Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
https://www.anwb.nl/auto/onderhoud-en-reparatie/autopech/startkabels-aansluiten
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 825
Geregistreerd: 13-05-2005
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
En al met al heb je nu al een best bedrag uitgegeven en NIETS bereikt. Zou je er toch niet eens wijs aan doen om iemand met Lexia/Diagbox proberen te vinden en die eens de auto uit te laten lezen? Je had de auto inmiddels ook naar een Citroën dealer kunnen laten brengen. Zo zonde waar je nu allemaal mee aan het prutsen bent. Straks doe je de auto weg voor een habbekrats, nadat je al veel hebt vervangen en gaat de nieuwe eigenaar lachend met een klein beetje kosten genieten van deze auto….
Sorry dat ik zo reageer, maar ik vind dit allemaal zo zonde van het geld en de tijd die je al geinvesteerd hebt…
Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.
Ga ik morgen proberen. Bedankt voor je reactie
Hallo Ruud, Natuurlijk heb je gelijk dat prutsen van mij. Ik ben geen automonteur, een gepensioneerde zwemonderwijzer. Ik woon in Duitsland waar weinig mensen iets met een citroen hebben. Een citroendealer is ook moeilijk te vinden. Aangezien de auto niet wil rijden moet ik de auto laten slepen zo’n 20 kilometer van mijn huis vandaan. Het is een ‘oude” diesel met 320.000 kilometer op de klokken. We hopen dat de auto nog een jaartje mee kan, aangezien we weer naar Nederland gaan verhuizen. Wij willen nog hoogstens 500 euro aan deze auto uitgeven. Dan is het toch niet zo raar om nu ongeveer 70 euro betaald te hebben voor de scanner en de remlichtvoetpedaalschakelaar. Aangezien jullie als experts ook nog niet weten wat het is,is het maar de vraag of de citroendealer dat wel kan. Ik was al bij de citroendealer en die verbaasde zich erover dat de auto niet wil starten. Dus voor hem wellicht ook best nog zoeken. Dan weet je ook wel dat je niet voor 500 euro klaar bent. Waarbij de citroen werkplaatsen in Duitsland duurder zijn dan in Nederland.
Ook hier gaat het spreekwoord op: “Aldoende leert men”
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
De experts hier weten het nog niet, omdat de auto nog niet met de juiste diagnose-apparatuur is uitgelezen.
Doe morgen nu eerst een poging met starthulp, maar doe dat wel zoals ANWB het aangeeft.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Zal ik doen. Jullie horen van mij.
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
En het hoeft om goed uit te laten lezen niet per sé een Citroen dealer te zijn. Peugeot gebruikt dezelfde diagnose apparatuur.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Hallo, Ik heb de auto proberen te starten met een andere auto. Aangesloten zoals de ANWB adviseerd. Helaas lukt het niet om de auto te starten. De batterijtest is nu 12,7 volt. De scanner geeft aan dat dit goed is.
Wat mij steeds bevreemd heeft is dat vanaf dat ik de auto van iemand gekocht had, de elektrische handrem nooit goed gewerkt heeft. Wanneer ik uit de auto ga dan gaat de elektrische handrem erop. Maar zelf kon ik met de handel de elektrische handrem er niet op zetten of afzetten. Toch maar even naar deze elektrische handrem gekeken. Daarbij allemaal kleine stukjes plastic wat wellicht al tijden is afgebroken. Op Youtube een filmpje gezien die hetzelfde probleem had. Ik heb een nieuwe besteld. (Dat zou toch moeten) Op Amazon 18 euro en morgen in huis. Mijn storing is begonnen bij een melding handrem storing. Wellicht geeft dit nog licht in de duisternis.
Groet Kasper
jantje1948 schreef:En het hoeft om goed uit te laten lezen niet per sé een Citroen dealer te zijn. Peugeot gebruikt dezelfde diagnose apparatuur.
Dat moge zo zijn, en daarmee kan hij ‘m dan uitlezen.
Maar daarmee is niet gezegd dat de Peug-dealer via de VIN ook toegang heeft tot de Citroën DataBase waarmee hij analyses, vervolgstappen en eventuele TSB’s kan bekijken.
Dat is een ander, betaald abonnement.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Repsak89 schreef:Helaas lukt het niet om de auto te starten.
Gaat de startmotor niet rond of slaat de motor niet aan?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Misschien leest hij de chip op de sleutel niet meer?
Probeer het eens met de reservesleutel?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 11766
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Die scanner, geeft die alleen een Inspection & Maintenance (I/M) Readiness menu of kun je daarmee ook diagnostische handelingen uitvoeren zoals het uitlezen van storingscodes zoals eerder omschreven (codes met P en vier cijfers, C en vier cijfers enz.)? Want de schermen die je laat zien zijn bedoeld om te kunnen controleren of de auto klaar is voor uitlaatgasinspectie. Daarvoor moeten de omstandigheden juist zijn, moet er aan een bepaalde rijcyclus worden voldaan en moeten de diverse meet- en regelsystemen van de motor correct functioneren en dat is alles wat er in I/M readiness modus uit die scanner komt. Je kunt op die manier sowieso geen storingscodes met betrekking tot bijvoorbeeld ABS uitlezen en de informatie die je wél krijgt heeft in principe geen betrekking op het ABS-systeem.
Wat je wel kunt zien is dat, sinds recente resets, er niet voldoende met de auto gereden is om op dit moment een geldige uitlaatgastest te kunnen uitvoeren, waardoor een aantal regelsystemen als ‘niet klaar voor testen’ wordt gemeld. En dat is wel logisch als-ie niet wil starten. Pas als daar systemen bij zijn die dat, na voldoende met de auto te hebben gereden, blijven melden kun je daar richtingen aan verbinden om naar een mankement te gaan zoeken.
Ter aanvulling van de verklaring van de gebruikte afkortingen: HRT is, voor zover ik snel kan nagaan, het voorverwarmingscircuit van de lambdasensoren.
Uitlezen met Diagbox/Lexia cq. laten uitlezen door de dealer is uiteindelijk echt wel de beste optie en dat zou ik zeker proberen te regelen, maar als de OBD-scanner die je nu hebt in ieder geval diagnostische storingscodes kan laten zien (en dan liefst meer dan alleen van de motor) kunnen we misschien toch nog een eind verder komen. Zeker in een situatie waarin het nogal wat gedoe veroorzaakt om de auto aan de officiële uitleesapparatuur te (laten) hangen, kunnen we met bruikbare diagnostische codes in ieder geval eens kijken of het ding weer voldoende mobiel te krijgen is om ‘m alsnog op de juiste manier te laten uitlezen.
Maar vooral inderdaad eerst eens met de reservesleutel (mits met chip voor de startonderbreker) een startpoging doen is sowieso wel een plan: dan kunnen we in ieder geval een defecte chip in de sleutel nog uitsluiten met betrekking tot het niet willen starten.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!