Hi,
Ik ben nieuw op dit forum dus eerst wat achtergrondinformatie.
Ik kon de vraag die ik heb niet echt vinden (wellicht overheen gelezen) dus vandaar dit topic.
Wij rijden nu een kleine 5 jaar in een Skoda Octavia Combi uit 2016 (105.000 km).
Zijn geen wegpiraten en rijden zo’n 15.000 á 20.000 kilometer per jaar. Snelweg, relatief veel binnendoor, en 2 keer per jaar een lange afstand voor vakantie.
Zijn erg tevreden met de auto maar over een paar maanden komt kroost nummer 3 eraan. De andere kids zijn ruim 4 en ruim 2.
Dit wordt in de Skoda erg krap met de kinderstoelen dus op zoek naar een grotere auto.
De Citroën C4 Grand Spacetourer heeft na proefritten toch de voorkeur gekregen boven de Peugeot 5008 (comfortabeler rijgedrag) en Renault Grand Scenic, Skoda Kodiaq en Skoda Superb (meer ruimte op 2e zitrij).
Het vooroordeel van de ‘onbetrouwbare’ Franse auto komt wel om de hoek kijken. En mede daardoor mijn vraag:-)
Ik zou voor een paar jaar oude C4 Grand Spacetourer 1.2 benzine motor met automaat willen gaan. Weet dat je na 100.000 kilometer de distributieriem moet vervangen. Wat zijn de zaken waar je op moet letten bij de aankoop van deze auto? En zijn er onderhoudspunten die vaak terugkomen bij dit model?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 23-05-2004
- C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive
- CX 25 GTI Turbo 2
- ID/DS DS 21 Pallas
- ZX 1.4i Avoriaz
Ik ben geen ervaringsdeskundige op gebied van de C4 Spacetourer maar het belangrijkste aandachtspunt lijkt me toch wel de motor. Hierover is al het nodige geschreven. Geadviseerde vervangingstermijn voor de distributieriem is 6 jaar of, zoals je al zegt, 100.000 km, al wat eerst komt. Zelf wacht ik de volledige termijn nooit tot het eind af. Vaak gaat het goed maar het risico op voortijdig breken hou je natuurlijk altijd. Door de olievuldop los te draaien kan je de riem al visueel controleren, maar dat geeft nog geen 100% garantie. Bij twijfel gewoon laten vervangen en meteen de oliezeef laten checken op evt. afgebrokkelde rubberdeeltjes/vezels van de oude riem.
Belangrijk is ook dat de door de fabrikant voorgeschreven olie met de juiste specificaties is/wordt gebruikt. Sluitende onderhoudshistorie is dan ook een pré.
C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive (2008), CX 25 GTi Turbo 2 (1988), DS 21 Pallas (1972), ZX 1.4i Avoriaz (1996)
Totaal aantal Berichten: 825
Geregistreerd: 13-05-2005
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
De oliezeef moet bij iedere olie verversing worden gereinigd!!
Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat is flink kostenverhogend!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Vorig jaar was er een terugroep actie voor de distributie riem. Die was gratis voor auto’s met minder dan 100.000 op de teller.
Het lijkt me goed om te checken of deze occasion dat gedaan heeft. En daar de dealer anders op wijzen.
Daarnaast was er vorig jaar ook een firmware update beschikbaar en zag ik vandaag dat er een nieuwe update voor de navigatie kaarten (r27.0.0 )klaar staat.
Het updaten kan jezelf opzich wel doen maar is tijdrovend en voelt spannend aan. Ik zou dat dus ook in de koop mee nemen.