Juist.
Vergeef me mijn beginnersvraag, maar hier komt ie:
Zitten er dan twee mechanische stangetjes aan die hoogteregelaar? Dan zou ik verwachten, namelijk:
1e stangetje om de regelaar te vertellen welke hoogte er ingesteld moet worden (vanuit de cabine)
2e stangetje vanaf de as ofzo, of de wielen, om te vertellen wat de actuele hoogte van de auto is.
Iets met ingestelde waarde, en actuele waarde.
Indien onjuist, hoe zit het dan? Vanuit de Haynes die ik inmiddels heb wordt het me niet echt duidelijk. Alleen hoe je dingen los en vast moet schroeven.
Of is er ergens een site waar het prachtig uitgelegd is?
Mvg!
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Je verondersteeling is juist. Normaliter wordt de regelaar bediend door het stangeetje dat op de stabilisatorstang bevestigd is. Met de bediening binnen overrule je dat.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ik kan je er wat plaatjes van sturen, uit het “onderdelenboek” op Service.Citroën.
Geef dan even je mailadres via een PB, dan gaan ze naar je onderweg.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Oké, goed gedacht dus moet er nog even bijvertellen dat ik nog niet de gelegenheid heb gehad de onderkant van een bx te bestuderen, wellicht had ik het dan zelf uitgevonden.
bibberkip schreef:
Retourleidingen zijn meestal van plastic en zelden stuk.
Succes !
Ze zijn niet allemaal van plastic
De “rubberen” retour leidingen kunnen na 30 + jaar toch behoorlijk stuk gaan
BX 1.4 serie 2 RE 1986
Bedankt voor je aanvulling / verbetering !
airfryer=luchtbakker.
Prima niks te danken
De mijn correctie was ook bedoeld om verwarring te voorkomen bij de vraagsteller Reisvlieg (topic)
Mvg Dirk
BX 1.4 serie 2 RE 1986
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
De “plastic” leidingen zijn van het materiaal Rilsan.
En dat zijn geen retourleidingen, maar lekleidingen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Juist
BX 1.4 serie 2 RE 1986
Juist, RILSAN , die bedoelde ik dus, die zijn wel taai, maar willen weleens doorschuren als ze niet vrij liggen. En ze zitten ook weleens met een rubber slangetje aangekoppeld, en dat kan verouderen en ook gaan lekken.
airfryer=luchtbakker.
Rilsan
Ze lijken wel het eeuwige leven te hebben.
BX 1.4 serie 2 RE 1986
Nou dat is een ‘‘plastic’’ uit de jaren 70 wat inderdaad errig lang mee kan. Maar als ze klem lagen, schuurden ze soms door, en had je 1 drupje op de stoep, en dat werd langzaam aan een plasje enz…
Volgens mij was er zelfs een door citroen geadviseerde reparatie methode indien nodig met bepaalde lijm enz. Dat deden we dus nooit, of we schoven er een stukje slang tussen of we pakten van een sloper een andere slang.
airfryer=luchtbakker.
Vraag
Waarom zijn de “rubberen retourtjes”niet in Rilsan uitgevoerd? Te bros of weet ik wat?
BX 1.4 serie 2 RE 1986
Als je bijv. vanaf de hoogte regelaar een lekleiding wilt maken , dan is de ‘‘oversteek’’ van het pijpje v/d regelaar makkelijk te maken met een stukje rubber slang naar de rilsan.
airfryer=luchtbakker.
Omdat het materiaal Rilsan niet flexibel genoeg is om het direct op de hoogteregelaar aan te sluiten?
BX 1.4 serie 2 RE 1986