Het betreft een berlingo 1.6 v16 uit 2005. Al enige tijd hebben we het probleem dat het accu-lampje op het dashboard gaat branden om vervolgens enige tijd later weer uit te gaan. Hedenavond deed zich echter een fenomeen voor dat we nog niet eerder hebben gehad. De auto stond buiten geparkeerd met het contact uit, maar de achteruitrijlichten brandden… en het acculampje op het dansbord brandde ook !
De auto stond weliswaar in z’n achteruit, maar zoals aangegeven de auto stond van het contact af. Wie o wie heeft een idee wat het kan zijn. Is het een accu die z’n laatste benen loopt of is het wellicht een een elektrisch probleem in de dynamo? Aangezien de auto gebruikt moest worden, heb ik nog geen verder onderzoek kunnen plegen.
teveel citroenen
Totaal aantal Berichten: 823
Geregistreerd: 13-05-2005
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Als de achteruitrijverlichting spontaan gaat branden, moet je het, denk ik, niet in de dynamo zoeken, maar ergens in een computer van de auto.
Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.
Totaal aantal Berichten: 622
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
BSM is daar idd berucht voor. Door capillaire werking kan vocht van bv ruitensproeierpomp via bekabeling in de stekkers van de BSM terechtkomen.
Ik had een ruitensproeier die ‘s nachts op eigen initiatief het vaatje leegpompte
Bedankt voor de suggesties. Voor alle duidelijkheid, het acculampje brandde en de versnellingsbak stond in z’n achteruit. De achteruitrijlichten zijn niet spontaan gaan branden, maar komt omdat het acculampje brandt. En zoals beschreven, brandt het acculampje zo nu en dan ook tijdens het rijden. Moet ik het echt wel zoeken in de BSM ( die gemonteerd zit achter de accu?). Ik zal de BSM wel checken op vocht, dan kan ik dat in ieder geval uitsluiten. Mocht de BSM vervangen moeten worden, dan zal het nog wel een uitdaging worden de correcte versie te vinden , schat ik zo in.
teveel citroenen
Totaal aantal Berichten: 823
Geregistreerd: 13-05-2005
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Je moet het zeker niet zoeken in de dynamo. Dat er dingen aan blijven bij uitgeschakeld contact, zit in de computer/zekeringkast. Als je dynamo niet draait, doet hij ook niets.
Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.
Nee, dat blijkt nu wel. Ik zal zien of ik met het uitlezen ook storingen tegen kom en ook de BSM aansluitingen nalopen op vocht en/of corrosie. Ik hoop niet dat het aan de BSM ligt. want dat wordt dan waarschijnlijk een hele zoektocht.
teveel citroenen
Totaal aantal Berichten: 823
Geregistreerd: 13-05-2005
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Bij mijn eigen auto heb ik de vervelende storing in de BSM, dat het groot licht niet meer werkt. APK afkeur. En helaas is de juiste BSM nog niet gevonden. Kijk goed naar het juiste nummer, mocht je hem gaan vervangen…
Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.
Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Heb je een trekhaak?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ja, vermoed je daar een relatie mee?
teveel citroenen
Als het een originele Citroen is meestal niet, maar een “third party” uit 2005, die gingen nogal eens ruw om met de can-bus en als dan bijvoorbeeld de detectie schakelaar defect is dan kan er van alles gebeuren.
Ook de inbouw laat wel eens te wensen over ( geen eigen 12 volt voedig direct van de accu).
Dus : Merk, wanneer ingebouwd ? Helpt ons misschien.
To err is human, not to err is divine.
Ik heb de trekhaak bekeken en de bsm. De trekhaak is van het westfalie (de berlingo komt uit Duitsland) en heeft een 13 polige stekkerdoos. Bij de bsm zijn diverse kabels toegevoegd en er is een relais naast die bsm bijgeplaatst, maar van het relais zijn de kabels nergens aangesloten. De andere kabels lopen het interieur in. Wellicht naar de stekkerdoos van de trekhaak? Helaas nog geen tijd gehad om de aansluiting bij de trekhaak te bekijken. Dat wordt wellicht komend weekend. Ik ga sowieso de stekkerdoos maar terugbrengen naar 7-polig. Ik zou niet weten wat ik met een 13 polige stekkerdoos moet.
Van de BSM wilde ik het nummer noteren, maar die staat blijkbaar op de zijkant en dan moet de heleboel uit de behuizing om dat nummer te kunnen lezen. Ook dat wordt een klusje voor een ander moment.
teveel citroenen
Totaal aantal Berichten: 9369
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
wim schreef:Ik ga sowieso de stekkerdoos maar terugbrengen naar 7-polig. Ik zou niet weten wat ik met een 13 polige stekkerdoos moet.
Omdat elke moderne aanhangwagen tegenwoordig ook 13-polig is uitgevoerd.
En een verloop van 13 naar 7 is gewoon te koop, dus ombouwen is absoluut niet nodig.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
De ombouw is niet ingegeven omdat het 13 polig is, maar om eventuele storingen uit te sluiten. Ik heb wel een verloopstekker, dus dat is niet de aanleiding. Als blijkt dat de storing niet veroorzaakt wordt door de trekhaak, dan kan ik verder zoeken.
teveel citroenen
Totaal aantal Berichten: 9369
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Met een 7-polige doos is er ook kans op problemen, de oorzaak is namelijk vocht erin en niet het aantal aansluitingen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 823
Geregistreerd: 13-05-2005
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Bij het langer niet gebruiken van de trekhaak, spuit ik de contactdoos altijd in met vaseline spray. Voorkomt oxidatie en houdt alles goed storingsvrij bij mij. Overigens kun je ook het 13-polige systeem kopen, waar ook een 7-polige stekker in past. Dat is Multicon/West. Al gaat Jeager wel de standaard worden. En zo min mogelijk met verloopjes werken, geeft alleen maar problemen, is mijn ervaring.
Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.