2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Achterremmen 1.8 16v berline
bibberkip
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 542
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 04 april 2024 03:42 PM
  [ # 16 ]

Op de onderdelenlijst staat remklauw 2 x , dus geen onderscheid tussen links en rechts. Dan is de ontluchtnippel dezelfde draad als de wartel v/d leiding, dus m8 ( correctmeifwrong) Dan kun je de klauwen mooi wisselen, en de steunvlakken ontroesten, is het voor veele jaren weer prima.

LET’S ALL HAVE A BREAK….AND GO TO BERLIN(E)

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2221
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 04 april 2024 04:00 PM
  [ # 17 ]

Dat had ik toen bij mijn C5 ook gedaan, de auto was nog geen 3 jaar oud en had toen 130.000 km gelopen.

Maar waar ik geen rekening mee gehouden had, was dat de binnenste helft van een klauw door de bloemkool vervormd was. Met als gevolg dat de zuiger klemde en niet goed meer wilde bewegen.
Zie m’n eerdere posting daarover.

Dat was alleen oplosbaar met nieuwe klauwen, helaas Rolling Eyes

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
bibberkip
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 542
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 04 april 2024 04:12 PM
  [ # 18 ]

Ooh, sja als het zo beroerd van de wagen afkomt, dan is wisseling geen optie meer. Maar als het kan, dan heb je weer een mooi remmend geheel. We gaan het horen van de ts denk ik.

LET’S ALL HAVE A BREAK….AND GO TO BERLIN(E)

Profiel  
 
klever33
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 433
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 04 april 2024 10:03 PM
  [ # 19 ]

Bij mijn weten zijn de ontluchtingsnippels van de remklauwen voor en achter niet dezelfde.
Staat mij bij voorremklauwen sleutelmaat 10 en achter sleutelmaat 6 of 7.

Profiel  
 
bibberkip
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 542
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 04 april 2024 10:13 PM
  [ # 20 ]

Dat zou kunnen, die data heb ik even niet paraat, maar in dit geval gaat het over niet (goed) werkende achterremmen.

LET’S ALL HAVE A BREAK….AND GO TO BERLIN(E)

Profiel  
 
XantiaBX
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 19-03-2024

Gepost: 21 mei 2024 10:05 PM
  [ # 21 ]

De remmen doen het nu weer goed. Nieuwe lhm en ontluchten maakten niet veel uit. Na het vullen van de bollen is het weer goed. De achter bollen waren erg leeg. Ik denk dat er weinig druk naar de achterremmen ging omdat er weinig druk naar de vering ging.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2221
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 22 mei 2024 12:15 AM
  [ # 22 ]

Fijn dat je weer goeie remmen hebt very good

Even voor het goede begrip: als de auto op normale rijhoogte staat, is de druk in de achtervering niet afhankelijk van de nullast-druk in de bollen.
Er is immers evenwicht, de auto gaat niet op-en-neer. De hydraulische druk wordt dan bepaald door het gewicht van dat deel van de auto die via de overbrenging op de zuigers en dus op de olie in de cilinders uitgeoefend wordt.
Bij slechte bollen wordt het membraan dan wat verder ingedrukt, totdat evenwicht bereikt is.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
XantiaBX
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 19-03-2024

Gepost: 23 mei 2024 10:53 AM
  [ # 23 ]

mijn gedachtegang was: Als er een statisch evenwicht is de som van de krachten inderdaad gelijk aan 0. Dat zegt niet iets over de grootte van de krachten. Wanneer de druk in de veerbol groter is moet de olie aan de andere kant harder duwen. Deze kant van de vering staat in directe verbinding met de druk op de achter remmen.

Het kan zijn dat ik er naast zit maar dan snap ik niet waarom dit gewerkt heeft. Het blijft een mysterieus systeem wat mij betreft.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2221
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 23 mei 2024 11:22 AM
  [ # 24 ]

Bij dat evenwicht is de som der krachten 0, da’s inderdaad het uitgangspunt.

Als de veerbol minder wordt, er verdwijnt stikstof uit het gedeelte achter het membraan, moet er meer LHM aan de andere kant van het membraan komen om weer op dezelfde druk te komen.
En dat is wat er gebeurt in het veersysteem, er wordt meer LHM toegelaten via de hoogteregelaar, totdat de juiste hoogte bereikt is.
Dan is er weer evenwicht, en de druk in het LHM systeem is weer hetzelfde.

Waarom de achterremmen het dan minder deden is een beetje gissen.
Een verklaring zou kunnen zijn dat, als er weinig restdruk in de bollen zit, de druk in het systeem sterk wisselt bij het in- en uitveren. En als je dan remt, en de auto duikt wat naar voren, vermindert de druk in de achtervering, en daarmee op de achterremmen.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10118
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 23 mei 2024 11:31 AM
  [ # 25 ]

Wat betreft druk zou het voor de remmen niet uit moeten maken.
Maar….de achterveerbollen zijn ook een soort voorraadbol voor je achterremmen. Als er nog maar weinig stikstof in zit kan het gebeuren dat een plotselinge vraag naar vloeistof een tijdelijke drukval veroorzaakt.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook