Goedemiddag,..
Even voorstellen. Ik ben Dennis. Na een jarenlang een xsara picasso te hebben gereden een uitstapje naar een twingo gehad maar toch weer terug bij een Picasso. We nu een C3 Picasso 1.4VTi.
De C3P heeft een foutcode P1337. (Misfire cilinder 1). Uiteraard heb ik de zoekfunctie gebruikt en Google. Je vind er geen duidelijke oplossing voor. Het gaat van een Bobine, bougies of ECU vervangen tot een revisie blok. Paar succesverhalen waren ‘hoog octaan benzine, cat en olie vervangen’ een iemand hier die zegt ‘opgelost het was een vacuumprobleem’
Iemand een idee waar ik moet gaan zoeken? Ik begin morgen zowiezo bij de o-ring van de vacuumpomp want die lekt olie.
De krukaspositiesensors heb ik schoongemaakt maar nog niet mee gereden verwacht daar ook geen wonder omdat ik alleen die P1337 krijg op de OBD2. (Stond ook een P0313 ‘misfire detected low fuel level’ maar die komt niet terug)
De Xsara was makkelijker. Elk anderhalf jaar een frisse bobine en weer door.
EDIT: ik zie dat ik in de foutieve groep zit. Dat er een C3 picasso afdeling is hiet. Krijg het bericht niet verwijderd. Wellicht iemand van beheer die het kan verplaatsen?
Groeten Dennis
Totaal aantal Berichten: 10305
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Een van de moderatoren zal dat vandaag of morgen wel verplaatsen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Zo’n misfire kan veel oorzaken hebben, bijvoorbeeld versleten/verouderde bougies, injector die niet 100% OK is etc.
Die misfire wordt geconstateerd door te meten wat de doorslagspanning is van de bougie in de uitlaatslag, en zegt alleen dat er nog veel onverbrande koolwaterstoffen , lees niet gebruikte benzine, in de uitlaat gaan. Meestal wordt daarna een cilinder buiten gebruik gesteld, en loopt je motor op 3 cilinders, of gaat hij in de “noodloop”, oftewel limp-home mode.
Ik zou eerst eens naar de bougies kijken: Wanneer voor het laatst vervangen ? Daarna naar de bobines. Als je wilt weten of de fout aan de bobines licht: Verwissel ze van cilinder en kijk of de fout meeverhuisd !
To err is human, not to err is divine.
jantje1948 schreef:Een van de moderatoren zal dat vandaag of morgen wel verplaatsen.
Of je mijn gedachte kan lezen.
Wim,
Disciplus Simplex
Ik heb de bougies bekeken. Die van de eerste cilinder was donker/zwart. Aangekoekt/nat. Vervangen voor een nieuwe. Benieuwd hoe die straks eruit ziet als er mee gereden is.
De bobines heb ik gewisseld van positie. Ben benieuwd
Totaal aantal Berichten: 9408
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Komt de onderste bougie uit cilinder 1?
Edit: Antwoord al gegeven zie ik.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Cilinder 1 na 40km. Bougie was nieuw. Nat. Niet van de benzine maar olie.
Rookt niet onder het rijden. Geeft af en toe wat blauwe rook met optrekken na dichte spoorwegovergang bijvoorbeeld.
Klepsteelrubbers?
Zuigerveren?
De carterventilatie bovenop is relatief schoon daar zit iets aangekoekte oliedamp/resten. De buis die links van de carterventilatie zit had sludge erin.
Koelvloeistof is schoon
Olie op de peilstok ook.
Loopt mooi door naar de hogere snelheden zonder storing. Die komt pas bij stationair. Dan loopt die op 3. Auto uit en hij gaat weer verder op 4.
Dat lijkt wel een beetje op zuigerveren die vast zitten en te veel olie doorlaten. Dat een bougie zo snel nat is van de olie en zwart uitslaat is niet normaal. Ik verwacht niet dat dit langs de uitlaat of inlaatkleppen komt, lijkt me te veel.
Als je blauwe rook ziet dan is het al redelijk ernstig, want zelfs veel olieverbruik wordt door de katalysator normaliter “opgeslikt”.
Kijk eens of je niet iets kunt doen als “top-end cleaning”, en dan een tijd rijden op 4000 tpm of zo. Misschien komen de zuigerveren dan los.
Als diagnose kun je een compressie test of een cilinder lektest doen. Dan moet het verschil tussen cilinder 1 en de overigen kunnen zien.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 9408
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Dennis
Je bent op de hoogte dat de EP3/EP6 sowieso notoire oliezuipers zijn?
Onze 1.6 VTi, net over de 200K km, verstookt 1 l op de ca. 2000 km.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Ja lees hier en verder online inderdaad dat ze royaal kunnen zuipen maar nu loopt die slecht dat is toch echt niet goed.
Ik ben bekender met het ouwe 6fz blok uit de xsara picasso.
Misschien toch eens gaan informeren bij de mensen van carbon cleaning. Daar zie ik wel regelmatig reclame van. Die kunnen motoren reinigen blijkbaar.
Anders op zoek naar een specialist. Ik ben meer comfortabel met de grotere diesels dan met de ep3.
Als ik ergens een bloedhekel aan heb dan is het aan lukraak onderdelen laten vervangen bij dealers of de lokale onderdelenwisselaars.
We vinden de C3 picasso wel een hele fijne wagen.
Ok kleine update:
Ik was de motor aan het flushen (kroon flushing oil)
Nu viel het me op dat als ik de oliepeilstok eruit trek of de olievuldop los haal met draaiende motor ik de foutcode trigger en dan gaat die op 3 cilinders lopen.
Ik zou dan denken aan de PCV caterventilatie of vacuum of zo.
Wazig toch
Even een update ter afsluiting. Ik heb dit probleem NIET opgelost gekregen.
‘You win some, you lose some’ auto afgeschreven en een C4 Picasso gekocht met het ouwe EW7A blok (6FY).
Groeten Dennis.