Totaal aantal Berichten: 6316
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Goed gewerkt!
Totaal aantal Berichten: 128
Geregistreerd: 24-10-2011
- 2CV AK350
- Dyane Acadiane
Han S schreef:Vanmiddag met de Estafette gereden. Hij schakelt perfect en de bak is helemaal stil, goegedaanjochie.
Geweldig Han! Mooie klus afgerond.
Bijkomend voordeel is dat mijn buikspieren weer helemaal op orde zijn.
Ik sleutel tussen het huis en de garage, waar ik een overkapping heb gemaakt en als je 50 keer per dag onder een auto kruipt en er weer onder vandaan komt, gebruik je veel spieren intensief en dat is voor zo’n oude knar alleen maar goed.
En ik ben bijna 2 kilo kwijt.
Maar ik ben wel een beetje trots op mezelf. Ik was een beetje gespannen, want ik wil het niet nog een keer doen en dus reed ik de Jaguar de garage uit, heb er een rondje mee gereden om hem goed op temperatuur te laten komen (wat rijdt zo’n 54 jaar auto toch heerlijk).
Teruggekomen de Jag op de parking gestald en de Estafette door de garage heen naar buiten gereden en zeer benieuwd hoe die zou gaan schakelen en rijden. Dus in zijn eerste, ging goed, naar de tweede en langzaam de straat uit, want hier zijn veel katten op straat en spelende kleuters.
De hoek om en naar zijn derde, ging ook perfect. Even gang gemaakt en naar de vierde en een hoeragevoel, want hij reed perfect en de bak is muisstil nu.
Yuri kent ongetwijfeld dat gevoel, als je zelf iets doet wat zeer ingrijpend is en het werkt perfect. Dat geeft een zeer voldaan gevoel en niet alleen omdat je een hele berg geld hebt bespaard.
Ik heb er geen opleiding voor gehadd, maar als kind sleutelde ik al van alles uit elkaar om te onderzoeken hoe het werkte en ik kreeg het ook weer in elkaar en werkend. Mijn moeder vertelde me later dat ze dat prachtig vond.
En nu opruimen, de bus vol met meuk dat weg kan en naar de stort.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Han S schreef:
Yuri kent ongetwijfeld dat gevoel, als je zelf iets doet wat zeer ingrijpend is en het werkt perfect. Dat geeft een zeer voldaan gevoel en niet alleen omdat je een hele berg geld hebt bespaard.
Zeker Han. Klusjes zoals deze kosten ons alleen materiaal en tijd. Als je dit soort werk moet laten doen dan is de hobby snel onbetaalbaar.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Het blijft een hobby hé? Ook als je hoogbejaard bent als ondergetekende.
Zo lag ik vannacht na te denken over de Estafette, welke nu fantastisch rijdt en waar dacht ik over?
De motor zit aan de voorkant vast aan twee motorsteunen met grote rubber blokken en aan de andere kant zit de staart van de versnellingbak op een flink rubber blok met een grote bout er doorheen. Verder zit het spul nergens vast.
En die bout door dat rubberen blok wordt geborgd met een borgplaatje. Maar ik ben ooit actief geweest als monteur in de motorraces en daar vind je hoegenaamd geen borgplaatjes, maar alles wordt geborgd met borgdraad. Dus alle boutkoppen zijn doorboord en de moeren ook en alles zit geborgd met draadjes, althans rond 1970 was dat zo.
Dus vanmiddag was het lekker warm en ben ik onder de Estafette gekropen, heb die bout er uit gehaald en heb de kop doorboord met een klein boortje. Bout er weer in gebeund, borgplaatje omgetikt, borgdraad door het gaatje en aan de bak ophanging vastgezet.
Dat heb ik eerder ook gedaan met de olie aftappluggen van mijn Honda motoren, want ik heb een hekel aan bouten en pluggen die onderweg het schip verlaten.
Kijken waar ik vannacht over lig te denken.
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Precies zoals sinds het begin in de luchtvaart wordt toegepast, alles met draad geborgd. Heb je trouwens borgdraad Han? Anders heb ik wel een rolletje luchtvaart draad voor je in een dikte naar keuze.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Ik heb nog een hele rol borgdraad, maar erg bedankt voor het aanbod.
Een van de koplampunits was een beetje mistig geworden, dus vanmiddag een nieuwe er in gebeund.
Vijf minuten werk en totale kosten 35 euro. De duplolamp is nog prima en geel natuurlijk.
Dat is met de moderne auto een totaal ander verhaal en sommigen zijn met een defecte lamp total loss:
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ik was een paar weken geleden naar Jan Dijk gereden (vraag me af of hij familie is van onze Derk) die even voorbij Zwolle woont en een aantal schuren vol heeft met nieuwe en gebruikte onderdelen van de Estafette.
Spatschermen zijn nergens meer te vinden volgens de groepen op de social media, Jan heeft er stapels van, net als nieuwe en gebruikte portieren.
Ik zag daar een rij motoren staan, een rij versnellingbakken, wel 50 startmotoren en je kunt het niet bedenken, Jan heeft het. En Jan is ook al 81 jaar.
Ik heb twee voorportieren meegenomen, een linkse schuifportier en een rechtse portier en die heb ik netjes in de lak gespoten, eerst het raamgedeelte er uit gehaald want dat is echt heel zeldzaam geworden en moeilijk te vinden.
Dat is een metalen gevalletje met een vaste ruit en een schuifraampje en dat zit met 9 parkers in het portier geschroefd en vaak hebben ze dat dan aan de buitenkant afgekit, maar dat voorkomt niet dat de boel aan gort gaat rotten want condenswater va de binnenkant komt er tussen en dat kan geen kant op.
Dus die raamlijst kaal gemaakt, roestomzetter er op gespoten, zinkprimer en als laatste zwarte lak. Het vaste ruitje gemonteerd met 3M 08509 kit, komt geen druppel water meer doorheen.
Het spul dik in het vet gekwast, ook het deel van het portier waar het ‘kozijn’ wordt vastgeschroefd dik in het vet en voordat het portier werd gemonteerd er olie in gegoten welke voor de aandrijving van traktoren is bedoeld en de voor en achterkant eerst voorzien van een plas olie en als laatste de onderkant en toen het was uitgelekt het portier gemonteerd middels de twee stalen pennen welke je er in moet slaan.
Ziet er uit als nieuw en zal nooit meer rotten, althans, dat ga ik niet meer meemaken.
En gisteren een eind gereden en wat loopt dat motortje heerlijk en wat rijdt het fijn, schakelt perfect en het enige is dat je geen haast moet hebben, want 80 is hard genoeg.
Ik heb er heel veel werk aan gehad, maar het is nu een redelijk perfecte 44 jaar oude bus en ik ben niet van plan om hem weg te doen.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
En je motor kan ook mee!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik heb een dikke brede oprijplank aan boord en een tas vol spanbanden.
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Han S schreef:Ik was een paar weken geleden naar Jan Dijk gereden (vraag me af of hij familie is van onze Derk) die even voorbij Zwolle woont en een aantal schuren vol heeft met nieuwe en gebruikte onderdelen van de Estafette.
Ik denk het niet. Had goed gekund, zou de eerste Jan ook zeker niet zijn in de familie Dijk, maar in die regio zit er voor zover ik weet geen familie die aan je omschrijving voldoet. Hoewel er nog wel eens een onverwachte zijtak uit de stamboom pleurt als je er hard genoeg aan schudt
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
We hebben het wel eens over de voordelen van elektronische ontsteking en verdomd, die heeft zeker wel voordelen.
Sommigen zeggen dat de motor meer vermogen heeft en zuiniger loopt en ook beter start.
Maar de vraag is of dat ook zo is, want voor meer vermogen heb je iets anders nodig dan een betere vonk en zuiniger? Dat vraag ik me af.
Maar over het beter starten: de Estafette heeft zeker twee maanden niet gelopen en van de week stap ik in, draai de contactsleutel om en de motor gaat niet een hele slag rond of hij loopt al en heel mooi.
Hij heeft de originele ontsteking met contactpunten en bobine. Nou moet ik er wel bij zeggen dat de benzinetank achterin hoger zit dan de motor en zeker als die meer dan half vol is hoeft de benzinepomp niet te werken want de benzine loopt er vanzelf naartoe.
En de elektronische ontsteking heb ik op mijn 67 jar oude Norton brommert en die vonkt al als je de krukas één toer per minuut laat maken en het gebruikt hoegenaamd geen stroom, 2 a 3 watt en dat is handig met een max 60 watt dynamo.