Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Han S schreef:bogaard77 schreef:de 123 onderbreekt de stroom juist. Contactpunten niet… Bobines worden warm maar mogen niet loeiheet worden.
Er zit neem ik aan geen voorschakelweerstand meer voor toch?Bij contactpunten krijgt de bobine spanning via het contactslot en massa via de contactpuntjes. Het effect verschilt niet, alleen wordt de kring via de andere kant gesloten.
Wat jan zegt dus. En de 123 schakelt ook naar massa.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Goed, even terug naar de vraag van de TS. Oorzaak hete bobine.
Heb je de laadspanning gemeten? Hoeveel volt spanning heb je op de pluskant van de bobine bij 3000 toeren? En hoeveel bij 3000 toeren met licht en ruitenwissers aan?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Hydro schreef:
Spanning op + bobine is 14.8 bij stationair draaiende warme motor.
Ik zal nog eens bij hoger toerental meten.
Ik vind 14,8 veel te hoog. zelf reed ik met 13,8 vooral langere stukken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De 123 heeft een overspanningsbeveiliging die bij 15,0 volt de boel uitschakelt. Na enige tijd wachten werkt het dan weer. Ik heb met mijn jaguar onwijs gezeik gehad, 100% vergelijkbare ellende als hier beschreven. De boordspanning moet echt onder de zeg 14,5 volt blijven anders werkt het niet. Heb je een spanning die nu al 14,8 is dan weet je zeker dat je ook pieken hebt van boven de 15.
Ik heb er een nieuwe dynamo ingezet, daarmee was m’n probleem opgelost.
Lees hier:
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/242169/P360
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat was me door de siscussie ontschoten. Maar nu je het zegt, toen ik 14,8 zag dacht ikm gelijk nou….best wel veel.
Dat de 123 dan afschakelt wist ik niet.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Bedankt voor oppikken originele discussie.
Ik heb afgelopen dagen de Pressé gereden, vandaar dat ik de afgelopen dagen offline was.
Het hete bobine probleem kwam kort voor de Pressé aan het licht, dus ik maakte me wel wat zorgen of het goed zou gaan…
De 123 Blue Coil bobine is het blijven doen. Zowel op benzine als op LPG. Maar ook die bobine wordt flink heet.
De motor blijft nu wel lopen op LPG met de hete 123 bobine, maar valt snel uit bij optrekken vanuit stilstand.
Ook lijkt er bij rijden op snelweg regelmatig een soort hikje in de motor loop te zitten. Het voelt dan een beetje alsof de koppeling heel kort even slipt, maar misschien heeft dit allemaal met hetzelfde probleem te maken: het kort uitvallen van de 123 verdeler.
Ik heb niet kunnen constateren dat de koppeling daadwerkelijk slipt, al moet ik dat nog eens goed testen met een losse toerenteller (heb ik niet op mijn 2de dashbord). Vrije slag koppeling halfautomaat tijdens Pressé nog gecontroleerd.
Vorige week voor vertrek de spanning op de plus van bobine gemeten, die was 15,1 V bij hoger toerental, zeg 1500 tpm (tpm niet gemeten). Dat was zonder extra verbruikers er bij.
En het LPG gastoevoer afslag relais was dus los gekoppeld.
Ik zal spanning eind deze week nog eens meten bij 3000 tpm, met en zonder extra verbruikers aan, maar zo te lezen is huidige spanning aan de hoge kant. Dan moet ik die op mijn mechanische spanningsregelaar een beetje gaan terug regelen, naar onder de 14,5 V, zoals Waterman adviseert.
Wordt vervolgd…
Hydro
Elle va comme les pompiers!
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Hydro schreef:
De motor blijft nu wel lopen op LPG met de hete 123 bobine, maar valt snel uit bij optrekken vanuit stilstand.
Ook lijkt er bij rijden op snelweg regelmatig een soort hikje in de motor loop te zitten. Het voelt dan een beetje alsof de koppeling heel kort even slipt, maar misschien heeft dit allemaal met hetzelfde probleem te maken: het kort uitvallen van de 123 verdeler.
……
Vorige week voor vertrek de spanning op de plus van bobine gemeten, die was 15,1 V bij hoger toerental, zeg 1500 tpm (tpm niet gemeten)..
Precies wat ik met m’n Jaguar heb gehad. Bij het optrekken vanuit stilstand komt de spanning kort boven de 15 volt en BAM de 123 schakelt even uit, en weer aan. Schroef de Spanning terug naar 14,4 volt maximaal zonder verbruikers. Of monteer een moderne dynamo met een ingebouwde spanningsregelaar.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Ga ik doen.
Bedankt voor de tip!
Hydro
Elle va comme les pompiers!
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik zou nog lager gaan bij 3000 rpm. Iets van 14 of 14,2 is meer dan zat.
Zoals gezegd reed ik met 13,8 volt. daardoor gaat de accu veel langer mee. Als je veel langere stukken rijdt wordt de accu ook bij die spanning vol genoeg. De mechanische regelaars van Paris rhone zijn echt heel mooi af te regelen. Beter dan de ducelliers.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
@Boog: wat jij schrijft klopt voor de ouderwetse lood/lood accu’s. Maar de moderne accu’s zijn lood/calcium en die moet je met beduidend hogere spanningen laden dan 13,8. Voor een Lood/Calcium accu, die dus voor een DS geschikt is, laad je best met rond de 14,2-14,4 volt. Let op, er bestaan ook calcium/calcium accu’s. Als je een calcium/calcium accu hebt moeten deze permanent met 14,4 volt geladen worden en wordt er door de computer een cyclus bedacht waarbij eens in de zoveel tijd met 15 volt geladen wordt om de platen schoon te branden.
Dus: tenzij je een antieke lood/lood accu hebt laden met 14,4 volt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ok. Een calcium/calcium moet je dus NIET in een Ds hebben.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Klopt.
Resumerend:
Lood/lood: prima, kan ook met lagere laadspanningen van 13,5 tot 14v (bv gelijkstroomdynamo)
Lood/calcium: kan, mits goede dynamo en laadspanning van rond de 14,4 volt
Calcium/Calcium: voor moderne auto’s met computergestuurde laadspanning, niet voor klassiekers.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Even een toevoeging met betrekking tot het al dan niet aanzetten van verbruikers, aanzetten heeft niet noodzakelijk te betekenen dat de spanning lager wordt, aangezien de spanningsregelaar niet lineair werkt kun je net op het punt zitten dat de spanningsregelaar een tandje bijzet en de spanning dus hoger wordt met ingeschakelde extra verbruikers.
Meten is weten, ik heb het probleem ook en heb een paar maanden met een voltmeter op de 123 gereden die ik op het dashbord in de telefoonhouder had zitten. lampen uit, 14,4 - 14,6 V lampen aan 14,6 - 14,8 V 123 tript op 14,75 V
Niels
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Ik heb een Varta 70Ah Blue Dynamic accu.
“Zilver-calcium technologie” lees ik.
Hydro
Elle va comme les pompiers!
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Das een prima accu voor een oudere auto. Ik heb die ook vaak gebruikt. Wel laden met 14,4 volt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste