Totaal aantal Berichten: 6150
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Penny Lane schreef:@ Hilko: Hmja. Laten we zeggen: blij dat er iemand plezier om heeft
Derk
Dat heb jij ook, als alles straks klaar is en het apparaat geweldig stuurt… Dan ben je zo’n “akkefietje” zo weer vergeten. Ik heb dat T-shirt uiteraard ook.
Totaal aantal Berichten: 10307
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Of rrn kennis van me in Delft die er na een paar maanden achter kwam dat hij de spantbordbiezen van zijn oldtimer Volvo met S39 had ingesmeerd in plaats van met vloeibare pakking dat in net zo’n blauw potje zat.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
spantbordbiezen - vloeibare pakking
Leg dat eens uit Jan.
N.B. Ben ook aardig in competitie. Als puber had ik een prachtige 2e hands Juncker fiets gekocht met stangbediende trommelremmen. Iets met klok en klepel, maar ik meende dat een flinke flop olie in de trommels de fiets een stuk soepeler zou doen lopen.
N.B. 2 De zaak opgelost door de remschoenen op het stoepje te overgieten met spiritus gevolgd door een aangestoken lucifer, net zolang tot het weer op een remschoen ging lijken.
Adri
KIA Ceed Break 1,6GDI PHEV
Totaal aantal Berichten: 10307
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Tja, hij dacht waarschijnlijk dat het net zo goed zou helpen als een antiroestmiddel.
Hij was toch al niet zo snugger op praktisch gebied…..
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 11772
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Anyhoo…
Bovenste distributiedeksel zit er weer in, spruitstukken zitten er weer in, verdeler zit er weer in en lijkt in een keer terug op z’n oude afstelling te staan (of heel dicht bij), allerhande bevestigingsmateriaal netjes gemaakt, peilstokbuis weer aan z’n steuntje vast gezet, kachelslang vanaf achterkant cilinderkop weer aangesloten. Het gaat weer een beetje op een 1602 machinekamer lijken.
Morgen wil ik even een busje hittebestendig zwart halen om het hitteschild in de juiste kleur te spuiten (nu we toch bezig zijn) en verder is het dus eerst even allerhande montagewerk en her en der de basisafstellingen er weer in zetten. Niet al te spannend dus. Vooral als ik morgen eerst even het kleppendeksel erop leg zodat er geen onderdelen meer in het blok kunnen vallen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11772
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Zo, dat schiet een beetje op:
Inmiddels zit alles er weer op & aan op het luchtfilter na. Ik heb meteen ook een nieuwe rotor & verdeelkap geplaatst want dat werd na weet ik veel hoe lang wel een keer tijd. De oude gaan in de verzameling noodspulletjes voor langere reizen, want hij loopt er wel gewoon op natuurlijk. Ook is er een nieuwe voorverwarmingsslang gemonteerd en deze keer eindelijk met de correcte verloopring op het hitteschild.
Ik heb ook maar eens een poging gedaan om oliedruk op te bouwen op de startmotor, maar dat red je niet zo makkelijk als het smeersysteem in principe echt leeg geweest is. Dat is normaal na een oliewissel al een ding, want eerst moet het filter vol. Die zit schuin genoeg gemonteerd en op den dusdanig krappe plek dat je er geen olie in houdt bij het monteren. Ik heb ‘m dus na twee lange startmotorcycli met de ontsteking afgekoppeld dan toch maar even gestart om zeker te zijn dat die oliedruk er komt zodat het smeersysteem in ieder geval werkt als ik morgen met verder afstelwerk, koelsysteem ontluchten en warmdraaien vooraf aan het natrekken van de kop aan de slag ga.
In ieder geval is het hele werk nu weer gereduceerd tot normale service-items (op het natrekken van de kop na) en het ding lijkt op de eerste paar tellen ook echt netjes te draaien. Zelfs de ontsteking staat daadwerkelijk weer in principe op tijd. Maar dat kan dus met zo’n Bosch verdeler, omdat er netjes een merkteken in de rand van het huisje staat waar je de rotor bij het inbouwen van de verdeler op richten kunt. Dat had ik de vorige keer dus netjes zo gedaan en nu ook weer, dus m’n merkteken die ik bij de reparatie van de verdeler had gezet werkte gewoon weer zoals bedacht. Wel moet ongetwijfeld da carburateur opnieuw worden afgesteld, maar dat is een kleine moeite.
Maar goed. Voor dit moment lijkt het erop dat ‘t met een middagje rustig aan wat tweaks werken en eventuele lekkages nalopen dan ook gewoon gezien is voor wat deze reparatie betreft. Met een beetje goeie wil houdt-ie dan eerst wel weer een jaar of wat stand.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6150
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
prachtwerk en alles is ook weer lekker schoon!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1283
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Dat ziet er weer strak uit.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Ga je straks een mooie rit maken?
Totaal aantal Berichten: 11772
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Eerst nog even een koelsysteem ontluchten en wat afstelwerk doen, dan een kopje natrekken en dan gaan we eens proberen of ‘t ding weer rijdt. Maar ik denk dat dat goed komt. Iets anders heeft-ie nooit geleerd…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11772
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Nou, dat was dus makkelijk: er hoefde voorlopig eigenlijk niks meer aan te gebeuren. Proefritje gemaakt, even rustig aan om het dorp heen, ging ook allemaal prima. Het machientje loopt netjes. Deed-ie voor deze operatie ook gewoon, maar je merkt aan allerhande kleinigheden dat het wel echt verbeterd is.
Nu mag-ie weer afkoelen. Kan ik daarna de kop natrekken en allerhande andere ‘afsluitende’ controles (voornamelijk op lekkages) doen en dan ‘m nog eens warm draaien en nog een keer langs de afstellingen van ontsteking en carburateur om zeker te weten dat dat na al dit werk blijvend in orde is. En daarna komt er ongeveer 1000 kilometer verderop nog een rondje kop natrekken. Ik verwacht dat ik dan ook nog een extra rondje klepspeling controleren even gauw meeneem: werkje van niks en dan weten we meteen of de kleppen en zetels na dat rondje inslijpen weer echt tevreden met elkaar zijn.
Voor de rest: als er in die 1000 kilometer niks geks meer boven water komt redt-ie de daarop volgende 99.000 kilometer in principe ook gewoon. So far, so good!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Helemaal lekker man! Het hele weekend lekker rijden
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11772
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Hmja. Maar helemaal zonder ‘teething problems’ ging dat nog even niet. Het ding had soms ineens een slechte koude start die ik maar gedeeltelijk aan mezelf kon wijten. Verder liep-ie onzuiver, nam-ie nog niet fris over en had-ie boven 4000 toeren onvoldoende vermogen - en dat draai je bij het invoegen op een autoweg toch al vlot met dat 4,11:1 differentieel. En op de stroboscoop of op de vacuummeter niks te zien natuurlijk… Carburateur nog maar eens schoongemaakt, daarbij terloops uitgevogeld dat een slechte zitting van de stationairsproeier een goeie kandidaat is om het stotteren op rotondes te veroorzaken, wel verbetering bereikt maar nog niet je-dat. Ook het choke-mechanisme nog wat anders ingeregeld omdat-ie die met die opgefriste kop misschien te makkelijk open kon zuigen en dat heeft de koude start vanochtend volledig volgens de gebruikershandleiding laten verlopen, dus dat was alvast opgelost. Maar nog wel onzuiver lopen…
Aangezien het ding stationair perfect rond loopt en prachtig stabiel en kerngezond vacuum levert is die kop gewoon in orde en hebben we ook geen timingprobleem in de distributie. Dat merk je ook echt wel overigens, maar er is zo duidelijk bewezen niks ernstigs aan de hand. Op de stroboscoop met stabiel toerental en zonder belasting ook alles keurig volgens de boeken, dus dat moet toch gewoon goed zijn. Maar waarom lijkt het dan wel alsof de vervroeging niet goed werkt? Van die onregelmatige zwakke verbrandingen bij lage belasting en onvoldoende trekkracht bovenin, dat past daar prima bij. Had-ie lang geleden ook al wel eens geflikt omdat een verloren C-clipje de boel blokkeerde. Maar hoe zou dat deze keer en zomaar opeens na alle werk van de afgelopen weken kunnen zijn ontstaan?
Vanochtend kreeg ik daar ineens een ideetje over. Ik had de variabelen ‘verdeelkap’ en ‘rotor’ nog niet verherbekeken en die had ik immers ook even mee vervangen. Door nieuwe. Van Beru. Zou het kunnen dat bijvoorbeeld de rotor aanloopt in die verdeelkap en dat daardoor de vervroeging effectief gesaboteerd wordt? Kappie eraf en… Jawel! rotortip ingelopen en wat beschadigingetjes in het kunststof van de verdeelkap. Ziet eruit alsof beide onderdelen precies de verkeerde match van tolerantieverschillen hebben. Dus voor de gein de oude, sleetsige Facet verdeelkap en antieke Bosch rotor van ongeveer even oud als de auto zelf er weer in en verdomd: hij loopt weer keurig zoals ik ‘t gewend ben!
Nou is het wel zo dat die nieuwe rotor en verdeelkap eigenlijk heel gemakkelijk goed bij elkaar passend kunnen worden gemaakt, dus ik lig er niet wakker van verder. Sterker, als je er lang genoeg mee doorrijdt gaat het probleem vanzelf ook wel over. Maar voor de komende tijd wissel ik de noodvoorraad en de gebruiksonderdelen wel gewoon om: het oude setje van kap & rotor blijft er voorlopig weer gewoon op en de nieuwe spullen gaan in de noodvoorraad. Totdat ik daar een keer een kleine aanpassing op heb gemaakt om ze lief samen te laten spelen, dan kan het hele spul alsnog gewisseld worden.
Maar daar sta je dan weer met je mooie nieuwe onderdelen van een luxe merk. Creëert dat spul een vage klacht waar je ook echt maar net het goeie idee voor moet hebben om er achter te komen wat ‘t is. Vooral omdat je dat van nieuwe spullen niet verwacht. Zo zie je maar: ‘nieuw’ en ‘goed’, daar zit nog wel eens het een en ander aan ruimte tussen. Je kunt echt je oude onderdelen beter pas weggooien als de nieuwe bewezen hebben probleemloos te werken!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Hoe heette die kostuumfilm ook alweer, oh ja, Much ado about nothing