Naar aanleiding van een leuke ontmoeting met een paar CIFO leden op Citro-Classica hierbij een stukje over mijn Italiaanse schuurvondst GS. Om de auto rijdbaar te maken heb ik dankbaar gebruik gemaakt van allerlei hulp vanuit de GS/GSA Vereniging, maar ook op CIFO vond ik waardevolle tips van mensen die vaak jaren geleden met dezelfde uitdagingen hadden geworsteld waar ik nu tegenaan liep.
Het is een GS Club van februari 1971, kleur Bleu Thasos, jarenlang gebruikt en in 1994 weggezet na een dashboardbrand. De GS heeft wat kleine schades maar zit na 53 jaar nog mooi in de lak en is overal hard. Toen ik de auto in Okt 2022 kocht was het idee om hem snel rijdbaar te maken en dan rijdend verder te perfectioneren. Ik hoopte zo mijn zelfredzaamheid op gebied van GS/GSA te vergroten en op termijn een mooie rijdende ‘erbij‘ GS te hebben. Er bleken wat wel wat meer reparaties nodig dan ik verwacht had. Zie plan versus uitgevoerde werkzaamheden.
Plan:
1/ schoonmaken en geboorte acte opvragen
2/ draadboom repareren en testen
3/ huilen
4/ doorgaan tot t elektrisch werkt
5/ distributie, motor
6/ remmen
7/ vering
8/ rijvaardig maken
9/ langs de RDW
10/ puntjes op de i
Uitgevoerde werkzaamheden
Motor & Transmissie
• cilinders gehoond, zuigerveren vervangen
• nokkenas keerringen vervangen
• uitlaatspruitstuk aansluitingen gerepareerd
• spanrollen (tot 3/72) uitgewisseld voor verbeterd type
• olieretourpijpen vervangen en viton ringen gemonteerd
• in en uitlaatpakkingen vervangen
• olie en oliefilter en oliekoeler vervangen
• prise-as glijlager en keerring vervangen
• koelbeplating ontroest en gespoten
• versnellingsbakolie ververst
• tellerkabel + pakking vervangen
Remmen
• alle remcilinder dichtingen en stofringen vervangen
• alle remblokken vervangen, ook handrem
• remzuigers voor vervangen
Hydraulisch systeem
• 5 nieuwe veerbollen
• Leidingen en vat gespoeld en voorzien van verse LHM
• Pomp aanvoerslang vervangen en T-mof vervangen
• bij alle werkzaamheden aan remsysteem en vering ook leidingrubbers vervangen
Electrische installatie
• Bedrading hersteld
• Accu, contactpunten, condensator, bobine, bougiekabels, bougies vervangen
Carrosserie
• krassen en steenslagschade ontroest en gelakt met 2K lak
• Keienvanger gaatje dichtgelast en gelakt met 2K lak
• Holle delen geconserveerd met RX5 en RX7
• Ruitenwissers en spiegel hersteld
Wielophangoing en Subframes
• Veerweg eindstoppen vervangen rondom
• 5 new old stock velgen en nieuwe Michelin banden
Branstofsysteem & Uitlaat
• Tank gespoeld en gelakt
• Brandstofleidingen gespoeld en tankontluchting hersteld
• Middenpijp en einddemper vervangen
Interieur
Gereinigd, sloten en stoelverstelling gangbaar gemaakt
Belevenissen
Inmiddels gekeurd, enigszins afgesteld en legaal zo n 200km gereden.
Hans
Totaal aantal Berichten: 7790
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Mooi! Ben benieuwd of dit voldoende peer pressure biedt voor MiGS om zijn topic weer eens bij te werken.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!