1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
BX met een hydraulisch probleem
Reisvlieg
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 61
Geregistreerd: 20-06-2018

Gepost: 19 mei 2024 11:48 PM

Goedenavond,

Ik heb een BX op het oog die niet omhoog komt. Heeft erg lang stilgestaan. Had een geknapte HD-leiding. Iemand is er mee bezig geweest maar de mogelijkheid bestaat dat er een leiding verkeerd-om zit.

Mogelijk zitten enkele leidingen verkeerd gemonteerd (is mij verteld) of mogelijk is de hoogteregelaar defect.

Ik heb geen ervaring met het hydraulisch systeem en schema van de BX. Een aantal vragen:

1) Is het redelijk te doen om de auto aan de achterkant op te krikken, op bokken te plaatsen en dat je dan nog wat van het leidingwerk kunt zien/ aan kunt doen? Ik las op onderstaande site dat je in sommige gevallen het subframe moet laten zakken, maar om te controleren of eea goed gemonteerd zit; kan je dat dan beoordelen? en de hoogteregelaar vervangen in deze toestand, is dat te doen?

2) Zie dit schema: https://www.citroenbx.nl/bx/techniek/Onderhoud-4d.html
  Er gaan dus 4 leidingen van blok 12 naar achteren?

3)  Is onderdeel 12 is de remservo, of is dat 11? Waarom gaat er vanaf onderdeel 12 een leiding (3) (indirect, naar dat 4 punts verdeelstukje) naar de hoogteregelaar?

4) klopt het dat leiding(1) een retourleiding is, en is deze ondanks dat van staal? Of gaan er 4 hogedruk-leidingen naar achteren?

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties!

Er zijn vast nog veel meer vragen, maar dit maar even om een begin te maken.

Mvg, Reisvlieg

Profiel  
 
bibberkip
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 610
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 20 mei 2024 09:30 AM
  [ # 1 ]

Dus je schrijft dat er één? lekke leiding was? Of meerdere?  Volgens mij moet je éérst gaan kijken wat er loos is, maar als er iemand ‘‘onkundig’’ mee bezig is geweest, dan kijk goed uit, en zorg dat je wel wéét wat je doet.

Het hele systeem is eigenlijk niet moeilijk ; rechttoe rechtaan sleutelen, schoon werken ! rubbertjes vervangen ( als je geen originele hebt is omdraaien een optie ) ( jaja, niet iedereen vindt dit goede raad ) maar erg moeilijk is het geheel niet.

Opkrikken kan zeker, ondersteunen met bokken is een must. Retourleidingen zijn meestal van plastic en zelden stuk. Hou even het bouwjaar in de gaten, volgens mij zit er een kantelpunt in 1988-1989, toen zijn de leidingen verbeterd ivm anti roest bescherming. Dus van af dat bouwjaar verwacht je minder ellende. Gebruik GOED gereedschap, ivm ronddraaien van de wartels, een open ringsleutel is een pré ( 6-kant ) .

Volgens mij kun je dit zelf als je gestructureerd te werk gaat. 

Succes !

niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud

Profiel  
 
Reisvlieg
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 61
Geregistreerd: 20-06-2018

Gepost: 20 mei 2024 10:17 AM
  [ # 2 ]

Oké bedankt!

Het bouwjaar is 1987.

Ik heb nog geen brug tot mijn beschikking, daarom mijn belangrijkste vraag of er een beetje aan het systeem te werken is als je de auto aan de achterkant opkrikt. Moet je eerst nog toeren uithalen zoals brandstoftank verwijderen en uitlaat en dat soort grappen?

Waar kun je het beste aan de achterzijde bokken plaatsen? onder de draaipunten van de Adals bijvoorbeeld?

En die rubbertjes, kan je die ergens goedkoop nieuw krijgen?

Fijne pinksteren. Smile

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7310
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 20 mei 2024 10:31 AM
  [ # 3 ]

1 is het lhm reservoir met al zijn retour lhm aansluitingen en met de dikke aanzuigleiding naar de pomp. alle leidingen vanaf/naar 1 zijn rubberen of PA/PU (bestendige lhm) leidingen.

er gaan 4 lhm leidingen naar achteren en 2 retour naar het reservoir

In de volgende link vind je ook een link naar een BX-parts link. Kan het niet copieren ......

It’s 107 pages long but covers the lot.

https://www.aussiefrogs.com/forum/index.php?threads/bx-parts-list.27450/

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 20 mei 2024 10:46 AM
  [ # 4 ]

Er gaan 2 leidingen onder druk naar achter, namelijk de voeding naar de achterste hoogteregelaar en de voeding naar de achterremmen vanaf de remservo.
Vanuit het veersysteem achter gaat 1 leiding onder druk terug naar voor, naar de remservo.
De 4de stalen leiding is de retour van de hoogteregelaar achter, bij het subframe voor gaat deze over in rubberen slang.
De achterremmen worden gevoed uit het veersysteem achter, vandaar dat de leidingen heen en weer lopen.
Op die manier zijn de achterremmen belastingafhankelijk gemaakt.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 20 mei 2024 10:53 AM
  [ # 5 ]
Reisvlieg schreef:

…mijn belangrijkste vraag of er een beetje aan het systeem te werken is als je de auto aan de achterkant opkrikt. Moet je eerst nog toeren uithalen zoals brandstoftank verwijderen en uitlaat en dat soort grappen?

Als je leidingen moet vervangen dan moet het subframe er eigenlijk onderuit. Het kan wel door het wat te laten zakken, maar dat is eigenlijk niet lekker werken. Uitlaat etc moet er dan sowieso onder uit. Leidingen vervangen zonder brug is gewoon een ongelofelijke kutklus waar ik zelf niet meer aan zou beginnen. 

Bezint eer ge begint is hier het adagium van de dag.

 

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 20 mei 2024 12:12 PM
  [ # 6 ]

12 is inderdaad de remservo en 11 is de veiligheidsklep.
Die leiding nr 1 is de retourleiding van de hoogteregelaar, die zijn altijd van staal. Lekleidingen zijn altijd van kunststof.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Jaaps
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 625
Geregistreerd: 19-10-2006

- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Gepost: 20 mei 2024 03:48 PM
  [ # 7 ]

Ik heb t bij mijn xm gedaan zonder brug. Weliswaar subframe er onderuit. Maar kan dat niemand aanraden.
Groene haren. Handen kapot en allerlei ellende meer

Profiel  
 
Reisvlieg
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 61
Geregistreerd: 20-06-2018

Gepost: 20 mei 2024 10:49 PM
  [ # 8 ]

Oké duidelijk, Jaaps en Waterman. En iedereen voor de inhoudelijke tips.

Ja, inderdaad, groots sleutelen met de auto op de krik is inderdaad een crime.

In het geval de leidingen goed zijn gemonteerd: komt het vaak voor dat het niet omhoog komen van de achterkant aan de hoogteregelaar ligt? Vervuild van binnen? Vast?

Ik las iets met gangbaar maken, kan dat helpen?

Enneh, die hoogtepook in het interieur, is die mechanisch met beide hoogteregelaars verbonden?

Laatste vraag voor vandaag, is het vervangen van de hoogteregelaar achter dan wél te doen zonder tank en uitlaat te verwijderen?

Groet,
Reisvlieg

Profiel  
 
Jaaps
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 625
Geregistreerd: 19-10-2006

- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Gepost: 20 mei 2024 10:53 PM
  [ # 9 ]

Hoogteregelaar kan vervuild zijn.
BX is een tijdje geleden, maar ip is de hoogteregelaar te verwijderen/vervangen.
Drie leidingen los schroeven en 2 boutjes. Zorg voor goed gereedschap!

Profiel  
 
Reisvlieg
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 61
Geregistreerd: 20-06-2018

Gepost: 20 mei 2024 10:58 PM
  [ # 10 ]

Yeps, open ringsleutels. Wat is de maat van de zeskant bij de hoogteregelaar?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 21 mei 2024 08:26 AM
  [ # 11 ]
Reisvlieg schreef:

Die hoogtepook in het interieur, is die mechanisch met beide hoogteregelaars verbonden?

Ja

Reisvlieg schreef:

Laatste vraag voor vandaag, is het vervangen van de hoogteregelaar achter dan wél te doen zonder tank en uitlaat te verwijderen?

Ja

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 21 mei 2024 08:27 AM
  [ # 12 ]
Reisvlieg schreef:

Wat is de maat van de zeskant bij de hoogteregelaar?

8 mm.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 21 mei 2024 11:25 AM
  [ # 13 ]

Heb je al eens geprobeerd te gymnastieken? De handmatige bediening op helemaal laag; dan als hij helemaal gezakt is op helemaal hoog. En dat een aantal malen. Gebeurt er dan ook helemaal niets?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Reisvlieg
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 61
Geregistreerd: 20-06-2018

Gepost: 21 mei 2024 02:25 PM
  [ # 14 ]

Nee, nog niet geprobeerd. Dan kan mogelijk ook werken als de achterkant compleet onbeweeglijk blijft?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 21 mei 2024 02:46 PM
  [ # 15 ]

De commandostang van de hoogteregelaar, die op de achterste stabilisatorstang geklemd zit, kan ook gewoon los zitten.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook