Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Dat zal ik de BSI ook moeten vervangen, vermoed ik
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ik weet niet of het contactslot/startblokkering “praat” met de BSI of met de motor-ECU.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Die 2 foutcodes geven aan dat er een probleem is met de laadstroom en met het circuit van de koelfan.
Waarom los je niet eerst het probleem met de laadspanning op voordat je lukraak met onderdelen gaat gooien?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
waterman schreef:Tip, haal die dynamo ff uit die wagen, breng hem naar een dynamo/startmotor revisiebedrijf en laat hem op de testbank controleren. Dan weet je gelijk of ie oké is.
Al gedaan??
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Nee, de werkplaats van bedrijf die dat hier doen was afgelopen vrijdag dicht. Komende vrijdag nogmaals.
Ik was niet van plan er zomaar onderdelen in te gooien, meer een ECU waar ik aan kan komen erin stoppen om te testen of het beter is.
Net Lexia nog even op de P0620 losgelaten: die eindigt met advies: dynamo vervangen….
Een ECU vervangen gaat niet zomaar. De startblokkering is daarbij de boosdoener.
Als ik me goed herinner kun je die ook niet herprogrammeren.
Het staat me bij dat je alleen een nieuwe kunt inleren, en dat je dat heel zorgvuldig via een bepaalde volgorde moet doen. Als je daarbij een fout maakt ben je de klos, en moet je opnieuw beginnen, met een vers exemplaar.
Mocht het ooit nodig zijn de ECU te vervangen, geef dan even de VIN van deze auto.
Dan kan ik het voor je opzoeken op Service.Citroën.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
wat op op het web lees is dat je dan het beste je ECU kunt laten klonen. Dat schijnt niet heel ingewikkeld te zijn, voor de mensen die dat vaak doen
Eerst de dynamo maar eens checken
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Voor het programmeren van de startcodering heb je en een Diagbox nodig en een volbinding/contract met PSA/Citroen. Daar heb je dus een dealer/garage voor nodig die dat kan.
( Tenzij er hier op het forum nog iemand is die die toegang heeft?).
Clonen kan ook.
Maar ik zou toch eerst eens naar die foutmeldingen kijken:
Die P0008 bij 3500+ toeren:
Dat wil zeggen dat de krukassensor en de nokkenas sensor niet “synchroon” lopen, d.w.z. dat de motor computer denkt dat 1 van de 2 niet goed is. Hij gaat ook in “open loop”, dat doet de computer als hij “nonsens” input krijgt, dan gaat hij uit van “vaste waarden”. Dat hoort echt niet !
Die P0485 is een probleem met de massa van de ventilatoren…
De P0620 is een probleem met het laadcircuit, specifiek een probleem in de aansturing van de dynamo. Zegt niet dat het aan de dynamo ligt.
Ik zou dus als eerste maar eens op zoek gaan naar slechte massa verbindingen: Accu naar chassis, en motor naar chassis of accu.
Als je een massa probleem hebt dan “zweven de signalen” van de sensoren, en heeft de computer ook geen goede referentie spanning voor de dynamo.
Tenzij je zeker weet dat de BSM of de BSI niet goed is zou ik eerst eens goed zoeken, voordat je “onderdelen naar het probleem gooit ( vrij uit het Engels: Throwing parts at the problem). Is meestal duur en helpt vaak neit eens, maar is wel makkelijk.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Dank,
Vroeg me wel af, als de krukassensor niet goed is, dan zou die gemeld moeten worden in de Lexia?
Ik heb er een nieuwe BSM in zitten, nadat er 3 kapot waren gegaan. Dit is er 1 die officieel bij een iets later orga nr hoort, maar heb t schema uitgepluisd, dat was hetzelfde.
Zal de massapunten nalopen. Morgen ff dynamo eruit
Nee, want de sensoren zelf lijken prima, maar de signaal synchronisatie is niet goed. Of de sensoren zijn defect, en geven dus niet het goede signaal, of de afstelling krukas, nokkenas is niet OK, d.w.z. de nokkenassen staan niet goed ?
3 BSM’s kapot: Enig idee van de oorzaak ? Ik zou dan eerst eens goed in de elektrische installatie gaan zoeken, want dat lijkt me volstrekt onlogisch. 1 kapot kan, de 2e ? Dat is onwaarschijnlijk en vreemd, maar bij de derde moeten de alarmbellen afgaan ?
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Er ontbraken bij deze auto de plastic kappen over BSM en accu. Ik werd een keer ‘snachts wakker toen de dame bezig was de ruitensproeeierpomp leeg te gooien. Gewoon een relais wat blijft hangen. Zekering erui prima, maar de APK vonnd t niet goed.
Toen een 2e hands exemplaar gekocht.
Na een half jaar ging voor n stoplocht opeens ruitenwissers aan, demdruklampje aan. Mijn vrouw zet m uit, daarna geen leven meer. Toen heb ik de oude teruggeplaatst en alles werkte weer met extra ruitenspreoier.
Een nieuwe kostte 450, de opvolger 105. Ik had geen zin meer in 2e hands meuk. Dus zit gedaan
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Citroensmgz schreef:Nee, want de sensoren zelf lijken prima, maar de signaal synchronisatie is niet goed. Of de sensoren zijn defect, en geven dus niet het goede signaal, of de afstelling krukas, nokkenas is niet OK, d.w.z. de nokkenassen staan niet goed ?
3 BSM’s kapot: Enig idee van de oorzaak ? Ik zou dan eerst eens goed in de elektrische installatie gaan zoeken, want dat lijkt me volstrekt onlogisch. 1 kapot kan, de 2e ? Dat is onwaarschijnlijk en vreemd, maar bij de derde moeten de alarmbellen afgaan ?
Ik dacht dat hij eerder had gezegd dat er 3 krukassensoren kapot waren gegaan.
Dat lijkt me trouwens een reden temeer om eens goed naar het laadcircuit te (laten) kijken.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Nee, geen krukassensoren. Eigenlijk nooit probleem gehad behalve die BSM’s.
En vorig jaar n kapotte thermostaat. Dat mag na 18 Jr. Massapunten gecontroleerd. Alles 1e montage. Dynamo wordt nu gecontroleerd
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ah, dan had ik dat verkeerd begrepen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.