Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Maar gaat tie daar van inhouden?
Daar is geen antwoord op te geven, maar overweeg het volgende eens:
Als het laadcircuit met een goede accu niet voldoende spanning levert dan is er iets mis. Dat lijkt misschien niet problematisch, maar kan het wel zijn: Er zit tegenwoordig veel electronica in auto’s en die electronica is gevoelig voor een fatsoenlijk boordspanning. Stel dat je laadcircuit stuk is en heen en weer gaat tussen 13 en 14.4 volt, in een bepaalde frequentie, dan kan de electronica DAAR wel last van hebben, en dat moet je met een scope controleren.
Je grote vraag is: Waarom werkt de dynamo regeling niet goed ? Brakke kabelboom ? Problemen met de regelcomputer ? Die ook de motor aanstuurt ?
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Klopt idd dat de moderne electronica gevoelig is. Toch blijft t lastig te begrijpen waarom dan bij een bepaald toerental het ding gaat bokken. Moet zeggen dat ik wel meest aan ontsteking denk, gebeurt nl zowel belast en onbelast.
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Kleine correctie: de foutcode was P 1676.
Die komt vaker voor. Moet ik die in de dynamo zoeken of in de ECU?
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als je even googlet zzie dat het de charge controller is. Dus het systeem dat de laadspanning regelt.
Ik dacht dat die bij de minpool zat, maar of dat de complete controller is weet ik niet.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Die P1676 wil zeggen dat de dynamo doorgeeft aan de BSI dat hij niet goed werkt, interne controle.
Je hebt een “aangestuurde dynamo”. Je hebt dus geen “ouderwetse” spanningsregelaar, maar dat wordt direct door de computer gestuurd.
Hij werkt dus niet goed: Die fout relateert specifiek aan een temperatuur probleem, d.w.z. hij wordt intern te heet. De gevolgen: Dat blijkt ook wel uit je gemeten spanningen.
De remedie daarvoor is normaliter vervangen. Maar als je Pluriel heel lang heeft stilgestaan dan kan het ook zo zijn dat hij gewoon vuil is van binnen, dus ik zou hem eerst een doorblazen met perslucht en kijken of er geen “rommel” inzit. Misschien demonteren ?
En ja, van zo’n zwabberspanning gaat je motor slecht lopen, want als de dynamo te heet wordt dan wordt de koelventilator aangezet om het te koelen en de ecu kan ook de motor afknijpen. ( Dat is dezelfde reden waarom je ventilator gaat loeien bij een “misfire” fout: Om de katalysator te koelen ).
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Helder Peter,
Enige, de spanning zwabbert niet echt maar is met 13.5 Volt gewoon te laag
Vandaag nog de inspuitventielen laten controleren.
Ik zal de dynamo even goed doorblazen en kijken of die regelaar aan de accu doet wat tie moet doen
Jouw DC voltmater kan de snelle veranderingen niet volgen, die middelt de spanning uit.
Maar juist die snelle veranderingen kunnen funest zijn voor een goede werking van de elektronica van de ontsteking.
Als je die snelle veranderingen wilt zien, moet je er een scope aanhangen, dat is al eerder gesuggereerd.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Ik snap m, samenvattend zal t een nieuwe dynamo worden?
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Nou….niet te snel! Het kan ook aan de aansturing liggen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Maar de aansturing gaat dus vanuit de ECU, want een losse spanningsregelaar is er niet.
Ik zie rond de accu links de ECU met drie stekkers, aan de achterkant tegen schutbord aan een soortgelijke metalen doos met 1 stekker erop.
Ik neem aan dat de ECU dit aanstuurt?
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Tip, haal die dynamo ff uit die wagen, breng hem naar een dynamo/startmotor revisiebedrijf en laat hem op de testbank controleren. Dan weet je gelijk of ie oké is.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Jaaps schreef:Maar de aansturing gaat dus vanuit de ECU, want een losse spanningsregelaar is er niet.
Ik zie rond de accu links de ECU met drie stekkers, aan de achterkant tegen schutbord aan een soortgelijke metalen doos met 1 stekker erop.
Ik neem aan dat de ECU dit aanstuurt?
Die aansturing gaat vanuit de BSM (boîte service moteur), die zit daar bij de accu.
Daar kan ook de BSI nog een rol bij spelen, maar om dat te kunnen beoordelen moet ik het schema opzoeken via je VIN.
De ECU is wat men de motorsturing noemt, die regelt de ontsteking en de injectie.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Bedrading even losgehaald en gecontroleerd. De dymanoaansturing zit rechtstreeks op de ECU, middelste stekker.
Dynamo schoongeblazen en starten. Hoppad 14.40 volt…na 1 minuut terug naar 13.5, licht en airco aan, 14.40. En daar is tie vooralsnog gebleven.
Ik heb t idee dat ik in de buurt van de oplossong ben…
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Maar ook met correcte spanning blijft t probleem
[url=https://www.flickr.com/photos/129528133@N05/