Bedankt voor de complimenten!
Het hoeft geen museum stuk te worden maar ik wil geen roest zien. En er was al eerder “erop” gelast aan het subframe dus uiteindelijk nog meer roest. Dus chassis moest er gewoon af. Subframe is bijna klaar met alles weer gemonteerd. Dan is het chassis aan de beurt. Meeste tijd koste mij het opnieuw klinken van het achterframe aan de langsdragers want dat is toch een hele kunst als je daarmee geen ervaring heb. Je kan het eigenlijk gewoon met bouten vastzetten maar mogelijk wordt het dan een APK afkeur en eerlijk gezegd is dit veel mooier.
En ja de XM lag al op haar buik toen ik die brug kocht dus 1+1=2. Was ook snel gefixed, ik hoefde alleen maar de dekvloer uit te hakken. Met z’n poetsbrug en een paar bokken kan je alles doen.
Elke CX heeft roest alleen wist je het nog niet.
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Bij vervangen van de subframes van de cx, of de langsdragers, worden de klinknagels vervangen door bouten en moeren. Dat staat ook zo in de fabrieksvoorschriften.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ja, daar heb je helemaal gelijk in zie ik nu. Eerste montage met klinknagels zal wel de snelste dus goedkoopste zijn anders zouden ze wel bouten hebben gebruikt.
Elke CX heeft roest alleen wist je het nog niet.
De disc protectors:
Ben toch gegaan voor een poging om nieuwe te kopen die wat betreft pasbaarheid in de buurt komen. En het zijn geworden protectors voor de Ford Galaxy. Deze zijn nagenoeg vlak(met gebogen rand) en hebben bijna dezelfde layout. Van deze kon ik ook de maten vinden dus besteld. En ze passen bijna perfect, ze zitten nu echter een kleine cm uit het midden. Ik zou ze 100% passend kunnen maken maar dan wordt het slijpen/lassen/spuiten. En mss. doe ik dat wel een keer. Nu met 2 extra beugeltjes vast gezet. Als basis zijn ze iig. zeer goed. Zal ook op de XM bruikbaar zijn.
https://myalbum.com/album/QQQBGmaeD4Zuny/
Elke CX heeft roest alleen wist je het nog niet.
Beste forummers,
Vraagje: het klinkt gek maar ik kan met geen mogelijkheid meer ontdekken hoe 2 hitteschilden waren gemonteerd. In de partslist zit het grote schild ergens bij het uitlaatspruitstuk en het kleine schild ergens bij de rechter aandrijfas.
Wie weet het?
Foto: https://drive.proton.me/urls/ECXA0QYBHW#PjshxP2d4RuA
Elke CX heeft roest alleen wist je het nog niet.
Het rechter plaatje is geen hitteschild. Het is een beschermplaatje voor de tripoïde (of de hoes die erop zit).
Deze wordt gemonteerd bij de linker aandrijfas, de bak, bij het diff:
Dit is het beste plaatje wat ik ervan heb:
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ja, natuurlijk is het geen hitteschild. foutje. Maar inmiddels is tie gemonteerd. Ik heb de hele tijd aan de onderzijde gekeken terwijl die dus aan de bovenkant zit maar aangezien de motor weer in het chassis zit zie je dit niet zo snel. Maar…..de moer + ring zat nog op het draaideind te wachten:)
Bedankt!!
Elke CX heeft roest alleen wist je het nog niet.
Totaal aantal Berichten: 9358
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Mooi werk,maar wat veel werk.
Respect
Vriendelijke groet Frank
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Dank U zeer,
Zeker veel werk, heb haar wel als project gekocht en mijn inschatting van 1,5 jaar zou ik kunnen halen. Ben nu met de opbouw bezig maar bijna elk onderdeel heeft wel een verfje nodig of moet er weer een beugeltje worden gemaakt. Moet nog wel minstens 3 deuren + achterklep onderhanden nemen. En vwb. interieur het hemeltje en alles lekker reinigen.
De XM was heel veel makkelijker en heel veel minder tijd.
Elke CX heeft roest alleen wist je het nog niet.
Wellicht hier nog een tip voor de knakkende deurdrangers. Iig de manier zoals ik het heb opgelost! Ik had al de diverse threads doorgelopen en het zgn. CX-Basis idee leek erg goed maar viel bij mij toch tegen. Want en ik denk dat dat bij iedereen zo is het probleem zit hem in de speling die ontstaat in de scharnier die aan de deur gelast is. De korte as van de “U” die daarin zit krijgt teveel speling. Dat zie je heel goed als je de deur beweegt en voorbij het hoogste punt van de klem komt want dan beweegt de korte as ineens(en knak).
Ik heb eerst een nieuw bovenste plaatje gemaakt van 3mm dik die strak op de “U” past en het CX-Basis idee toegepast. Maar dat lost niet het probleem op. Dus nu in de deurscharnier gaten geboord en M6 draad getapt. Hier in een kort asje met sleuf. Deze asjes drukken de speling eruit en je deur is “knak” vrij! En het is ook nog eens nastelbaar. Mocht eea. echt versleten zijn dan kan je altijd nog nieuwe “U"s kopen bij CX-Basis hoewel de stelboutjes vereist blijven. De slijtage zit hem nu eenmaal in het vastgelaste scharnier.
De achterdeuren daar heb ik voor nu alleen smeerolie gaatjes geboord.
Succes voor wie dit ook wil toepassen.
Elke CX heeft roest alleen wist je het nog niet.
Bedankt voor de tips!
Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980
Carb. issue: Nu zij bijna weer helemaal in orde is diende ik nog de rijhoogte aan de voorzijde af te stellen maar dan moet je motor wel goed stationair lopen en dat deed ze nog niet. Het leek zelfs erger te worden, erg varieren in toeren en niet stationair willen blijven lopen. Van alles gechecked en na het lezen van wat thread’s hier bleek dat de stationair afsluiter niet altijd werkte, dus die er voorlopig af en met passende bout afgedicht. Dat scheelde al heel veel maar het toerental varieerde nog steeds tussen 1000 en 1200 toeren. Lager afstellen lukt niet. En de motor houd eerst in als je gas geeft, niet goed dus. Nu kwam ik er vandaag achter toen ik het luchtfilter verwijderde dat de motor wel goed op het gas reageerde. Conclusie: te weinig lucht of teveel benzine.
Wat ik zie tijdens het bijna stationair draaien dat de carb. druppelt op de gasklep ipv. netjes nevelt. Geef je wat gas dan nevelt het wel mooi en zonder druppels. De druppels komen uit de venturi en niet van dat pijpje wat er naast zit(van acceleratiepomp denk).
Wat gedaan: vlotternivo is goed en dicht af, sproeiers gechecked en ook of deze op de juiste plaats zitten maar niets helpt. oh ja, pikzwarte bougies en uitlaat.
Dus de vraag is: hoe kan het nu dat de carb teveel benzine geef? Wie kent dit verschijnsel?
Elke CX heeft roest alleen wist je het nog niet.
Totaal aantal Berichten: 1377
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
De CX ken ik niet echt goed maar ik geef je graag wat algemene (dus vraagbaak) suggesties voor nader onderzoek. Het lijkt me idd uit jouw bevindingen in het brandstof systeem te zitten.
Teveel benzine: Klemt de vlotter niet in de kamer? Is de vlotter niet lek? Levert de benzinepomp teveel druk? Zit er een retourleiding op de carburateur (net als de GSA…): is die niet verstopt/geknikt?
Te weinig lucht: Onvoldoende flow om te vernevelen bij stationair: Wordt er geen valse lucht aangetrokken bij de carburateurvoet, inlaatpakkingen, vacuüm vervroeging systeem, econoscoop (zit die er in?) luchtdicht.
Ongeregelde toevoer: Zijn er geen (lucht)kanalen in de carburateur verstopt die achter de sproeiers zitten? Doorblazen met perslucht?
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Bedankt voor deze lijst Jeroen, er zitten mogelijkheden in! Ik neem ze even door…..
-Teveel benzine: Klemt de vlotter niet in de kamer? Gaat er soepel in dus denk van niet.
-Is de vlotter niet lek? Dan zou er benzine in zitten en dat was niet het geval, verder (nog)niet getest.
-Levert de benzinepomp teveel druk? Is een “gewone” originele mechanische pomp dus denk van niet.
-Zit er een retourleiding op de carburateur (net als de GSA…): is die niet verstopt/geknikt?
ja de Weber heeft een retourleiding, goede vraag want dit zou de druk wellicht te hoog maken. ik ga het morgen checken.
-Te weinig lucht: Onvoldoende flow om te vernevelen bij stationair:
Lijkt mij niet want verneveld of niet het blijft teveel benzine. Maar het klinkt dan enigzins wel weer aannemelijk.
-Wordt er geen valse lucht aangetrokken bij de carburateurvoet, inlaatpakkingen: nee, al eerder getest.
-vacuüm vervroeging systeem: dit heb ik ook al eerder getest en schoongemaakt en werkt.
Wat is een econoscoop?
-Ongeregelde toevoer: Zijn er geen (lucht)kanalen in de carburateur verstopt die achter de sproeiers zitten?
Doorblazen met perslucht? Ook al gedaan maar weet natuurlijk niet of alles goed open is, maar begin te denken werkt de verneveling niet goed of komt er gewoon teveel benzine? Toch lijkt het daar wel op want iig. zijn de bougies en uitlaat op z’n zwarts.
Elke CX heeft roest alleen wist je het nog niet.