Kans op koppakking lijkt niet mogelijk, omdat hij op druk blijft tijdens het afpersen.
Zet de radiateurpers drukloos op de vulopening van de radiateur bij warme motor, breng de motor op 2500t/min en kijk of de druk zich stabiliseert op een vaste waarde of dat de druk continue blijft stijgen.
Blijft de druk continue stijgen moet je denken aan koppakking of gescheurde kop .
Ook aan de radiateuruitgang de temperatuur met de hand voelen, moet zo rond 30 - 40 graden zijn. Is de radiateur tamelijk koud wijst het op een gedeeltelijk verstopte radiateur of een luchtbel.
Totaal aantal Berichten: 10307
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
De verbranding van het mengsel oefent een veel hogere druk uit op de koppakking dan wat je met afpersen bereikt.
Het zegt dus eigenlijk niets over de staat van de koppakking.
Bij een garage laten snuffelen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Beste Jan.
Ik schrijf DRUKLOOS dwz niet op druk pompen,dus de wijzer staat op 0 van het pompje en daarna begint pas het meten van de (over)druk bij draaiende motor.
Ik het dit geschreven omdat ik denk, de beste man bedchikt over een koelsysteem tester ( pompje )
Ja, snuffelen gaat veel sneller evenals met een 4-gas uitlaatgestester het HC meten boven de radiateuropening of expansievat opening.
Totaal aantal Berichten: 1357
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
@sab.
Als ik een goede raad mag geven hoe ik het zou aanvliegen:
1- een CO2 tester gebruiken (snuffelen met de blauwe vloeistof die groen kleurt als het foute boel is) of er een gaslek is.
2- Afpersen (op druk) om te kijken of er een vloeistof lekkage is (heb je al gedaan)
3- de radiator doorspoelen om zeker te zijn van de doorstroming. Gruis is een klassiek issue.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn :smt039
Totaal aantal Berichten: 1357
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
@sab.
Sorry, dubbele post
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 10307
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
klever33 schreef:Beste Jan.
Ik schrijf DRUKLOOS dwz niet op druk pompen,dus de wijzer staat op 0 van het pompje en daarna begint pas het meten van de (over)druk bij draaiende motor.
Ik het dit geschreven omdat ik denk, de beste man beschikt over een koelsysteem tester ( pompje )
Ja, snuffelen gaat veel sneller evenals met een 4-gas uitlaatgestester het HC meten boven de radiateuropening of expansievat opening.
Ik gaf geen antwoord naar jou toe, maar naar Sab. Die zei namelijk dat het de koppakking niet kon zijn omdat er bij het
afpersen geen drukverlies was.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
ik denk dat je waterpomp kapot is, die schoepen kunnen afbreken of oxideren, dan pompt ie het water niet rond
Goede raad is voorraad
sab schreef:
- Vervolgens starten, temperatuur op laten lopen, bij 90 graden gaat de fan aan. De fan gaat een keer of 3 a 5 aan. Daarna loopt de temperatuur op naar 100 graden, gaat de fan niet aan en kookt hij over bij de vuldop.
Terug naar de TS:
Wat bedoel je: Als de temperatuur oploopt boven de 90 graden gaat je fan een keertje aan maar stopt er dan weer mee , waarna de temperatuur verder oploopt zonder dat de fan aanslaat ?
ALs ik dat goed begrijp dan werktod je fan niet goed of de aansturing van de fan.
Fan: Trek de stekker los en kijk of die een minuut blijft lopen ? Zou kunnen zijn dat decaan motor vastloopt na even lopen.
Aansturing: Dat werkt met een temperatuur schakelaar en een relais. Zoek maar even it waar die zitten en controleer / vervang ze ?
To err is human, not to err is divine.
Maak een ‘‘override’’ systeem, en let op de meter, als ie warm wordt de fan aanzetten, als ie dan afkoelt, en daar kun je even mee spelen, dan weet je waar je verder moet zoeken.
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud