Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Ik ga spanningsregelaar op 14.4 V max afstellen.
Verhaal over Waterman’s Jag met 15,3 V op 123 ontsteking nu ook gelezen. Is herkenbaar.
Paar andere punten uit deze thread nog even aanstippen:
* Ik heb begrepen dat volgens 123 iedere bobine met tussen 1,5 en 3 Ohm weerstand geschikt is
voor 123-verdeler;
* Het LPG gastoevoer afslag relais staat parallel met de bobine, zie diagram hieronder;
* Bobine wordt heet met draaiende motor. Heeft dus niets te maken met contact aan laten staan.
En met 123 zou contact aan laten staan sowieso geen probleem moeten zijn;
* Ik vermoed nu dat bobine zo heet wordt omdat de spanning over de bobine simpelweg
te hoog is: 14,8 V stationair, 15,1 V of meer bij hogere toerentallen.
Lagere spanning—> lagere stroom primaire spoel—> minder warmteontwikkeling.
Diagram LPG relais over bobine
contact—(+ bobine -)—“contactpuntje”—massa
| |
| | <—groene draad
| |
LPG_relais
|
V
LPG_toevoer_afsluiter
Contact aan zet + op de bobine.
“contactpuntje” (van 123 of mechanische verdeler) schakelt - van bobine aan massa—> stroom door bobine.
De stroomsterkte wordt bepaald door Ohmse weerstand plus impedantie primaire spoel bobine.
Als contactpuntje stroom verbreekt valt magneetveld weg en secondaire spoel bobine geeft hoogspanning—> vonk
LPG relais wordt bekrachtigd als - van bobine via contactpuntje aan massa geschakeld is.
LPG_relais opent dan de LPG toevoer.
Bij draaiend motor is onderbreking van massa contact door contactpuntje zo kort dat het LPG_relais niet verbroken wordt en de LPG toevoer gewoon open blijft staan.
De 123-verdeler “ziet” dus de stroom van bobine plus LPG_relais.
Bedenk me nu dat stroomsterkte die door spoel van LPG relais loopt waarschijnlijk heel klein is vergeleken met de stoomsterkte door de bobine.
Dan hoef ik me daar niet zoveel zorgen over te maken dat het de werking van de 123 beïnvloed.
Hydro
Elle va comme les pompiers!
Wat ik me afvraag: is het mogelijk om een zener diode toe te passen? Op de oude engelse motorfietsen zie je wel eens een zener diode op een koelplaat en die zet een te hoge spanning om in warmte, maar de spanning wordt nooit hoger als de diode toelaat.
Als je die nou voor de 123 hangt, is dat een optie?
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Spanningsregelaar lager afstellen lijkt me toch de betere oplossing: dan daalt ook de spanning over de bobine en de accu laad spanning.
Hydro
Elle va comme les pompiers!
Ik zou eerst de massa van de spanningsregelaar ( en de dynamo) en het spanningsverlies van de “meetaansluiting”, meestal “bob” genaamd op de spanningsregelaar controleren. Al vaak gezien dat de massa geen draad had en bijna 1 volt hoger was en dat op de bob aansluiting 1-2 volt minder stond dan de accu had ( zonder dat de motor draait). Dan regelt de spanningsregelaar met foute input en geeft dan te veel spanning om dat te corrigeren.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja . Ik had op Bob een plus van de accu die door een relais geschakeld werd. Meer zuivere accuspanning.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik zou die ouwe mechanische meuk lekker dumpen en er een wisselstroomdynamo met ingebouwde regelaar in zetten
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Hydro schreef:Spanningsregelaar lager afstellen lijkt me toch de betere oplossing: dan daalt ook de spanning over de bobine en de accu laad spanning.
En je koplampen gaan langer mee.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Citroensmgz schreef:Ik zou eerst de massa van de spanningsregelaar ( en de dynamo) en het spanningsverlies van de “meetaansluiting”, meestal “bob” genaamd op de spanningsregelaar controleren. Al vaak gezien dat de massa geen draad had en bijna 1 volt hoger was en dat op de bob aansluiting 1-2 volt minder stond dan de accu had ( zonder dat de motor draait). Dan regelt de spanningsregelaar met foute input en geeft dan te veel spanning om dat te corrigeren.
Zal ik checken.
Maar ik heb aparte massa draad van spanningsregelaar naar chassis, dus zou goed moeten gaan…
Goed idee om op een paar punten in het circuit de spanning te checken.
Vrijdag aan de slag.
Hydro
Elle va comme les pompiers!
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Mijn Paris-Rhone spanningsregelaar afgeregeld door moertje dat veerspanning bepaald ongeveer een halve slag losser te zetten.
Voltages nu, gemeten op de accu:
Bij verhoogd stationair (BVH): 13,7 ~ 13,9 V.
Met groot licht, verstralers aan en ruitenwissers maximaal aan zakt spanning naar 12,5 V
Bij 3000 tpm: 14,4 V
Met alles aan zakt het naar 13,8 V
De spanning op massa van regelaar was maar 0,01 V hoger dan op min-pool van accu.
Op de + van bobine is de spanning 0,26 V lager dan op +pool van accu.
De voltages die ik in eerdere posts noemde: 14,8 V stationair, 15,1 V waren op de bobine naar massa chassis, dus spanning op accu zal nog 0,26 V hoger geweest zijn.
Resultaat: motor trekt met veel meer souplesse op vanuit stilstand.
Hiervoor viel de motor heel makkelijk uit als je iets teveel gas gaf. Vooral met achteruit inparkeren viel de motor vaak uit. Dat lijkt nu een stuk beter, maar nog niet helemaal perfect.
Bobine blijft erg warm worden helaas. Misschien iets minder warm dan vroeger, maar toch.
Heb het idee dat motor daardoor op LPG minder snel aan slaat en makkelijker afslaat.
Het hikje op snelheid is nu afwezig.
Moet het nog wel eens controleren met lange snelweg rit met warm weer, want dan werd het pas echt merkbaar.
Maar heb de indruk en hoop dat het zal wegblijven.
Dus blij met tip van Waterman en met deze verbetering.
Hydro
Elle va comme les pompiers!
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Hartstikke mooi!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste