71er Bleu Thasos uit Mantova
VitamineC
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 133
Geregistreerd: 02-10-2009

- GS/GSA Special
Gepost: 05 mei 2024 11:24 PM

Naar aanleiding van een leuke ontmoeting met een paar CIFO leden op Citro-Classica hierbij een stukje over mijn Italiaanse schuurvondst GS. Om de auto rijdbaar te maken heb ik dankbaar gebruik gemaakt van allerlei hulp vanuit de GS/GSA Vereniging, maar ook op CIFO vond ik waardevolle tips van mensen die vaak jaren geleden met dezelfde uitdagingen hadden geworsteld waar ik nu tegenaan liep. 

Het is een GS Club van februari 1971, kleur Bleu Thasos, jarenlang gebruikt en in 1994 weggezet na een dashboardbrand. De GS heeft wat kleine schades maar zit na 53 jaar nog mooi in de lak en is overal hard. Toen ik de auto in Okt 2022 kocht was het idee om hem snel rijdbaar te maken en dan rijdend verder te perfectioneren. Ik hoopte zo mijn zelfredzaamheid op gebied van GS/GSA te vergroten en op termijn een mooie rijdende ‘erbij‘ GS te hebben. Er bleken wat wel wat meer reparaties nodig dan ik verwacht had. Zie plan versus uitgevoerde werkzaamheden. 

Plan:
1/ schoonmaken en geboorte acte opvragen
2/ draadboom repareren en testen
3/ huilen
4/ doorgaan tot t elektrisch werkt
5/ distributie, motor
6/ remmen
7/ vering
8/ rijvaardig maken
9/ langs de RDW
10/ puntjes op de i
 
Uitgevoerde werkzaamheden
Motor & Transmissie
• cilinders gehoond, zuigerveren vervangen
• nokkenas keerringen vervangen
• uitlaatspruitstuk aansluitingen gerepareerd
• spanrollen (tot 3/72) uitgewisseld voor verbeterd type
• olieretourpijpen vervangen en viton ringen gemonteerd
• in en uitlaatpakkingen vervangen
• olie en oliefilter en oliekoeler vervangen
• prise-as glijlager en keerring vervangen
• koelbeplating ontroest en gespoten
• versnellingsbakolie ververst
• tellerkabel + pakking vervangen

Remmen
• alle remcilinder dichtingen en stofringen vervangen
• alle remblokken vervangen, ook handrem
• remzuigers voor vervangen
Hydraulisch systeem
• 5 nieuwe veerbollen
• Leidingen en vat gespoeld en voorzien van verse LHM
• Pomp aanvoerslang vervangen en T-mof vervangen
• bij alle werkzaamheden aan remsysteem en vering ook leidingrubbers vervangen
Electrische installatie
• Bedrading hersteld
• Accu, contactpunten, condensator, bobine, bougiekabels, bougies vervangen
Carrosserie
• krassen en steenslagschade ontroest en gelakt met 2K lak
• Keienvanger gaatje dichtgelast en gelakt met 2K lak
• Holle delen geconserveerd met RX5 en RX7
• Ruitenwissers en spiegel hersteld

Wielophangoing en Subframes
• Veerweg eindstoppen vervangen rondom
• 5 new old stock velgen en nieuwe Michelin banden
Branstofsysteem & Uitlaat
• Tank gespoeld en gelakt
• Brandstofleidingen gespoeld en tankontluchting hersteld
• Middenpijp en einddemper vervangen

Interieur
Gereinigd, sloten en stoelverstelling gangbaar gemaakt

Belevenissen
Inmiddels gekeurd, enigszins afgesteld en legaal zo n 200km gereden.

Hans

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7790
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 06 mei 2024 08:28 AM
  [ # 1 ]

Mooi! Ben benieuwd of dit voldoende peer pressure biedt voor MiGS om zijn topic weer eens bij te werken.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
VitamineC
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 133
Geregistreerd: 02-10-2009

- GS/GSA Special
Gepost: 06 mei 2024 08:09 PM
  [ # 2 ]

met foto om - MiGS nog een beetje aan te moedigen Smile

Afbeelding Bijlagen
Knipsel2.PNG
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Hans

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook