Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Mijn bobine wordt erg warm: de bovenkant kun je je vinger maar net een tijdje tegenaan houden, de onderkant is iets koeler.
Vorige bobine (Bosch Blue coil van maand oud) werd zo heet dat auto met warm weer en lange rit slecht ging lopen op LPG en zelfs niet meer wilde starten op LPG, waardoor ik dacht dat LPG op was. Starten op benzine lukte wel goed.
Ik heb gisteren een 123 blue bobine geplaatst (volgens 123 beter dan de Bosch blue coil), maar die nieuwe bobine wordt ook weer erg warm.
Gemeten na rit van van 15 minuten (ca. 12 km) bij 14 graden buiten is onderkant bobine 52 graden, bovenkant 60 graden. Op benzine gereden.
Is dit normaal?
Ik ben bang dat ik deze bobine weer ga oververhitten bij warm weer en lange ritten…
Ik heb 123-ontsteking (uit 2009), DS21 carburateur en rij meestal op LPG.
Hydro
Elle va comme les pompiers!
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik denk dat dit niet exceptioneel is. Bij een 123 hoort een bobine met lage primaire weerstand. Je zou die kunnen meten om te weten of er geen kleine kortsluiting in dat circuit zit. Verder wordt het natuurlijk behoorlijk warm onder de kap, ook bij 14 graden buiten.
Ik had destijds in mijn SM een 123 die niet goed was. Daar zou na 15 jaar ook een oorzaak kunnen liggen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Weerstand nieuwe bobine 3.0 Ohm, afgekoeld.
Spanning op + bobine is 14.8 bij stationair draaiende warme motor.
Ik zal nog eens bij hoger toerental meten.
De 1 maard oude gebruikte Bosch Blue Coil heeft nu 3.2 Ohm koud.
Ik zit ook aan oude 123 te denken als mogelijke oorzaak.
Misschien dat die te lang de stroom door bobine laat lopen?
Hydro
Elle va comme les pompiers!
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
de 123 onderbreekt de stroom juist. Contactpunten niet… Bobines worden warm maar mogen niet loeiheet worden.
Er zit neem ik aan geen voorschakelweerstand meer voor toch?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Nee, geen voor schakel weerstand.
Ja ik weet dat 123 de stoom onderbreekt als motor niet loopt.
Zowiezo zet ik contact uit om motor te stoppen en laat het contact daarna niet onnodig aan staan.
Ik bedoelde dat de stoom die de oude 123 door de bobine stuurt om die op te laden misschien te groot of te lang is.
Ik heb lang geleden eens een dwell meter aan de 123 ignition gehangen en zag toen dat de dwell-hoek tussen twee waarden heen en weer sprong. Misschien dat de “contact-hoek” van de 123 erg groot is, al weet ik niet goed of je dit zo mag vergelijken met een conventionele verdeler.
Hydro
Elle va comme les pompiers!
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Ander puntje van aandacht:
De donker groene draad van mijn LPG gas toevoer afslag relais zit op de min van de bobine.
Zo checkt het LPG systeem of de motor loopt. Maar de (kleine?) stuurstoom van dat relais loopt ook door de 123 verdeler. Ik weet niet of dat de werking van de 123 verstoord?
Als de 123 de stroomsterkte meet die van de bobine komt, dan is dat dus eigenlijk een iets te hoge waarde (= bobine stroom + stuurstoom relais). Maakt dat uit?
Voor het moment heb ik die donker groene draad maar even los gehaald.
Eerst op benzine testen of het goed gaat met de bobine.
Als dat goed gaat, later ook op LPG testen.
Hydro
Elle va comme les pompiers!
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Voor zover ik weet is een weerstand van 3 ohm nogal hoog in combinatie met een 123.
Ik dacht dat ongeveer 2 werd aangeraden door 123.
Wat betreft het relais: Als in serie staat met de bobine wordt de totale weerstand groter en gaat er dus een kleinere stroom naar de 123 dan de bedoeling is. Als het parallel staat maakt het wat dat betreft niet veel uit, maar dan gaat er wel een grotere stroom door je bobine dam alleen met de 123 en wordt hij dus warmer.
Maar Boogaard is meer thuis in deze materie.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
je kan de groene draad ook even een keer of 10 om de hoogspanningskabel wikkelen.
Dan trekt ie geen stroom van de bobine.
Op de site van 123 geven ze aan welke bobine er bij hoort. 2 ohm levert meer stroom op door de bobine.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Probleem is juist dat bobine erg warm wordt. Nu net een ritje met 18 graden buiten en bovenkant bobine is 65°.
Ik wil dus juist minder stroom door mijn bobine…
Dit is met groene draad los gekoppeld.
Dat LPG afslag relais doet nu dus even niet mee.
Hydro
Elle va comme les pompiers!
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als de bobine echt 3 ohm is kan het niet te heet worden omdat er teveel stroom doorheen gaat. Aangeraden wordt door 123 2 ohm. Er zou dus juist meer stroom doorheen moeten. Ik weet verder echt niet hoe heet zo’n ding mag worden in bedrijf.
Ik weet wel dat we een keer de bobine van een sm hebben laten ontploffen omdat we de spanning bij testen van ontstekingen waren vergeten er af te halen toen we gingen lunchen. Ik weet niet of Joris daarbij was.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Enige tijd geleden, een jaar of twee, zijn er kwalijk slechte blauwe bosch bobines op de markt gekomen. Deze zijn gefrabriceerd Brazilië. Hopeloos onbetrouwbaar. Als jij er ook zo een hebt kan dat de oorzaak zijn. Het zijn aluminium-kleurige blauwe bosch, met opschrift “Made in Brasil”.
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Zo een blauwe Bosch made in Brazil is het inderdaad.
Die zou best een jaar of 2 op de plank kunnen hebben gelegen bij de garage waar ik deze kocht.
Dat zou kunnen verklaren waarom motor met flink warme bobine slecht ging lopen op LPG na een tijd rijden.
Dat geeft hoop dat de nieuwe blauwe bobine van 123 het langer volhoudt dan die Bosch uit Brazil.
Ik ga stap voor stap proberen.
Eerst maar eens wat langere ritten met warm weer op benzine.
Als dat goed gaat, dan weer op LPG proberen.
Bedankt.
Hydro
Elle va comme les pompiers!
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Van de blauwe van 123 weet je in ieder geval dat hij afgestemd is op een 123 ontsteking.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
bogaard77 schreef:de 123 onderbreekt de stroom juist. Contactpunten niet… Bobines worden warm maar mogen niet loeiheet worden.
Er zit neem ik aan geen voorschakelweerstand meer voor toch?
Bij contactpunten krijgt de bobine spanning via het contactslot en massa via de contactpuntjes. Het effect verschilt niet, alleen wordt de kring via de andere kant gesloten.
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ja, maar als je zonder dat de motor draait het contact aanlaat en de puntjes gesloten zijn blijft er dus continu een stroom lopen en wordt de bobine te heet.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Heb je helemaal gelijk mee Jan.